19.8.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: miksi japanilaisautojen ajettavuutta piti kehittää? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1980-luvulla japanilaiset suunnittelivat automallinsa pitkälti kotimaan olosuhteisiin, mutta asiat muuttuivat nopeasti. Hedelmiä liikkuu edelleen Suomenkin teillä. Vielä 1980-luvun alussa japanilaisten autonvalmistajien pomot ihmettelivät, miksi eurooppalaiset, erityisesti pohjoismaiden lehdistö ja maahantuojat jaksoivat vuodesta toiseen jauhaa alustasta ja toivoa parempia ajo-ominaisuuksia, kuormansietoa ja matkustusmukavuutta. Tyylikäs ulkonäkö ja sisustus, runsas varustelu, hyvä moottori ja vaihteisto, luotettavuus ja kilpailukykyinen hinta eivät yksin riittäneet.Havaitsin tämän konkreettisesti omassa työssäni Mazdan maahantuojan Haka-Auto Oy:n tuotepäällikkönä, kun alustarakenteiden kehitys laahasi vuodesta toiseen eurooppalaisten jäljessä. Parannukset tulivat hitaasti – jos ollenkaan, vaikka valitimme Japanissa vuosittain järjestetyissä tuotekokouksissa alustan puutteita ja ensiasennusrenkaiden kehnoa laatua.Alustan suunnitteluun, komponenttien valintaan ja niiden yhteensovittamiseen ei vain ilmeisesti riittänyt tarpeeksi aikaa, henkilöstöresursseja tai rahaa mallitulvan ja uudistusten tiimellyksessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyitä matkoja kaupungissaMistä tällainen kulttuuri sitten juonsi juurensa? Vastausta voi hakea siitä, että japanilainen auto oli vielä tuolloin tavallaan osittain paikallisten olosuhteiden uhri: kotimaan markkinoiden vaatimukset korostuivat.Eroja on lukuisia. Japanin liikenteessä ajetaan useimmiten varsin hitaasti ruuhkien vuoksi, kun taas Euroopassa käytetyt ajonopeudet maanteillä ja moottoriteillä ovat merkittävästi suuremmat. Niinpä Japanissa taajama-ajon ominaisuudet ovat tärkeitä, kuten ajamisen helppous kaupungissa ja moottorin tasainen käynti kaupunkiajossa.Lisäksi tienpintojen päällysteiden kirjo Euroopassa on suuri, aina Keski-Euroopan pöydäntasaisista moottoriteistä suomalaisten sorateiden pyykkilautapintaan eli ”nimismiehen kiharoihin” tai vaikkapa belgialaiseen täristävään nupukivipintaan ”Belgian Block Road”.Euroopassa henkilöauto on lomareissulla vieläpä raskaasti kuormattu, useita henkilöitä kyydissä ja tavaratila on lastattu täyteen. Lisäksi kattokuorma ja perävaunun käyttö on yleistä. Nämä asettavat auton alustalle, kuormankantokyvylle ja hallittavuudelle aivan erityisiä vaatimuksia.Merkillepantavaa on sekin, että Japanissa henkilöautolla ei yleensä ajeta kovin pitkiä matkoja. Japanissa työmatkalla kysyin muutamalla reissulla Mazdan pomoilta autoa lainaksi, koska halusin ajaa Hiroshimasta Tokioon 800 kilometrin matkan. En saanut autoa lainaksi, koska japanilaiset kollegat totesivat: ”Ei kukaan hullu aja autolla Japanissa tuollaisia matkoja!” Pidemmillä matkoilla Japanissa käytetään yleisimmin nopeaa Shinkansen-luotijunaa tai sitten lennetään.Japanin kotimarkkinoilla vähänkään pidemmät matkat toteutetaan junalla.Primerasta kuutoseenAsiat alkoivat kuitenkin pikku hiljaa muuttua, kun useat japanilaisvalmistajat perustivat Eurooppaan omia tutkimus- ja kehityskeskuksiaan, jollaisen palvelukseen allekirjoittanutkin siirtyi vuoden 1989 alussa.Jo ennen näitä kehityskeskuksia Japanista oli tullut ajettavuudeltaan ja ajoelämykseltään huippuluokan autoja, mutta ne olivat urheiluautoja kuten esimerkiksi Nissan Skyline, myöhemmin Nissan GT-R. Ahtaissa urheiluautoissa kuormituksen muutoksilla ei ole sellaista merkitystä ajettavuudelle kuin tilavissa perheautoissa. Kaukoidän autonvalmistajilla oli siis hyvääkin alustaosaamista, mutta sitä ei yleensä käytetty täysimääräisesti hyväksi läpi koko malliston.Mazda 6 oli vuonna 2002 alustaltaan ehdotonta luokkansa huippua. Samaa ei voinut sanoa 626-edeltäjistä.Miellyttävän ajoelämyksen, mukavuuden ja hyvän hallittavuuden merkitys alkoi kuitenkin korostua, koska japanilaiset pyrkivät pikkuautojen lisäksi yhä isompiin ja kalliimpiin kokoluokkiin. Niissä asiakkaiden vaatimustaso mukavuuden ja ajo-ominaisuuksien suhteen on korkeampi ja vaativien yritysasiakkaiden osuus suurempi kuin halvoissa pikkuautoissa.Lisäksi japanilaisten hintaetu oli kutistunut, ja hinnan tilalle oli löydettävä uusia myyntiväittämiä. Hyvän alustan valmistaminen ei ole merkittävästi huonoa kalliimpaa, mutta hyvä alusta edellyttää panostusta suunnitteluvaiheeseen, missä alustan erilaisia virityksiä verrataan niin koeajoradoilla kuin liikenteessäkin.Vuonna 1990 esitelty ensimmäinen Nissan Primera oli ajettavuudeltaan vähintään samantasoinen kuin parhaat eurooppalaiset kilpailijansa.Työ tuotti loppujen lopuksi tulosta: eräät japanilaismallit peittosivat ominaisuuksiltaan jopa parhaat eurooppalaiset kilpailijansa. Mainittakoon vaikkapa ensimmäisen sukupolven Nissan Primera 1990-luvun alussa ja uusi Mazda 6 vuonna 2002. Tosin seuraavien mallien ajettavuus ”taantui” jälleen kilpailijoiden kehittyessä.Tuoreimpana voi havaita kehityksen eteläkorealaisten valmistajien keskuudessa. Hyundai ja Kia tuntuvat oppivan alustan salat japanilaisia nopeammin – onhan molemmilla merkeillä yhteinen R&D-keskus Saksan Rüsselsheimissa lähellä Frankfurtia.Teksti: Timo Turkula Kuvat: valmistajat ja Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen