17.12.2018 Ajoneuvot Autojen takuukilpailu kiristyy – kiltti asiakas voi silti joutua maksumieheksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä takuu on houkutteleva valtti. Kia toi jo vuosia sitten tarjolle pitkän seitsemän vuoden takuun.Uusimpien takuuehtojen mukaan Kia-tehdastakuu on seitsemän vuotta tai 150 000 kilometriä. Ilman kilometrirajaa takuu on voimassa yksityiskäytössä kolme vuotta. Ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundain takuu piteniHyundailla on Suomessa ollut viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta, mutta nyt takuuaikaa on pidennetty yksityiskäytössä seitsemään (7) vuoteen ilman kilometrirajoitusta.Seitsemän vuoden takuu ilman kilometrirajaa koskee yksityiskäyttöön 15.2.2018 jälkeen käyttöönotettuja Hyundai i30-malleja ja 1.9.2018 jälkeen Suomessa käyttöönotettuja uusia, vuosimallin 2019 Hyundai-autoja.Fordkin on mukana pitkien takuuaikojen kilpailussa. Uusien Fordien takuu on viisi vuotta / 100 000 kilometriä. Tavallista pitempiä takuuaikoja on myös muun muassa Mitsubishilla, Renaultilla ja kampanjakohtaisesti Seatilla.Henkilöautojen takuuajat voivat erota hyötyautojen takuuajoista saman automerkinkin sisällä.Takuuaikoja kannattaa vertaillaUusia autoja vertaillessa kannattaa tarkistaa, mikä harkinnassa olevien automallien takuuaika on Suomessa.Joillakin automalleilla saattaa Suomessa olla eri takuuaika kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa.Joissakin tapauksissa laajennetun takuun voi saada lisähinnalla.Niin sanotut kulutusosat on rajattu yleensä takuun ulkopuolelle.Takuu on vapaaehtoinen etuTakuu on vapaaehtoinen lisäetu, joka ei poista sitä, että auton myyjätaholla on vastuu tuotevirheistä. Myyjä siis vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vain vapaaehtoinen lisäetu.Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja eli auton käyttäjä auton asianmukaisesta käytöstä.Autonostajan ja käyttäjän on hyvä tiedostaa kuluttajansuojan kattavuus. Valmistajan ja myyjän vastuu auton tyyppivioista voi siis jatkua takuuajan päättymisen jälkeenkin.Lisätietoja saa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kattavasta Virhevastuu ja takuu autokaupassa -ohjeesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myyjällä on lakisääteinen virhevastuu tuotteen virheestä Myyjällä on lakisääteinen virhevastuu tuotteen virheestä. Takuu on puolestaan myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Myyjän vastuu tuotteen virheestä ei automaattisesti pääty takuun loppumiseen. Tuotteen viasta voi valittaa myyjälle takuuajan päätyttyä. Tuotteen virhe voi tarkoittaa teknisen vian lisäksi esimerkiksi sitä, että tuote ei vastaa annettuja tietoja, sen kestoikä on lyhyempi kuin voi odottaa tai käyttöohjeet ovat puutteelliset. Takuuaikana myyjällä on näyttövelvollisuus, että tavaran huonontuminen johtuu todennäköisesti tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta syystä. Todistustaakka on siis myyjällä. Pitkä takuuaika hyvä etu Pitkä takuuaika on hyvä etu, kun autoon sattuu tulemaan iso vika vaikkapa jakoketjuun tai vaihteistoon, joiden oletetaan kestävän pitkään. Pitkä takuuaika parantaa asiakkaiden neuvotteluasemaa ja tasa-arvoa, sillä todistustaakka vian aiheuttajasta, esim. puutteellisesta huollosta tai käyttövirheestä, on myyjällä. Kun tyyppivika esimerkiksi vaihteistossa ilmenee esim. lyhyen kahden vuoden takuuajan jälkeen, korvauksen saaminen voi vaihdella suuresti asiakkaan valitustaidoista, aktiivisuudesta ja merkin ”jatkotakuu”-politiikasta riippuen. Kiltti asiakas voi joutua maksumieheksi, vaikka ko. tapauksessa vaihteiston korjauskustannukset kuuluisivatkin myyjälle, jonka virhevastuu jatkuu takuun päättymisen jälkeenkin. Huollot hoidettava ajallaan Takuuajan jälkeen vian ilmetessä asiakkaalla on todistustaakka siitä, että autoa on käytetty ja huollettu asianmukaisesti. Huollot on helppo todistaa, kun on käytetty merkkikorjaamoa. Jos on käytetty muuta korjaamoa, asiakkaalla on todistustaakka siitä, että auton huolto on ollut asianmukaista. Myyjä vastaa tuotteesta – takuun jälkeenkin Myyjä vastaa tuotteesta myös takuun jälkeen. Asiasta on olemassa ennakkotapauksia ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston ratkaisuista: Viikon vinkki: Myyjä vastaa tuotteen virheestä, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Virhevastuu ja takuu autokaupassa, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Takuuapuri, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Jakoketjun tulee kestää moottorin käyttöikä Jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä esimerkiksi Volkswagenin mukaan on vähintään 250 000 kilometriä. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Lisätietoa jakoketjusta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta Lisätietoa vaihteistosta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti