15.1.2021 Liikenne Autoilun päästötalkoot etenevät – uhkana polttoaineiden hintojen nousu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallituksen aikeet autoilun päästövähennyksistä nytkähtävät eteenpäin: Fossiilittoman liikenteen tiekartta lausuntovaiheeseen. Poliittisia päätöksiä on luvassa jo keväällä, kokonaisuus ja lisätoimien tarve arvioidaan syksyllä. Liikenteen kasvihuonepäästöt on määrä puolittaa vuoteen 2030 mennessä, ja yltää nollatasoon vuoteen 2045 mennessä. Näihin tavoitteisiin Suomi on sitoutunut. Poliittisesti vaikeiden ja liikennettä mittavasti koskevien päätösten valmistelu on edennyt askeleen pidemmälle.Haastetta kohti edetään vaiheittain ja liikenne- ja viestintäministeriön johtaman Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän linjausten pohjalta. Hallituksen työrukkanen eli ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä linjasi keskiviikkona ja liikenne- ja viestintäministeriö vahvisti tänään, että suositukset sisältävä tiekartta on valmis lausuntokierrokselle. Tämän jälkeen eri tahoilla on mahdollisuus perehtyä eri suosituksiin ja ottaa niihin kantaa – puolesta tai vastaan.Moottori käsitteli kaavailtuja päästöjen vähennyskeinoja kattavasti jo viime vuoden lokakuussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannustimista päätöksiä jo keväälläLiikenneministeriö paljasti tänään lisää päätöksenteon asioiden kolmivaiheisesta etenemisestä. Ensimmäiseksi toteutettaisiin 19 toimenpidettä, joiden vaikutuksista on hallituksen mukaa on jo riittävästi tietoa. Ensimmäisessä vaiheessa edistettäisiin fossiilisten polttoaineiden korvaamista, ajoneuvokannan uudistamista ja liikennejärjestelmän energiatehokkuutta erilaisin tuin ja kannustimin.Toisessa vaiheessa arvioitaisiin keinoja, joiden vaikutuksista päästöihin tarvitaan lisää tietoa ennen päätöksentekoa.Näitä keinoja ovat esimerkiksi etätyö ja liikenteen uudet palvelut, joita kotitaloudet tai yritykset voivat ottaa käyttöönsä ja joihin liittyy merkittävä potentiaali vähentää päästöjä. Vaikutusarviointeja tehtäisiin keväällä ja kesällä 2021 ja ne valmistuisivat viimeistään syksyllä 2021. Lisäksi selvitettäisiin, onko ensimmäisessä vaiheessa päätettyä biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta mahdollista nostaa entisestään 34 prosentista.Kilometrivero kummittelee mukanaTiekartan kokonaisuus arvioidaan uudelleen syksyllä, jolloin – kuntavaalien mentyä – päätetään myös tarvittavista lisätoimista. Tämä kolmas vaihe edellyttää todennäköisesti poliittisesti kaikkein vaikeimpia päätöksiä ja etujen sovittelua.Liikenneministeriön aamuisessa tiedotteessa tästä vaiheesta kerrotaan seuraavasti: ”Viimeinen vaihe on ehdollinen. Syksyllä 2021 hallitus arvioisi sitä, riittävätkö EU-tasolla tehtävät päätökset sekä tiekartan ensimmäisen ja toisen vaiheen keinot Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä. Jos tavoite ei näyttäisi toteutuvan, hallitus tekisi päätökset muista tarvittavista toimista. Tätä varten hallitus jatkaisi eri toimenpiteiden, kuten fossiilisten polttoaineiden kansallisen päästökaupan sekä ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuvan liikenneveromallin valmistelua.”Ajamiseen perustuva kilometrivero kummittelee siis yhä mukana suunnitelmissa. On arvioitu, että polttoaineiden kansallinen päästökauppa tarkoittaisi fossiilisten polttoaineiden hintojen korotusautomaattia. Tätä luvassa ensiksi Liikenneministeriön tänään paljastama ensimmäinen vaihe tarkoittaa jo lähikuukausina päätöksiä eri keinoista, joiden lista on seuraava: Fossiilisten polttoaineiden korvaaminen Sisällytetään biokaasu ja sähköpolttoaineet jakeluvelvoitteeseen ja nostetaan biopolttoaineiden jakeluvelvoite 34 prosenttiin Jakeluinfratuki julkisille lataus- ja tankkausasemille Latausinfratuki taloyhtiöille ja työpaikoille Huoltoasemien latauspisteet Latauspalveluiden yhteiskäyttö ja roaming Sähkötiepilotit Autokannan uudistaminen Autovalmistajia koskevan sitovan CO2-raja-arvon päivittäminen Täyssähköautojen hankintatuki Pakettiautojen hankintatuki Raskaan kaluston hankintatuki Romutuspalkkiokampanjat Konversiotuet etanoli- ja kaasuautoille Julkisen sektorin puhtaat ajoneuvohankinnat Puhtaiden ajoneuvojen tutkimus Liikennejärjestelmän tehostaminen Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelma Joukkoliikennetuet Liikkumisen ohjauksen tuki Yhdistettyjen kuljetusten edistäminen Suuret ajoneuvot tiekuljetuksissa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikuttaa jokaiseen kotitalouteenTavalliselle suomalaiselle ilmastotoimet tarkoittavat liikkumisen edellytysten muuttumista – todennäköisesti myös arkiliikkumisen hankaloitumista ja kallistumista.Lausuntokierrokselle etenevän tiekartan linjaukset koskevat vaihtoehtoisia käyttövoimia, liikennevälineiden ja -järjestelmän energiatehokkuutta sekä liikenteen hinnoittelua ja veroja.Päästötalkoiden keinojen käyttöönotto tulee vaikuttamaan käytännössä jokaisen kotitalouden arkiseen liikkumiseen ja sen kustannuksiin sekä totuttuihin liikkumistapoihin.Liikenteen raippakuurin keskiössä ovat polttoaineiden hintojen korotukset, vähäpäästöisten autojen hankintatuet ja ajokilometrien kuristaminen. Keinoista osa on keskenään valinnaisia, osa samanaikaisia.Nopeita muutoksia esimerkiksi autokannan suhteen ei ole odotettavissa. Suomen autokanta on iäkästä, eikä monellakaan autoilijalla ole vaihtoalttiudesta huolimatta taloudellisia mahdollisuuksia vaihtaa nykyistä kulkuneuvoaan uuteen ja pihimpään: esimerkiksi sähköautot ovat uusina hinnakkaita, eikä niitä ole vielä laajasti tarjolla käytettyinä.Polttoaineiden hinta nousseeLiikenne- ja viestintäministeriön viime vuoden lokakuussa julkistamassa vaikutustenarvioinnissa päästövähennyskeinojen tehokkuudesta ja kustannuksista kävi käytännössä ilmi, että hallituksen tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta ei tule toteutumaan ilman fossiilisten polttoaineiden hinnannousua.Tavallisia suomalaisia autoilijoita edustavan Autoliiton mukaan ilmastotoimien pitää perustua puolueettomiin ja perusteellisiin vaikutusarviointeihin, jotta tiedetään, miten eri toimenpiteet vaikuttavat kotitalouksien ja yritysten toimeentuloon.Vahva runko ilmastotoimien keinovalikoimassa on fossiilisten polttoaineiden kulutuksen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä. Ja kulutuksen kuristamiseksi on ollut esillä tuttu keino: polttoaineiden hintojen korotus.Työtarpeinen liikkuminen autoillen on monelle välttämättömyys, eikä joukkoliikenne ole likikään kaikkialla Suomessa ratkaisu arkiliikkumisen tarpeisiin. Autoliitto onkin tuonut esiin, että polttonesteiden hintojen mahdollinen nousu luo uhkakuvia, eikä kyse ole vain liikenteestä.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on muistuttanut, että Suomessa liikennepolttoaineiden hinta on eurooppalaisellakin mittapuulla varsin korkealla tasolla.– Jos polttoaineiden hinnat nousevat, on sillä seurauksensa. Se voi ehkäistä taloudellista toimeliaisuutta, jota tulisi pystyä edesauttamaan koronakriisin jälkeisessä Suomen rakennustyössä.Autoala on puolestaan muistuttanut, että Suomessa autoliikennettä ei monissa tapauksissa ole mahdollista tai taloudellisesti tai ympäristön kannalta mielekästä korvata muulla kulkutavalla tai kuljetusmuodolla. Huolenaiheena on, että päästötalkoissa taloudellisen ohjauksen keinot kohdentuvat epäoikeudenmukaisesti niihin liikkumis- ja kuljetustarpeisiin, joille ei ole tarjolla vaihtoehtoja.Henkilöautoilun osuus 9 prosenttiaAsioiden suhteuttamiseksi on hyvä mieltää, ettei tieliikenne ole ainoa päästölähde: haitallisten päästöjen aiheuttajia ovat esimerkiksi energiateollisuus, meriliikenne ja asuinrakennusten lämmitys.Kaikki liikennemuodot huomioiden liikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes, selviää Suomen Ympäristökeskuksen ja Tilastokeskuksen tiedoista. Tieliikenteen osuus päästöistä on noin 17 prosenttia. Henkilöautoliikenteen osuus puolestaan on noin 9 prosenttia.Yksityisautoilijat maksavat aiheuttamistaan päästöistä jo nykyisin osuutensa raskaahkon verotuksen kautta. Muun muassa autovero ja ajoneuvoveron perusvero perustuvat ajoneuvon hiilidioksidipäästöjen määrään.Auton käytöstä aiheutuva hiilidioksidipäästö vertautuu suoraan ajamiseen käytettyyn polttoainemäärään ja polttoaineen hiilisisältöön. Autojen hiilidioksidipäästöt ovat alentuneet merkittävästi autotekniikan kehittyessä. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan uusien autojen päästöt ovat 2010-luvulla vähentyneet noin 3,6 % vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Autoliitto: uhkana polttoaineiden hinnannousu – ennakoimattomasti Työryhmän suosittama 700 000 sähköauton tavoite vaatii kovia toimia Polttoaineiden hinta nousee – karu arvio julki Kovat keinot esillä: bensan ja dieselin kulutus puoliksi, sähköautoista valtavirtaa Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti