9.11.2018 Ajoneuvot Auto on ratkaisu, ei ongelma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoala tulee vahvasti mukaan liikenne- ja ilmastopoliittiseen keskusteluun uudella Vapaus valita – auto -ohjelmalla. Vapaus valita – auto -ohjelma on suomalaisen autoalan käynnistämä kampanja. Sen keskeisin pyrkimys on nostaa esille autoilun merkitystä liikkumistarpeiden ja tavarankuljetustenkin näkökulmasta.– Ohjelman tarjoaa kattavaa tietoa autoilusta ja liikkumisen tulevaisuudesta. Esille nousevat myös tieliikenteen kansantaloudelliset hyödyt ja teknologia liikenteen ongelmien ja haasteiden ratkaisemisessa, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä kertoo.– Auto on ratkaisu, ei ongelma. Pääviestinämme on, että jokaisella on nyt ja tulevaisuudessa vapaus liikkua haluamallaan tavalla – myös autolla, Kallio kiteyttää.Tero Kallio tuo esiin sen, että autojen osuutta päästöjen aiheuttajina ja ilmastonmuutoksen lähteenä joskus liioitellaan.– Henkilöautoliikenne aiheuttaa noin kymmenesosan kasvihuonepäästöistä, koko tieliikenne noin viidenneksen. Autot aiheuttavat toki päästöjä, muuteivat ehkä aivan niin paljon kuin monesti ajatellaan, Kallio toteaa.Autoalan Keskusliiton (AKL) toimitusjohtaja Pekka Rissa muistuttaa, että suomalaisten päivittäisestä liikenteestä yli 80 prosenttia hoituu henkilöautoilla, loppuosa jakaantuu joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkien etäisyyksien maaSuomi on EU:n harvimmin asuttu maa, jossa myös kaupunkiseudut ovat harvaan rakennettuja. Suomalaiset olosuhteet poikkeavat erittäin merkittävästi esimerkiksi keskisen Euroopan suurmaiden olosuhteista.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kiteytti autoilutarpeen tuoreessa Moottori-lehdessä napakasti.– Henkilöauto on välttämätön kulkuneuvo, se ei ole luksustuote. Joukkoliikenne ei ratkaise harvaan asutun Suomen kaikkia liikkumistarpeita, vaikka olisikin toimiva ratkaisu siellä missä asuu ja työskentelee tiheässä paljon ihmisiä.Vastakkainasettelua välttäenAutoilu on Tero Kallion mukaan monelle meistä välttämättömyys – auto on usein paras ja joskus ainoa mahdollinen kulkutapa päivän matkoihin tai kuljetuksiin. Maito ja leipä eivät tule kaupan hyllylle rautapyörillä tai polkupyörillä, eikä lapset tai vanhemmat itse, pääse aina välttämättä harrastuksiinsa ilman autoa.Kallio korostaa, ettei Vapaus valita -auto -ohjelmalla haluta lisätä vastakkainasettelua auton ja muiden kulkutapojen välillä.– Kuten minä itse, monet muutkin meistä on liikenteen sekakäyttäjiä. Kyse on siitä, että autolla on merkittävä rooli suomalaisessa liikennejärjestelmässä, yhdessä muiden liikennemuotojen kanssa. Kallio lyö pöytään kovia faktoja: kumipyörillä kulkee kilometrisuoritteesta noin 90 prosenttia henkilöliikenteestä ja tavaraliikenteestä 65 prosenttia.– Hevoskärryaikaan ei ole paluuta. Liikenteen päästöjen vähentämisen kannalta ensiarvoisen tärkeää on pitää autokanta mahdollisimman tuoreena. Ja panostaa vaihtoehtoisiin ja uusiutuviin energianlähteisiin.Ajotavalla on vaikutustaAutoala on vakuuttunut, että tulevaisuudessa autoilu on teknologian kehityksen ansiosta entistä turvallisempaa, joustavampaa ja vähäpäästöisempää.Oman tai omassa käytössä olevan auton käytöstä ei Kallion mielestä pidä potea huonoa omaatuntoa. Toisaalta ei ole yhdentekevää mitä ja miten ajaa.– Oikealla ajotavalla voi säästää jopa 20 prosenttia polttoaineenkulutuksessa ja siten syntyvissä päästöissä. Harrasteautot ovat erikseen. Ne ovat tärkeää kulttuurihistoriaa ja kansanperinnettä, jolla on sijansa.Pekka Rissa uskoo myös koko alan mieltäneen päästöjen vähentämisen tärkeyden.– Autoala on mukana ilmastotalkoissa niin monella tapaa kuin mahdollista, Rissa lupaa.Tero Kallio ei lämpene ajatukselle vanhojen ja saastuttavien dieselautojen käyttökielloista ratkaisuksi myös Suomessa. Ajokiellot eri Euroopan kaupungeissa voivat kuitenkin olla uhka Suomelle.– Suomi ei voi olla Ruotsin ja Saksan käytettyjen dieselautojen loppusijoituspaikka. Moottorin sähköinen näköisversio löytyy Lehtiluukun valikoimasta ja painettu irtonumero Lehtipisteen myyntipisteistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutovero eläkkeelle?Autoala on sitä mieltä, että nykymallinen auton hankinnan yhteydessä maksettava autovero on tulossa tiensä päähän, kannustaahan se ylläpitämään vanhaa ja nykyautoa paljon saastuttavampaa koslaa ajokunnossa mahdollisimman pitkään. Suomen autokanta on Euroopan vanhin.– Autoveron portaittaista alentamista on jatkettava, jotta autokannan uudistumista voitaisiin nopeuttaa, Autoalan Keskusliiton Rissa linjaa.– Autovero olisi jo aika siirtää eläkkeelle, mutta harkituin askelin.Taustalla on ajatus, että autokanta ja ajokilometrit luovat valtiovallalle laajemman veropohjan kuin autojen hankinnan verotus.Kallio ottaisi käyttöön erittäin vähäpäästöisille työsuhdeautoille suunnatun tuen. Useat yrityksen kannustavat jo nyt henkilöstöään vähäpäästöisten autojen hankkimiseen.– Työsuhdeautoilijan ei tarvitse miettiä käytetyn auton jäännösarvoa ja sen myymisen riskiä. Vuoden parin työsuhdeautona palvellut sähköauto tai ladattava hybridiauto vapautuu käytettyjen autojen markkinoille ja siten edullisempana myös auton omaksi ostavien saataville, Tero Kallio arvioi.Edessä ilmastovaalitTero Kallio tuo esiin, että ihminen on aina ollut mobiili ja autoteollisuus on maailman suurin tutkimus- ja tuotekehitysinvestoija.– Meidän on ratkaistava, miten alati kasvava maapallon väestö pystyy liikkumaan niin, että siitä aiheutuu mahdollisimman vähän päästöjä.Globaalista näkökulmasta Kallio siirtää katseen kotimaisiin näkymiin. Hän arvioi, että ensi kevään eduskuntavaaleista tulee ilmastovaalit.– Kun puhutaan ilmastosta, puhutaan liikenteestä. Ja kun puhutaan liikenteestä, puhutaan autoilun verotuksesta, Kallio summaa.Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Autoalan Keskusliitto esittelivät Vapaus valita – auto -ohjelman Helsingin Messukeskuksessa osana Auto 2018 -tapahtumaa.Teksti: Marko Jokela Lähde: Autotuojat ja -teollisuus ry, Autoalan Keskusliitto, Autoliitto Kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla