28.4.2020 Ajoneuvot Audi hylkäsi autonomisen ruuhka-avustimen – ei ennätä A8:n elinkaaren aikana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A8 lupasi saapuessaan 2017 tuoda kolmannen autonomiatason Traffic Jam Pilot -ajoavustimen lähiaikoina. Nyt valmistaja myöntää, että kunnianhimoinen hanke ei toteudu A8:n elinkaaren aikana. 2017 esitellyn Audi A8:n eräs mielenkiintoisimmista ominaisuuksista oli Traffic Jam Pilot -ajoavustin. Niin sanottua autonomian kolmostasoa edustava ajoavustin olisi tarjonnut A8:lle mahdollisuuden ajaa alle 60 km/h moottoritieruuhkissa ilman, että kuljettaja seuraa liikennettä. Audi lupasi ominaisuuden saapuvan eri maihin sitä mukaa, kun paikallinen lainsäädäntö sen sallii.Tämä oli kuitenkin 2017. Kolme vuotta myöhemmin lainsäädäntö ei ole vieläkään yhtä mieltä siitä, millä tavoin kuljettajan hetkellisesti ajotehtävistä vapauttava ajoavustin voisi toimia käytännössä. Markkinoilla nykyisin olevat järjestelmät, kuten Teslan Autopilot ja Cadillacin Super Cruise, edustavat autonomian tasoa kaksi, jolloin ne pystyvät seurailemaan muuta liikennettä, mutta vaativat kuljettajan jatkuvan huomion. Kuljettaja on myös lakiteknisesti vastuussa mahdollisista onnettomuuksista.Nyt Audi on luovuttanut itsekin Traffic Jam Pilotin suhteen. Audi A8 saa faceliftin ensi vuonna ja tehdas on todennut, että se ei pysty viimeistelemään järjestelmää nykyisen A8-mallin elinkaaren aikana.– Emme näe Traffic Jam Pilotia käytössä siihen alun perin suunnitellulla kolmostason autonomiatoiminnolla nykyisen Audi A8:n aikana, sillä edustussedanimme on jo käynyt läpi merkittävän osan elinkaarestaan, Audin tekninen kehitysjohtaja Hans-Joachim Rothenpieler.Rothenpielerin mukaan ongelmana on juuri lainsäädäntö, joka vaatii, että mikäli ajoneuvo joutuu onnettomuuteen autonominen toiminto kytkettynä, kuuluu vastuu auton valmistajalle kuljettajan sijaan.– Tällä hetkellä ei ole olemassa lakiteknistä kehystä kolmostason autonomiselle ajamiselle, eikä ole mahdollista tyyppihyväksyä sellaisia ominaisuuksia missään päin maailmaa sarjatuotantoautossa, Rothenpieler kiteyttää.Audin alkuperäisissä suunnitelmissa A8 olisi ollut ensimmäinen sarjatuotantoon päätynyt automalli, joka tarjoaa ehdollisen autonomiaominaisuuden, jotta kuljettajat voivat olla seuraamatta liikennettä joissain tilanteissa. Audin kestokilpailija BMW aikoo esitellä kolmostason autonomiaa iNext-mallissaan 2021 ja Mercedes-Benz aikoo tuoda toiminnon jo uudessa S-sarjassa myöhemmin tänä vuonna.– Autoteollisuuden euforia koskien kolmannen tason autonomiaa on haihtunut merkittävästi, Rothenpieler kommentoi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autonomisen ajamisen tasot lyhyesti: Taso 0: Ei autonomisia toimintoja, kuljettaja hallitsee ajoneuvon kaikissa tilanteissa. Taso 1: Kaista-avustin tai mukautuva vakionopeudensäädin, ajoneuvo hallitsee itseään yhteen suuntaan. Kuljettaja hallitsee ajoneuvon. Taso 2: Kaista-avustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen yhdistelmä, ajoneuvo hallitsee itseään kahteen suuntaan. Kuljettajan jatkuva huomio on välttämätöntä ja kuljettaja on vastuussa onnettomuuksista. Taso 3: Ehdollinen automaatio. Järjestelmä hallitsee ajamisen tietyissä tilanteissa, eikä kuljettajan jatkuvaa huomiota vaadita. Järjestelmä kykenee myös tunnistamaan, milloin sen kyky ylittyy ja se tarvitsee kuljettajan apua. Mikäli ominaisuus on kytkettynä onnettomuuden sattuessa, kuuluu vastuu auton valmistajalle. Taso 4: Korkea autonomiataso. Järjestelmä kykenee ajamaan itsenäisesti esimerkiksi tietyillä tieverkon osilla ja se kykenee toimimaan myös, mikäli kuljettaja ei auta ongelmatilanteessa. Kuljettajan huomiota ei tarvita ja onnettomuustilanteissa vastuu kuuluu auton valmistajalle. Taso 5: Täydellinen autonomia. Järjestelmä kykenee jokaisessa tilanteessa, missä ihmiskuljettajakin. Ongelmina laki ja kuljettajan herättelyLainsäädännön lisäksi autonomian kolmas taso, Level 3, on merkittävä kipukohta teknisesti. Suurimpana ongelmana autonomiatason kohdalla on pidetty sitä, että ajoavustimen tulee myös tunnistaa hyvissä ajoin ne tilanteet, joista se ei enää selviä, jotta järjestelmä voi vaatia kuljettajan huomiota ajoissa.Audia lähellä olevat lähteet kertovat, että yhtiön lakiosastolta on esitetty kriittistä epäilyä näitä kolmostason järjestelmiä kohtaan. Osana kritiikkiä on, että ei ole omassa takeita siitä, että autojen omistajat noudattavat huolto-ohjelmaa kunnolla. Audi jäisi vastuuseen, vaikka järjestelmä olisi 99,9 % turvallinen, mikäli onnettomuus sattuisi Traffic Jam Pilot kytkettynä.Audi ei ole ongelmiensa kanssa yksin. Tesla on varoitellut samankaltaisista lakiteknisistä esteistä, jotka rajoittavat, monimutkaistavat ja viivyttävät autonomisen ajamisen seuraavia vaihteita.Volvo on puolestaan ilmaissut, että se pitää kolmostasoa epäturvallisena kompromissina, ja aikoo tähdätä nykyisten kakkostason järjestelmien jälkeen suoraan neljännen tason autonomiaan.Toyotan Yhdysvalloissa sijaitseva liikennelaboratorio perusteli jo 2017, miksi kolmannen tason autonomiaa ei välttämättä tulla näkemään ikinä sarjatuotannossa. Valmistajien on yksinkertaisesti helpompi kehittää täysin itseajava järjestelmä, joka toimii esimerkiksi tietyillä tiestöillä tai osaa ratkaista ongelmia myös ilman kuljettajan apua.Lähde: Automotive News Kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen Lue myös: "Kukaan ei ole lähelläkään täyttä autonomiaa" – Toyotalla pää kylmänä Koeajo: Audi A8 50 TDI quattro – kenties kaikkien aikojen teknisin auto Audi A8 – Audin tulevaisuus yksissä kuorissa S-sarjan ulkopuolella: BMW 7 uskoo täyssähköön, Audi A8 luottaa hybridiin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen