30.10.2022 Liikenne Autoliiton turvaistuintesti: kolaritesteissä ei yhtään hylkäystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 20 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta. Autoliiton julkaisemassa syksyn turvaistuintestissä arvioitiin kaksikymmentä istuinta. Istuimista 11 sai kokonaisarvosanan hyvä ja kahdeksan tyydyttävä. Yksikään istuin ei saanut hylättyä arvosanaa varsinaisissa kolaritesteissä, mutta Jané Koos i-Size R1 istuimen päälliskankaissa oli liian suuria pitoisuuksia naftaleenia ja palonestoainetta, minkä takia istuin sai kokonaisarvosanan heikko.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAiemmasta parannettuja istuimiaTestattujen istuinten joukossa oli kaksi aiemmin testin reputtanutta istuinta, joihin valmistaja on tehnyt nyt parannuksia. Istuimista kehitellyt uudet versiot. olivat kumpikin edeltäjäänsä parempia.Chicco Kiros i-Size –turvakaukalo irtosi keväällä 2021 tehdyn testin etutörmäyskokeessa Kiros i-Size -isofix-telakastaan. Uudempi Chicco Kiros Evo i-Size –istuin Kiros Evo i-Size -telakkaan kiinnitettynä läpäisi tämän törmäystestin hyvin arvosanoin. Istuin sai myös kokonaisarvosanan hyvä.Keväällä 2022 testatun Lionelo Antoon RWF -istuimen päälliskankaassa oli puolestaan liian suuri pitoisuus palonestoaineita TDCP ja TCPP, joita kumpaakin pidetään syövän syntymistä edistävinä kemikaaleina. Uudistetusta Lionelo Antoon Plus -istuimesta ei löydetty mitään haitallisia kemikaaleja. Lionelon kokonaisarvosana testissä oli tyydyttävä.Chicco on ilmoittanut tarjoavansa aiemman testin reputtaneen turvakaukalon hankkineille asiakkailleen mahdollisuutta vaihtaa kaukalo veloituksetta uudistettuun versioon. Lionelo Antoon RWF -istuimen ostaneet saavat puolestaan halutessaan uuden päälliskankaan.Istuinkohtaiset arviot: www.autoliitto.fi/turvaistuintestiTiukat kriteerit kannustavat valmistajia– Kaikki turvaistuintestissä mukana olevat istuimet ovat läpäisseet EU:n tyyppihyväksynnän asettamat vaatimukset. Lakisääteisiä vaatimuksia tiukemmat testikriteerit kannustavat valmistajia kuitenkin panostamaan entistä voimakkaammin tuotteidensa turvallisuuteen, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.Hän vertaa turvaistuintestejä autojen kolariturvallisuustesteihin.– Turvaistuintestin vaikutukset ovat samoja kuin autojen kolariturvallisuutta arvioivan Euro NCAP -testin. Esimerkiksi monet turvavarusteet, kuten ajonvakautusjärjestelmä, ovat yleistyneet uusissa autoissa Euro NCAP:n vaatimusten ansiosta paljon ennen kuin niistä on tullut lakisääteisiä. Samaan tapaan menestyäkseen turvaistuintestissä istuimen on pärjättävä myös sellaisissa osioissa, joita ei tyyppihyväksynnässä välttämättä vielä vaadita.Lähde ja kuva: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?