6.8.2024 Uutinen Autoilijan on oltava aina erityisen tarkkana tietyömaita ohittaessa Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä varsinkin maanteillä on runsaasti tietyömaita. Fintrafficin tieliikennekeskus muistuttaa autoilijoita noudattamaan aina tietyömaan nopeusrajoituksia ja kehottaa suunnittelemaan ajomatkat etukäteen, jotta poikkeusjärjestelyt eivät aiheuttaisi yllätyksiä. Kesä on tietyömaiden vilkkainta aikaa, jolloin varsinkin maanteiden päällystystyöt käyvät kuumimmillaan. Päällystystyöt vaativat aina liikenteen poikkeusjärjestelyjä, jotka mahdollistavat liikenteen sujuvuuden ja takaavat työmaan turvallisuuden. Fintrafficin tieliikennekeskuksen yksikönpäällikkö Eero Sauramäki muistuttaa, että autoilijan tulee olla aina valppaana tietyömaata ohittaessa.– Edessä oleva tietyömaa vaatii meiltä autoilijoilta aina erityistä tarkkaavaisuutta. Tietyömerkit, alennettu nopeusrajoitus ja työmaa-ajoneuvojen vilkut ovat suora varoitus siitä, että nyt saavutaan tietyöalueelle, jossa on poikkeavat liikenneolosuhteet. Se tarkoittaa, että kaasujalkaa on ehdottomasti höllennettävä, turvavälit on pidettävä kunnossa ja muutoinkin keskityttävä työmaa-alueen turvalliseen ohittamiseen. Muistaa kannattaa, että alueella turvataan liikenteen ohella myös siellä työskenteleviä, Sauramäki painottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNoudata nopeusrajoituksia työmaallaTietyömaan opasteet ja nopeusrajoitukset on asetettu kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden vuoksi, ja niitä on noudatettava, vaikka työmaalla näyttäisi olevan hiljaista.– Hiljainen työmaa ei ole missään nimessä merkki siitä, että nyt on lupa ajaa ylinopeutta tai antaa huomion herpaantua. Tietyömerkkejä ja alennettujen nopeusrajoitusten merkkejä on aina noudatettava niiden ollessa näkyvissä. Ne kertovat autoilijalle siitä, että työmaa on keskeneräinen, eikä tieympäristö ole vielä valmis normaaleille nopeuksille, Sauramäki jatkaa.Fintrafficin tieliikennekeskus kehottaa autoilijoita suunnittelemaan oman ajomatkan ennakkoon, jotta olisi mahdollista välttyä tietyömailta tai varautua niiden tuomiin poikkeusjärjestelyihin jo etukäteen. Oman ajomatkan suunnittelussa voi hyödyntää esimerkiksi ilmaista Fintraffic Mobiili -sovellusta tai Liikennetilanne-palvelua, joista löytyvät tiedot liikennettä häiritsevistä tietöistä, niiden kestosta ja mahdollisista erikoisjärjestelyistä.Lähde: Fintraffic Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentit (1) Tietöiden alueilla on usein jätetty ihan turhaan voimaan alennettu nopeusrajoitus. Joko tie on niin valmis ettei normaalilla nopeudella ajaminen aiheuta mitään lisävaaraa. Tai sitten tie on täysin turvallinen ajaa normaalinopeudella, kun kaikki titetöhenkilöt ja koneet ovat poissa alueelta tai työmaanlta. Eikö tientekijäillä tai tieurakoitsijoilla ole mitään vastuuta palauttaa normaalit nopeudet heti, kun työ loppuu tai tie on muuten lähes valmis eli täysin turvallinen ajaa norminopeutta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa