21.3.2022 Liikenne Autoilijat hamstraavat nyt AdBlue-liuosta – myyntiä joudutaan rajoittamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttoaineiden hinnannousu on vain yksi autoilijoita koetteleva asia. Ukraina ja Venäjä ovat monen autoilun kannalta olennaisen raaka-aineen toimittajia. Yksi näistä on dieselin lisäaine AdBlue. Pelko AdBluen loppumisesta on ajanut suomalaiset hamstraamaan ureasta valmistettua vesiliuosta. Syy on se, että suuri osa uudemmista henkilöautoista ja raskaan liikenteen kalustosta ei suostu käynnistymään, ellei päästöjä laskevaa nestettä ole autossa riittävästi.AdBluen kova menekki on näkynyt autotarvikkeita myyvässä Motonet-ketjussa rajuna kysyntäpiikkinä.– AdBlue on tällä hetkellä meiltäkin loppu. Teemme aktiivista kartoitusta saatavuuden parantamiseksi, mutta kysyntä on juuri nyt erittäin kovaa. Esimerkiksi Motonetin verkkokaupan AdBlue-haut ovat moninkertaistuneet, kertoo Broman Groupin toimitusjohtaja Toni Stigzelius.AdBluen kohdalla on siis käymässä samoin kuin koronan alussa jauhelihalle ja vessapaperille, minkä sitä suomalainen luonnolleen mahtaa. Suurin ongelma on tällä hetkellä hamstraaminen, jonka seurauksena lisäaine on myyty loppuun useasta paikasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet tuontikanavat etsinnässäDieselin lisäaineen tarjontaa seurataan myös Huoltovarmuuskeskuksessa, jonka mukaan saatavuus voi pian olla huonoa. Siksi Huoltovarmuuskeskus selvittelee liuoksen valmistajien kanssa mahdollisuuksia lisätä tuotantoa ja löytää uusia tuontikanavia.Tuotannon tilannetta seurataan tarkkana myös Nesteellä, joka on suuri AdBluen jälleenmyyjä. Neste ei itse valmista myymäänsä lisäainetta, vaan myy edelleen valmista tuotetta.– Tilanteesta johtuen Neste on toistaiseksi joutunut rajoittamaan Adblue-tuotteen myyntiä. Olemme ryhtyneet laajoihin toimenpiteisiin tuotteen saatavuuden varmistamiseksi, ja pyrimme hankkimaan AdBlue-tuotetta vaihtoehtoisilta toimittajilta, selventää Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.AdBluen hinta tulee useiden arvioiden mukaan nousemaan entisestään. Kuten aina, tässä vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki.– Arvioimme, että hinnoissa on nousupainetta heikon saatavuuden takia, toteaa Toni Stigzelius.Autoilijoita on myös askarruttanut myös polttoaineiden ja moottoriöljyjen saatavuustilanne. Näistä ei tarvitse Nesteen mukaan huolehtia.–Tällä hetkellä ei ole näkyvissä tilannetta, että polttoaineista tai moottoriöljyistä tulisi pulaa, Pihlström rauhoittelee.Teksti: Tuomas Rajala Kuva: Moottorin arkisto Mikä ihmeen AdBlue? AdBlue on moderneissa dieselmoottoreissa käytettävä lisäaine, joka koostuu urea-vesiliuoksesta. Kun ainetta ruiskutetaan pakokaasun sekaan, katalysaattori (SCR) neutralisoi typenoksideja. SCR-katalysaattori ei toimi ilman AdBlue-lisäainetta ja tämän vuoksi autoissa on erillinen tankki lisäaineelle. Mikäli autossa ei ole AdBlue -ainetta, moottori ei käynnisty. Henkilöautot kuluttavat noin litran AdBlue-ainetta tuhannella kilometrillä. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous