21.3.2022 Liikenne Autoilijat hamstraavat nyt AdBlue-liuosta – myyntiä joudutaan rajoittamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttoaineiden hinnannousu on vain yksi autoilijoita koetteleva asia. Ukraina ja Venäjä ovat monen autoilun kannalta olennaisen raaka-aineen toimittajia. Yksi näistä on dieselin lisäaine AdBlue. Pelko AdBluen loppumisesta on ajanut suomalaiset hamstraamaan ureasta valmistettua vesiliuosta. Syy on se, että suuri osa uudemmista henkilöautoista ja raskaan liikenteen kalustosta ei suostu käynnistymään, ellei päästöjä laskevaa nestettä ole autossa riittävästi.AdBluen kova menekki on näkynyt autotarvikkeita myyvässä Motonet-ketjussa rajuna kysyntäpiikkinä.– AdBlue on tällä hetkellä meiltäkin loppu. Teemme aktiivista kartoitusta saatavuuden parantamiseksi, mutta kysyntä on juuri nyt erittäin kovaa. Esimerkiksi Motonetin verkkokaupan AdBlue-haut ovat moninkertaistuneet, kertoo Broman Groupin toimitusjohtaja Toni Stigzelius.AdBluen kohdalla on siis käymässä samoin kuin koronan alussa jauhelihalle ja vessapaperille, minkä sitä suomalainen luonnolleen mahtaa. Suurin ongelma on tällä hetkellä hamstraaminen, jonka seurauksena lisäaine on myyty loppuun useasta paikasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet tuontikanavat etsinnässäDieselin lisäaineen tarjontaa seurataan myös Huoltovarmuuskeskuksessa, jonka mukaan saatavuus voi pian olla huonoa. Siksi Huoltovarmuuskeskus selvittelee liuoksen valmistajien kanssa mahdollisuuksia lisätä tuotantoa ja löytää uusia tuontikanavia.Tuotannon tilannetta seurataan tarkkana myös Nesteellä, joka on suuri AdBluen jälleenmyyjä. Neste ei itse valmista myymäänsä lisäainetta, vaan myy edelleen valmista tuotetta.– Tilanteesta johtuen Neste on toistaiseksi joutunut rajoittamaan Adblue-tuotteen myyntiä. Olemme ryhtyneet laajoihin toimenpiteisiin tuotteen saatavuuden varmistamiseksi, ja pyrimme hankkimaan AdBlue-tuotetta vaihtoehtoisilta toimittajilta, selventää Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.AdBluen hinta tulee useiden arvioiden mukaan nousemaan entisestään. Kuten aina, tässä vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki.– Arvioimme, että hinnoissa on nousupainetta heikon saatavuuden takia, toteaa Toni Stigzelius.Autoilijoita on myös askarruttanut myös polttoaineiden ja moottoriöljyjen saatavuustilanne. Näistä ei tarvitse Nesteen mukaan huolehtia.–Tällä hetkellä ei ole näkyvissä tilannetta, että polttoaineista tai moottoriöljyistä tulisi pulaa, Pihlström rauhoittelee.Teksti: Tuomas Rajala Kuva: Moottorin arkisto Mikä ihmeen AdBlue? AdBlue on moderneissa dieselmoottoreissa käytettävä lisäaine, joka koostuu urea-vesiliuoksesta. Kun ainetta ruiskutetaan pakokaasun sekaan, katalysaattori (SCR) neutralisoi typenoksideja. SCR-katalysaattori ei toimi ilman AdBlue-lisäainetta ja tämän vuoksi autoissa on erillinen tankki lisäaineelle. Mikäli autossa ei ole AdBlue -ainetta, moottori ei käynnisty. Henkilöautot kuluttavat noin litran AdBlue-ainetta tuhannella kilometrillä. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle