28.4.2020 Ajoneuvot Audi hylkäsi autonomisen ruuhka-avustimen – ei ennätä A8:n elinkaaren aikana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A8 lupasi saapuessaan 2017 tuoda kolmannen autonomiatason Traffic Jam Pilot -ajoavustimen lähiaikoina. Nyt valmistaja myöntää, että kunnianhimoinen hanke ei toteudu A8:n elinkaaren aikana. 2017 esitellyn Audi A8:n eräs mielenkiintoisimmista ominaisuuksista oli Traffic Jam Pilot -ajoavustin. Niin sanottua autonomian kolmostasoa edustava ajoavustin olisi tarjonnut A8:lle mahdollisuuden ajaa alle 60 km/h moottoritieruuhkissa ilman, että kuljettaja seuraa liikennettä. Audi lupasi ominaisuuden saapuvan eri maihin sitä mukaa, kun paikallinen lainsäädäntö sen sallii. Tämä oli kuitenkin 2017. Kolme vuotta myöhemmin lainsäädäntö ei ole vieläkään yhtä mieltä siitä, millä tavoin kuljettajan hetkellisesti ajotehtävistä vapauttava ajoavustin voisi toimia käytännössä. Markkinoilla nykyisin olevat järjestelmät, kuten Teslan Autopilot ja Cadillacin Super Cruise, edustavat autonomian tasoa kaksi, jolloin ne pystyvät seurailemaan muuta liikennettä, mutta vaativat kuljettajan jatkuvan huomion. Kuljettaja on myös lakiteknisesti vastuussa mahdollisista onnettomuuksista. Nyt Audi on luovuttanut itsekin Traffic Jam Pilotin suhteen. Audi A8 saa faceliftin ensi vuonna ja tehdas on todennut, että se ei pysty viimeistelemään järjestelmää nykyisen A8-mallin elinkaaren aikana. – Emme näe Traffic Jam Pilotia käytössä siihen alun perin suunnitellulla kolmostason autonomiatoiminnolla nykyisen Audi A8:n aikana, sillä edustussedanimme on jo käynyt läpi merkittävän osan elinkaarestaan, Audin tekninen kehitysjohtaja Hans-Joachim Rothenpieler. Rothenpielerin mukaan ongelmana on juuri lainsäädäntö, joka vaatii, että mikäli ajoneuvo joutuu onnettomuuteen autonominen toiminto kytkettynä, kuuluu vastuu auton valmistajalle kuljettajan sijaan. – Tällä hetkellä ei ole olemassa lakiteknistä kehystä kolmostason autonomiselle ajamiselle, eikä ole mahdollista tyyppihyväksyä sellaisia ominaisuuksia missään päin maailmaa sarjatuotantoautossa, Rothenpieler kiteyttää. Audin alkuperäisissä suunnitelmissa A8 olisi ollut ensimmäinen sarjatuotantoon päätynyt automalli, joka tarjoaa ehdollisen autonomiaominaisuuden, jotta kuljettajat voivat olla seuraamatta liikennettä joissain tilanteissa. Audin kestokilpailija BMW aikoo esitellä kolmostason autonomiaa iNext-mallissaan 2021 ja Mercedes-Benz aikoo tuoda toiminnon jo uudessa S-sarjassa myöhemmin tänä vuonna. – Autoteollisuuden euforia koskien kolmannen tason autonomiaa on haihtunut merkittävästi, Rothenpieler kommentoi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autonomisen ajamisen tasot lyhyesti: Taso 0: Ei autonomisia toimintoja, kuljettaja hallitsee ajoneuvon kaikissa tilanteissa. Taso 1: Kaista-avustin tai mukautuva vakionopeudensäädin, ajoneuvo hallitsee itseään yhteen suuntaan. Kuljettaja hallitsee ajoneuvon. Taso 2: Kaista-avustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen yhdistelmä, ajoneuvo hallitsee itseään kahteen suuntaan. Kuljettajan jatkuva huomio on välttämätöntä ja kuljettaja on vastuussa onnettomuuksista. Taso 3: Ehdollinen automaatio. Järjestelmä hallitsee ajamisen tietyissä tilanteissa, eikä kuljettajan jatkuvaa huomiota vaadita. Järjestelmä kykenee myös tunnistamaan, milloin sen kyky ylittyy ja se tarvitsee kuljettajan apua. Mikäli ominaisuus on kytkettynä onnettomuuden sattuessa, kuuluu vastuu auton valmistajalle. Taso 4: Korkea autonomiataso. Järjestelmä kykenee ajamaan itsenäisesti esimerkiksi tietyillä tieverkon osilla ja se kykenee toimimaan myös, mikäli kuljettaja ei auta ongelmatilanteessa. Kuljettajan huomiota ei tarvita ja onnettomuustilanteissa vastuu kuuluu auton valmistajalle. Taso 5: Täydellinen autonomia. Järjestelmä kykenee jokaisessa tilanteessa, missä ihmiskuljettajakin. Ongelmina laki ja kuljettajan herättely Lainsäädännön lisäksi autonomian kolmas taso, Level 3, on merkittävä kipukohta teknisesti. Suurimpana ongelmana autonomiatason kohdalla on pidetty sitä, että ajoavustimen tulee myös tunnistaa hyvissä ajoin ne tilanteet, joista se ei enää selviä, jotta järjestelmä voi vaatia kuljettajan huomiota ajoissa. Audia lähellä olevat lähteet kertovat, että yhtiön lakiosastolta on esitetty kriittistä epäilyä näitä kolmostason järjestelmiä kohtaan. Osana kritiikkiä on, että ei ole omassa takeita siitä, että autojen omistajat noudattavat huolto-ohjelmaa kunnolla. Audi jäisi vastuuseen, vaikka järjestelmä olisi 99,9 % turvallinen, mikäli onnettomuus sattuisi Traffic Jam Pilot kytkettynä. Audi ei ole ongelmiensa kanssa yksin. Tesla on varoitellut samankaltaisista lakiteknisistä esteistä, jotka rajoittavat, monimutkaistavat ja viivyttävät autonomisen ajamisen seuraavia vaihteita. Volvo on puolestaan ilmaissut, että se pitää kolmostasoa epäturvallisena kompromissina, ja aikoo tähdätä nykyisten kakkostason järjestelmien jälkeen suoraan neljännen tason autonomiaan. Toyotan Yhdysvalloissa sijaitseva liikennelaboratorio perusteli jo 2017, miksi kolmannen tason autonomiaa ei välttämättä tulla näkemään ikinä sarjatuotannossa. Valmistajien on yksinkertaisesti helpompi kehittää täysin itseajava järjestelmä, joka toimii esimerkiksi tietyillä tiestöillä tai osaa ratkaista ongelmia myös ilman kuljettajan apua. Lähde: Automotive News Kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen Lue myös: "Kukaan ei ole lähelläkään täyttä autonomiaa" – Toyotalla pää kylmänä Koeajo: Audi A8 50 TDI quattro – kenties kaikkien aikojen teknisin auto Audi A8 – Audin tulevaisuus yksissä kuorissa S-sarjan ulkopuolella: BMW 7 uskoo täyssähköön, Audi A8 luottaa hybridiin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe