9.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Nissan GT-R Nismo – ärsytetty peto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pirteämpi versio Nissanin lippulaivasta kuulostaa ehkä hölmöltä idealta, mutta ansaitsee kannuksensa radalla. Hyvää: ajettavuus, tinkimättömyys Huonoa: hinta Nissan GT-R on ollut piikkinä eksoottisten superautojen lihassa jo 10 vuoden ajan. Japanilaisvalmistajan lippulaiva tunnetaan järjenvastaisesta suorituskyvystä, sillä painavan möhkön ei pitäisi kiihtyä ja vaihtaa suuntaa sellaisella vimmalla mihin se pystyy. Ja vaikka GT-R:ää ei voi sanoa erityisen halvaksi, on sen hinta sangen kilpailukykyinen muihin kilpakumppaneihin nähden. Mallin ohella on nähty Nissanin upean moottoriurheilupuolen, vuonna 1984 perustetun Nismon, oma tulkinta GT-R:stä. Parempi versio lippulaivasta saattaa kuulostaa erikoiselta, mutta Nismolla on ollut selkeä näkemys vieläkin kovemmasta GT-R:stä koko mallin elinkaaren ajan. Tuttu nimi: myös tämän Nismo-yksilön moottorin oli koonnut Tsunemi Oyama. Tehoa on nyt 600 hevosvoimaa, 30 normaalia enemmän, kiitos GT3-kilpureista lainattujen turboahdinten. Malli on myös 27 kilogrammaa tavallista versiota kevyempi. Kevennysten takana on hiilikuidun liberaali käyttö auton eri osissa, samalla kun muutoksilla on tavoiteltu parempaa aerodynamiikkaa. Erikoisesti auto on myös lyhentynyt 20 millimetriä uusien puskureiden ansiosta. Takaluukun alkuperäiset linjat ovat saaneet tehdä tietä suurelle spoilerille. Bilsteinin valmistamat iskunvaimentimet ovat mukautuvat, huomioiden toiminnassaan lukuisia muuttujia aina moottorin kierrosluvusta alkaen, ja niiden parina on uudelleensuunniteltu jousitus. Muutokset kruunaa ohjaamo, jossa punaista Alcantaraa ja punaisia yksityiskohtia on käytetty liberaalisti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kesy tuttava Goodwood Circuitin ratapäivillä on vuorossa lyhyt uudelleennäkeminen tavallisen Nissan GT-R:n kanssa. Lämmin rata tarjoaa tosin jouluisia suomalaismaisemia enemmän pitoa ja karamellinvärinen auto on varustettu oikeanpuoleisella ohjauksella sekä mailimittarilla. Vanhan koulukunnan radalla seinät ovat lähellä ja asvaltti pomppuista, mutta onneksi auto on tuttu. GT-R:n ääntä ei voi sanoa erityisen soinnukkaaksi, mutta käsityönä valmistetun moottorin parkuminen on tuttu osoitus voimavaroista. 575 hevosvoimaa, kaksoiskytkinvaihteisto ja neliveto linkoavat joskus Godzillaksikin nimitetyn lippulaivan aivan riittävän ripeästi mutkasta toiseen. Nopeassa rata-ajossa GT-R paljastaa pehmenneensä vuosien varrella, sillä autoa on muokattu R:stä enemmän GT:ksi, kisoista kadulle. Sivusuuntainen ravistelu kuopissa ja lievä hermostuneisuus mutkien lähistöllä kielivät siitä, että painava superauto suosittelee jättämään jotain vielä reserviin. Vihainen peto Kerrankin ajovuorot osuvat kohdalleen, joten tavallisen GT-R:n ja Nismon ajovuorojen väliin ei jää minuuttiakaan. Samoilla lämmöillä lähestyttäessä Nismo vaikuttaa identtiseltä, joskin mittaristo ja ohjaamo ovat saaneet koko joukon punaisia yksityiskohtia. Tuntuvin ero on ohjauspyörä, jonka Alcantara-verhoilu on vieläkin miellyttävämpi ratkaisu. Radalla Nismo ei aluksi eroa veljestään juurikaan. Vaihteisto toimii muutamassa kohdin kulmikkaasti, mutta muuten auto etenee samalla vaivattomuudella. Ero löytyy lopulta kaasupolkimen viimeisistä milleistä, jolloin Nismo hyökkää seuraavaan mutkaan vimmalla, johon pikkuveli ei aivan pysty. Mutkissa Nismon lukuisat pienet muutokset toimivat hyvin yhteen, sillä kun autolta vaatii enemmän, se myös antaa enemmän. Kuopat eivät keinuta autoa samalla tavalla ja pitkittäisliikkeet mutkien yhteydessä ovat paremmin hallinnassa. Tiivistettynä muutokset antavat kuljettajalle enemmän luottamusta auton vakaudesta. Rata sujuu hiukan nopeammin, tuplaturbo-V6 ärjyy kovempaa ja pidempään. Niinpä on kuljettajan sisuuntumisesta kiinni, ajetaanko Goodwood Circuitin takasuoran taite lappu lattiassa vai ei. Jos niin kuitenkin tekee, saattaa viimeisen mutkan jarrutukseen saapua 140 mailin tuntinopeudella (noin 225 km/h). Onneksi Bruce McLarenin kohtalo samassa mutkassa muistuu mieleen vasta myöhemmin. Enemmän kuin osiensa summa Nissan GT-R Nismo on uskomaton taidonnäyte Nissanilta, jonka brändin puolesta jo tavallinen GT-R:kin riittäisi lippulaivaksi. Lukuisat pienet muutokset ovat kuin auto itse: paikoin loputtomalta nysväämiseltä vaikuttavat yksityiskohdat luovat kokonaisuuden, jota on välillä vaikea käsittää. Vaikea on käsittää myös GT-R:n ja Nismon hintaeroa. Parannettu malli maksaa Britanniassa lähes tuplaten, 150 000 puntaa (170 570 euroa) perusmallin 80 000 punnan (90 970 euroa) sijaan. Se asettaa mallin kilpailemaan joukkoon, jossa haastajat ovat kovia. Mutta niin on Nismokin. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Nissan Nissan GT-R Nismo Moottori Bensiinimoottori 3 799 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 447 kW (600 hv), 6800 r/min Vääntö 652 Nm (3600–5800 r/min) Vääntö 652 Nm (3600–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,8 s Huippunopeus 315 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 275 g/km Mitat pituus 4690 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1370 mm, akseliväli 2780 mm Omamassa: 1725 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?