17.12.2018 Ajoneuvot Autojen takuukilpailu kiristyy – kiltti asiakas voi silti joutua maksumieheksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä takuu on houkutteleva valtti. Kia toi jo vuosia sitten tarjolle pitkän seitsemän vuoden takuun. Uusimpien takuuehtojen mukaan Kia-tehdastakuu on seitsemän vuotta tai 150 000 kilometriä. Ilman kilometrirajaa takuu on voimassa yksityiskäytössä kolme vuotta. Ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundain takuu piteni Hyundailla on Suomessa ollut viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta, mutta nyt takuuaikaa on pidennetty yksityiskäytössä seitsemään (7) vuoteen ilman kilometrirajoitusta. Seitsemän vuoden takuu ilman kilometrirajaa koskee yksityiskäyttöön 15.2.2018 jälkeen käyttöönotettuja Hyundai i30-malleja ja 1.9.2018 jälkeen Suomessa käyttöönotettuja uusia, vuosimallin 2019 Hyundai-autoja. Fordkin on mukana pitkien takuuaikojen kilpailussa. Uusien Fordien takuu on viisi vuotta / 100 000 kilometriä. Tavallista pitempiä takuuaikoja on myös muun muassa Mitsubishilla, Renaultilla ja kampanjakohtaisesti Seatilla. Henkilöautojen takuuajat voivat erota hyötyautojen takuuajoista saman automerkinkin sisällä. Takuuaikoja kannattaa vertailla Uusia autoja vertaillessa kannattaa tarkistaa, mikä harkinnassa olevien automallien takuuaika on Suomessa. Joillakin automalleilla saattaa Suomessa olla eri takuuaika kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa. Joissakin tapauksissa laajennetun takuun voi saada lisähinnalla. Niin sanotut kulutusosat on rajattu yleensä takuun ulkopuolelle. Takuu on vapaaehtoinen etu Takuu on vapaaehtoinen lisäetu, joka ei poista sitä, että auton myyjätaholla on vastuu tuotevirheistä. Myyjä siis vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vain vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja eli auton käyttäjä auton asianmukaisesta käytöstä. Autonostajan ja käyttäjän on hyvä tiedostaa kuluttajansuojan kattavuus. Valmistajan ja myyjän vastuu auton tyyppivioista voi siis jatkua takuuajan päättymisen jälkeenkin. Lisätietoja saa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kattavasta Virhevastuu ja takuu autokaupassa -ohjeesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myyjällä on lakisääteinen virhevastuu tuotteen virheestä Myyjällä on lakisääteinen virhevastuu tuotteen virheestä. Takuu on puolestaan myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Myyjän vastuu tuotteen virheestä ei automaattisesti pääty takuun loppumiseen. Tuotteen viasta voi valittaa myyjälle takuuajan päätyttyä. Tuotteen virhe voi tarkoittaa teknisen vian lisäksi esimerkiksi sitä, että tuote ei vastaa annettuja tietoja, sen kestoikä on lyhyempi kuin voi odottaa tai käyttöohjeet ovat puutteelliset. Takuuaikana myyjällä on näyttövelvollisuus, että tavaran huonontuminen johtuu todennäköisesti tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta syystä. Todistustaakka on siis myyjällä. Pitkä takuuaika hyvä etu Pitkä takuuaika on hyvä etu, kun autoon sattuu tulemaan iso vika vaikkapa jakoketjuun tai vaihteistoon, joiden oletetaan kestävän pitkään. Pitkä takuuaika parantaa asiakkaiden neuvotteluasemaa ja tasa-arvoa, sillä todistustaakka vian aiheuttajasta, esim. puutteellisesta huollosta tai käyttövirheestä, on myyjällä. Kun tyyppivika esimerkiksi vaihteistossa ilmenee esim. lyhyen kahden vuoden takuuajan jälkeen, korvauksen saaminen voi vaihdella suuresti asiakkaan valitustaidoista, aktiivisuudesta ja merkin ”jatkotakuu”-politiikasta riippuen. Kiltti asiakas voi joutua maksumieheksi, vaikka ko. tapauksessa vaihteiston korjauskustannukset kuuluisivatkin myyjälle, jonka virhevastuu jatkuu takuun päättymisen jälkeenkin. Huollot hoidettava ajallaan Takuuajan jälkeen vian ilmetessä asiakkaalla on todistustaakka siitä, että autoa on käytetty ja huollettu asianmukaisesti. Huollot on helppo todistaa, kun on käytetty merkkikorjaamoa. Jos on käytetty muuta korjaamoa, asiakkaalla on todistustaakka siitä, että auton huolto on ollut asianmukaista. Myyjä vastaa tuotteesta – takuun jälkeenkin Myyjä vastaa tuotteesta myös takuun jälkeen. Asiasta on olemassa ennakkotapauksia ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston ratkaisuista: Viikon vinkki: Myyjä vastaa tuotteen virheestä, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Virhevastuu ja takuu autokaupassa, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Takuuapuri, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Jakoketjun tulee kestää moottorin käyttöikä Jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä esimerkiksi Volkswagenin mukaan on vähintään 250 000 kilometriä. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Lisätietoa jakoketjusta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta Lisätietoa vaihteistosta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe