10.12.2023 Liikenne Autoilija, tiedätkö miten toimia, jos tiessä on kuoppa tai muu ongelma? Mihin ongelmasta tulisi ilmoittaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee 60 000–70 000 yhteydenottoa vuosittain. Kuoppa tiessä, murtunut tien reuna, asvaltin pintaan revennyt pitkittäisrailo, yllättävä painuma, eläimen raato tiellä, rikkoutunut liikennemerkki, vaarallisen liukas sillankansi, auraamatta jäänyt lumipeite…Liikenteessä voi sattua monenlaista yllättävää ja autoilijalle voi tulla eteen monenlaisia vaaranpaikkoja, joista olisi hyvä kertoa eteenpäin, jotta ongelma saadaan hoidetuksi ja jotta kanssa-autoilijat voisivat välttää vaarat.Mutta tiedätkö, minne tulisi ottaa yhteyttä ja miten?Asiakaspalvelupäällikkö Suvi Aho ELY-keskuksesta kertoo, että oikea paikka yhteydenotoille on Liikenteen asiakaspalvelu. Se on Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintraffic Oy:n yhteinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu.Valtakunnallinen asiakaspalvelu on oikea taho, jota kautta autoilija voi antaa palautetta havainnoistaan ja kokemuksistaan liikenneympäristössä. Kysymysten lisäksi toivottua ovat kehitysehdotukset.Liikenteessä voi tapahtua mihin vuorokaudenaikaan tahansa.Jos autoilija jättää kysymyksen havainnostaan tien kunnosta, niin koska hän saa asiantuntijoiltanne vastauksen?– Kysymyksiin ja kehitysehdotuksiin vastataan usein samana tai seuraavana arkipäivänä. Joskus asian selvittäminen vaatii vähän pidemmän aikaa, kun tarvitsemme siihen lisätietoa asiantuntijoilta. Silloin pyrimme vastaamaan noin viikon kuluessa, Aho kertoo.Mikä on siis viive kysymyksestä vastaukseen, jos kysymys jätetään vaikka lauantai-iltana?– Viikonlopun aikana tulleisiin kysymyksiin vastataan luonnollisesti vasta arkipäivinä.Aho taustoittaa, että iso osa tien kunnossapitoon liittyvistä ilmoituksista välitetään suoraan kunnossapitourakoihin ympäri vuorokauden. Näitä ovat vaikkapa ilmoitus auraamattomasta tai liukkaasta tiestä, liikennettä vaarantava päällystevaurio, kaatunut liikennemerkki tai puuttuva kaivon kansi.– Silloin asiakas ei saa välttämättä muuta vastausta kuin kiitosviestin heti palautteen jättämisen jälkeen. Viestissä kerrotaan, kuinka asia etenee. Jos asiakas jättää sähköpostiosoitteensa, hän saa sähköpostiinsa seurantalinkin, jonka kautta hän voi seurata käsittelyn etenemistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteystapoja on useita!Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia tien kunnosta ympäri vuorokauden. Viesteihin vastataan arkipäivisin kello 8–16.Puhelinpalvelu palvelee kaikkina arkipäivinä kello 9–15 numerossa 0295 020 600. Chatin virtuaalineuvoja palvelee asiakkaita 24/7. Virtuaalineuvoja auttaa asioinnin alkuun yleisimmissä aiheissa ja ohjaa oikean tiedon äärelle. Keskustelu voidaan palveluaikana eli välillä kello 9–15 siirtää asiakasneuvojalle.Chat-palvelu löytyy palautevayla.fi:n ”Palauteväylä” ja ”Kysy neuvoa” -osiosta sekä ELY-keskuksen liikenne-aiheisilta sivuilta.Asiakaspalvelu käsittelee kirjallisia yhteydenottoja arkipäivisin kello 8–16 välisenä aikana.Jos kyse on välittömästi toimenpiteitä vaativasta, liikenteen turvallisuutta vaarantavasta teiden ongelmasta, on ympäri vuorokauden avoinna oleva Tienkäyttäjän linja (puhelinnumero 0200 2100) oikea paikka kertoa ongelmasta. Tien käytön estäviä ongelmia ovat esimerkiksi kookas esine tai eläimen raato tiellä, mäkeen jumittunut raskas ajoneuvo tai jos tie on vaarallisen liukas vaikkapa tunnelin tai sillan kohdalla.Tienkäyttäjän linja on liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n tuottama palvelu. Jopa satatuhatta yhteydenottoa vuodessa Suvi Aho kertoo, että Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee vuosittain 60 000–70 000 yhteydenottoa. Tämän lisäksi Palauteväylä-portaalin kautta välitetään 20 000–30 000 yhteydenottoa suoraan kunnossapitourakoihin. Ahon mukaan puhelinpalvelu on aina vain kaivattu palvelu, jonka kautta kysyjä tavoittaa vuoden kaikkina arkipäivinä ihan oikean ihmisen, joka kohtaa ja kuuntelee. Auraus ja liukkaus puhuttavatAjokelit vaikuttavat autoilijoiden yhteydenottojen määriin: mitä kurjemmat kelit, sen enemmän yhteydenottoja. Esimerkiksi runsaat sateet, myrskyt ja lumimyräkät aiheuttavat piikkejä yhteydenottomääriin.Pohjoisimmassa Suomessa on jo talviset olosuhteet, ja eteläiseenkin Suomeen tuli jo ensimmäinen kevyt lumipeite, joten auraus ja liukkaudentorjunta kyselyttää ja tuottaa palautetta.Palautteen sisältö muuttuu vuodenaikojen mukaan. Käsillä olevaan vuodenaikaan kysyjiä saattaa kiinnostaa esimerkiksi se, millaisin käytännöin aurausviittoja asetetaan ja kerätään talven jäljiltä pois.Keväällä etenkin sorateiden kelirikko ja talven hiekoitushiekkojen poistaminen pyörätieltä puhuttavat yhteydenottajia. Sekin kiinnostaa autoilijoita, miten tulisi toimia, jotta näkemisen estävä rehottava pusikko tai muu kasvillisuus saataisiin raivattua risteyksen tai liittymän luota.Kesällä palautetta kertyy muun muassa teiden päällysteiden kunnosta ja tietöiden liikennejärjestelyistä. Syksyllä koulujen alkaessa ja iltojen pimetessä pinnalle nousevat liikenneturvallisuuteen ja tievalaistukseen liittyvät asiat.– Myös joukkoliikenneasiat kiinnostavat syksyllä, kun opiskelijat alkavat kulkea uusiin opiskelupaikkoihin ja osa pyöräilijöistä siirtyy joukkoliikenteen käyttäjiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahingonkorvauksetkin mietityttävätYmpäri vuoden neuvoja udellaan lupa-asioissa sekä vahingonkorvausten hakemisessa – tai mistä autoilija saa selville siltojen alituskorkeudet. Netin Palauteväylän kautta selviää vastaus siihenkin, voiko tien eri puolilla olla eri nopeusrajoitus – samalla kohdalla?– Myös asemalaitureilta ja rataliikenteen matkustajainformaatiosta, eli laiturialueiden näytöistä, kuulutuksista ja opasteista tulee palautetta vuodenajasta riippumatta, Aho taustoittaa.Robottiautoilu kyselyttääAivan uusiakin kysymysten aiheita tulee esimerkiksi ajoneuvotekniikan kehittyessä.– Yksi uusi aihealue on ajoneuvojen automaatio, kuten liikennemerkkien tunnistimet ja kaistavahdit. Joskus liikennemerkit tai tiemerkinnät aiheuttavat erikoisia tilanteita automaatiolle. Keväällä esimerkiksi vaalimainosten numerot saatettiin tulkita nopeusrajoitukseksi, Aho kertoo.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Autoilu Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? 27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? 26.8.2024 Liikenne Autoliitto muistuttaa: tähän aikaan vuodesta illat hämärtyvät nopeasti 24.8.2024 Autoilu Sähköautojen latauslaitteiden myynti piristyi loppukeväästä – mutta jäi vuoden takaisesta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja