13.4.2019 Liikenne Autoliiton viesti poliitikoille – liikkumisen kustannuksia ei saa verotuksella nostaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Terveiset tulevalle hallituskaudelle: henkilöautoilua ei saa haitata muiden liikennemuotojen edistämiseksi, tieveroa ei tule ottaa käyttöön ja autovero tulee poistaa vaiheittain Liikenteen tulevaisuuden näkymät myös Suomessa ovat monin tavoin haasteelliset, eikä kukaan voi tarkkaan nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Suomalaisten autoilijoiden etujärjestöllä on tiukkoja terveisiä tuleviin hallitusneuvotteluihin ja liikenneasioita käsitteleville poliitikoille ylisummaan.– Liikkumisen kustannuksia ei saa verotuksella nostaa eikä henkilöautoilua saa haitata muiden liikennemuotojen edistämiseksi, toimitusjohtaja Pasi Niemisen linjaa.Hän tähdentää, että henkilöauto ei ole Suomessa luksusta, vaan arjen mahdollistaja.Autoliiton viesti poliitikoille lähtee Autoliiton juhlaliittopäiviltä Jyväskylästä. Osallistujia viikonvaihteen juhlaliittopäivillä on ennätysmäisesti, liki kolmesataa. Autoliitto juhlii tänä vuonna 100 vuotista taivaltaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTieverolle ei tarvettaPasi Nieminen muistuttaa, ettei Suomessa ole tarvetta kerätä tieveroa tai -maksua. Niemisen mukaan uusien kalliisti ylläpidettävien verojärjestelmien luominen ei ole järkevää vähäväkisessä ympäristössä.Tieverot käytettäisiin Niemisen arvion mukaan muun muassa jo nyt verotuotoin tuetun joukkoliikenteen lippuhintojen alentamiseen – tuotoista merkittävä osa voisi valua byrokratian pyörittämiseen ja järjestelmää ylläpitävien yritysten taskuihin.Harvaan asutussa ja pitkien etäisyyksien maassa liikkumisesta ja liikenteestä pitää tehdä kilpailutekijä eikä elämistä kurjistava asia.– Tämä voidaan toteuttaa haluttaessa ilmastonmuutoksen vaatimat päästötavoitteet huomioiden.Autovero pois, romutuspalkkio käyttöönLiittopäivillä puhunut Nieminen ehdottaa Suomen vanhan autokannan nuorentamiseksi useita samanaikaisia toimia.– Autovero olisi syytä vaiheittain poistaa. Verotuksessa ei tulisi ottaa käyttöön uusia verolajeja, kuten tieveroa tai -maksua. Autokannan uudistamiseen tähtäävissä toimenpiteissä on syytä varmistaa, että myös vanhemmalla autokannalla ajavilla on edellytykset liikkua ja vaihtaa uudempaan käytettyyn autoon, Nieminen muistuttaa.Suomalaiset ajavat vanhoilla autoilla, vanha vaihdetaan uudempaan käytettyyn.– Yhtä uuden auton kauppaa kohden myydään kuusi käytettyä. Autojen romutusikä yli 20 vuotta Taustana Autoliiton linjauksille ja yksityisliikenteen nykytilanteelle yksi Euroopan vanhimmista autokannoista. Suomessa on 2,7 miljoonaa henkilöautoa liikennekäytössä. Henkilöautojen keski-ikä on yli 12 vuotta, ja keskimääräinen romutusikä peräti 20,7 vuotta. Suomalaisen henkilöauton keskihinta on noin 3 600 euroa, jonka voi suhteuttaa siihen, kuinka realistista on, että suomalaiset voisivat yhtäkkisesti vaihtaa nykyisen kulkuneuvonsa uuteen, moderniin ja vähäpäästöisen autoon – hinnakkaista täyssähköautoista puhumattakaan. Haave sähköautosta on monelle kaukana, sillä uuden sähköauton hinta on noin 1,8-kertainen vastaavaan bensiinikäyttöiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Vuoden 2018 lopussa Suomen teillä oli käytössä noin 15 000 täyssähköautoa ja ladattavaa hybridiä. Autoliitto jatkaisi tehokkaaksi koetun romutuspalkkio-järjestelmän käyttöönottoa, jonka avulla autokantaa voitaisiin nuorentaa ja saada vähäpäästöisiä autoja teille.– Kun poliitikkoja kuuntelee näin vaalien alla, niin kaikki puolueet tuntuvat kannattavan romutuspalkkiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteena päästöjen vähentäminenYllätys ei ole, että liikenteen päästöt ja autoilun tiukentuvat päästörajat tulevat esiin Jyväskylän liittopäivillä.– Uskon, että henkilöautoilu hoitaa kyllä oman osansa päästöjen vähentämisessä. Päästöjä tulee vähentää, mutta keinojen pitää olla kansantaloudellisesti kestäviä eli pitää päättää halutaanko saavuttaa fiskaaliset tavoitteet vai päästötavoitteet, Nieminen kysyy.Hän ottaa esiin, että Suomen henkilöautoilun päästöt ovat 0,015 prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä ja noin 9 prosenttia Suomen kasvihuonepäästöistä.Muitakin kuin sähköautojaAutoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna käsittelee hänkin haitallisia kasvihuonepäästöjä puheessaan liittokokousväelle.– On hyvä muistaa, että liikenne ei ole ainoa hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja, vaikka liikenne onkin usein keskiössä julkisessa keskustelussa. Liikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonepäästöistä noin 17 prosenttia.Merilinna tuo esiin, että autoilun päästötalkoissa tarvitaan täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä, mutta Suomessa on syytä edesauttaa kaikkien vaihtoehtoisten käyttövoimien leviämistä.Autokirjossa on syytä pitää myös modernit biopolttoaineet kuten uusiutuva diesel, bensiinin ja etanolin käyttö sekä myös kaasuautot.Matkaa on vielä, sillä kuten Merilinnakin tuo esiin, kotimaisen tieliikenteen kokonaisenergian-kulutuksesta vielä lähes 90 prosenttia on fossiilista alkuperää.Autoliitto: meitä kuunnellaanJuhlavuotta viettävä Autoliitto on Pasi Niemisen arvion mukaan tiukasti kiinni nykyajassa ja autoilijoiden edunvalvonnassa.– Olemme arvostettu asiantuntija, meiltä kysytään ja meitä kuunnellaan.Nieminen kiteyttää, että Suomessa on enemmän henkilöautoja kuin milloinkaan aiemmin. Koskaan yhtä monella suomalaisella ei ole ollut mahdollista käyttää autoa.– Yleiseen tulotasoon verrattuna autoilu on tällä hetkellä edullisempaa kuin koskaan aikaisemmin. Mikä olisi tilanne autoilijan kannalta nyt Suomessa, jos Autoliitto ei olisi ollut aktiivinen edunvalvontatyössä?Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”