13.4.2019 Liikenne Autoliiton viesti poliitikoille – liikkumisen kustannuksia ei saa verotuksella nostaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Terveiset tulevalle hallituskaudelle: henkilöautoilua ei saa haitata muiden liikennemuotojen edistämiseksi, tieveroa ei tule ottaa käyttöön ja autovero tulee poistaa vaiheittain Liikenteen tulevaisuuden näkymät myös Suomessa ovat monin tavoin haasteelliset, eikä kukaan voi tarkkaan nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Suomalaisten autoilijoiden etujärjestöllä on tiukkoja terveisiä tuleviin hallitusneuvotteluihin ja liikenneasioita käsitteleville poliitikoille ylisummaan.– Liikkumisen kustannuksia ei saa verotuksella nostaa eikä henkilöautoilua saa haitata muiden liikennemuotojen edistämiseksi, toimitusjohtaja Pasi Niemisen linjaa.Hän tähdentää, että henkilöauto ei ole Suomessa luksusta, vaan arjen mahdollistaja.Autoliiton viesti poliitikoille lähtee Autoliiton juhlaliittopäiviltä Jyväskylästä. Osallistujia viikonvaihteen juhlaliittopäivillä on ennätysmäisesti, liki kolmesataa. Autoliitto juhlii tänä vuonna 100 vuotista taivaltaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTieverolle ei tarvettaPasi Nieminen muistuttaa, ettei Suomessa ole tarvetta kerätä tieveroa tai -maksua. Niemisen mukaan uusien kalliisti ylläpidettävien verojärjestelmien luominen ei ole järkevää vähäväkisessä ympäristössä.Tieverot käytettäisiin Niemisen arvion mukaan muun muassa jo nyt verotuotoin tuetun joukkoliikenteen lippuhintojen alentamiseen – tuotoista merkittävä osa voisi valua byrokratian pyörittämiseen ja järjestelmää ylläpitävien yritysten taskuihin.Harvaan asutussa ja pitkien etäisyyksien maassa liikkumisesta ja liikenteestä pitää tehdä kilpailutekijä eikä elämistä kurjistava asia.– Tämä voidaan toteuttaa haluttaessa ilmastonmuutoksen vaatimat päästötavoitteet huomioiden.Autovero pois, romutuspalkkio käyttöönLiittopäivillä puhunut Nieminen ehdottaa Suomen vanhan autokannan nuorentamiseksi useita samanaikaisia toimia.– Autovero olisi syytä vaiheittain poistaa. Verotuksessa ei tulisi ottaa käyttöön uusia verolajeja, kuten tieveroa tai -maksua. Autokannan uudistamiseen tähtäävissä toimenpiteissä on syytä varmistaa, että myös vanhemmalla autokannalla ajavilla on edellytykset liikkua ja vaihtaa uudempaan käytettyyn autoon, Nieminen muistuttaa.Suomalaiset ajavat vanhoilla autoilla, vanha vaihdetaan uudempaan käytettyyn.– Yhtä uuden auton kauppaa kohden myydään kuusi käytettyä. Autojen romutusikä yli 20 vuotta Taustana Autoliiton linjauksille ja yksityisliikenteen nykytilanteelle yksi Euroopan vanhimmista autokannoista. Suomessa on 2,7 miljoonaa henkilöautoa liikennekäytössä. Henkilöautojen keski-ikä on yli 12 vuotta, ja keskimääräinen romutusikä peräti 20,7 vuotta. Suomalaisen henkilöauton keskihinta on noin 3 600 euroa, jonka voi suhteuttaa siihen, kuinka realistista on, että suomalaiset voisivat yhtäkkisesti vaihtaa nykyisen kulkuneuvonsa uuteen, moderniin ja vähäpäästöisen autoon – hinnakkaista täyssähköautoista puhumattakaan. Haave sähköautosta on monelle kaukana, sillä uuden sähköauton hinta on noin 1,8-kertainen vastaavaan bensiinikäyttöiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Vuoden 2018 lopussa Suomen teillä oli käytössä noin 15 000 täyssähköautoa ja ladattavaa hybridiä. Autoliitto jatkaisi tehokkaaksi koetun romutuspalkkio-järjestelmän käyttöönottoa, jonka avulla autokantaa voitaisiin nuorentaa ja saada vähäpäästöisiä autoja teille.– Kun poliitikkoja kuuntelee näin vaalien alla, niin kaikki puolueet tuntuvat kannattavan romutuspalkkiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteena päästöjen vähentäminenYllätys ei ole, että liikenteen päästöt ja autoilun tiukentuvat päästörajat tulevat esiin Jyväskylän liittopäivillä.– Uskon, että henkilöautoilu hoitaa kyllä oman osansa päästöjen vähentämisessä. Päästöjä tulee vähentää, mutta keinojen pitää olla kansantaloudellisesti kestäviä eli pitää päättää halutaanko saavuttaa fiskaaliset tavoitteet vai päästötavoitteet, Nieminen kysyy.Hän ottaa esiin, että Suomen henkilöautoilun päästöt ovat 0,015 prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä ja noin 9 prosenttia Suomen kasvihuonepäästöistä.Muitakin kuin sähköautojaAutoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna käsittelee hänkin haitallisia kasvihuonepäästöjä puheessaan liittokokousväelle.– On hyvä muistaa, että liikenne ei ole ainoa hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja, vaikka liikenne onkin usein keskiössä julkisessa keskustelussa. Liikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonepäästöistä noin 17 prosenttia.Merilinna tuo esiin, että autoilun päästötalkoissa tarvitaan täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä, mutta Suomessa on syytä edesauttaa kaikkien vaihtoehtoisten käyttövoimien leviämistä.Autokirjossa on syytä pitää myös modernit biopolttoaineet kuten uusiutuva diesel, bensiinin ja etanolin käyttö sekä myös kaasuautot.Matkaa on vielä, sillä kuten Merilinnakin tuo esiin, kotimaisen tieliikenteen kokonaisenergian-kulutuksesta vielä lähes 90 prosenttia on fossiilista alkuperää.Autoliitto: meitä kuunnellaanJuhlavuotta viettävä Autoliitto on Pasi Niemisen arvion mukaan tiukasti kiinni nykyajassa ja autoilijoiden edunvalvonnassa.– Olemme arvostettu asiantuntija, meiltä kysytään ja meitä kuunnellaan.Nieminen kiteyttää, että Suomessa on enemmän henkilöautoja kuin milloinkaan aiemmin. Koskaan yhtä monella suomalaisella ei ole ollut mahdollista käyttää autoa.– Yleiseen tulotasoon verrattuna autoilu on tällä hetkellä edullisempaa kuin koskaan aikaisemmin. Mikä olisi tilanne autoilijan kannalta nyt Suomessa, jos Autoliitto ei olisi ollut aktiivinen edunvalvontatyössä?Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti