7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköintialueen sisäisillä ajoväylillä väistetään oikealta lähestyvää, ellei liikennemerkein ole toisin osoitettu. Viime aikoina tiedotusvälineissä on uutisoitu pysäköintipaikkojen väistämissäännöistä. Varsinkin uutisten kommenttikenttiä lukiessa on käynyt ilmi, kuinka paljon epätietoisuutta asiaan liittyy. Tilannetta ei ainakaan selkeytä se, että kentällä toimiva poliisipartio tekee korkean oikeuden päätöksistä poikkeavia linjauksia. Autoilijoiden on tärkeää muistaa, että mitään etuajo-oikeutettuja kokoojaväyliä ei pysäköintialueilla ole.”Väylien risteykset ovat tasa-arvoisia, ellei liikennemerkein ole muuta osoitettu. Toisin kuin usein kuvitellaan, väylän leveydellä ei ole asiaan vaikutusta. Sääntö on varsin yksiselitteinen”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.Koska ajojärjestyksestä pysäköintialueen sisäisten väylien risteyksissä on liikkeellä paljon vääriä käsityksiä, on kuitenkin tärkeää olla varovainen ja valmis luopumaan omasta ajovuorostaan tarvittaessa.Pysäköintialueella ajettaessa tulisi käyttää nimenomaan ruuturivistöjen väliin jääviä ajoväyliä. Mahdollisesti ruuturivistön läpi oikaiseva katsotaan ruudusta lähtijäksi ja näin ollen väistämisvelvolliseksi lähestymissuunnastaan riippumatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKävelynopeus riittääPysäköintialueella on peruuttavia autoja ja jalankulkijoita, joiden joukossa on myös lapsia. Muun muassa näistä syistä on tärkeää käyttää riittävän alhaista ajonopeutta.”Käytännössä pysäköintialueella ei pitäisi olla tarvetta liikkua kävelynopeutta kovempaa”, Vesalainen muistuttaa.Ruudusta pois peruuttamista kannattaa välttääPeruuttamista kannattaa pyrkiä mahdollisuuksien mukaan välttämään valitsemalla läpiajettava ruutu, joita löytyy usein pysäköintialueiden laitamilta. Siellä välttyy parhaiten myös muiden autojen ovenlyömiltä. Valitsemalla ruuturivistön äärimmäisen ruudun, vähentää ovenlyömien mahdollisuutta entisestään.”Mikäli läpiajettavia ruutuja ei ole, kannattaa ruutuun mieluummin peruuttaa kuin ajaa etuperin. Tämä on huomattavasti helpompaa kuin ruudusta pois peruuttaminen. Muista ruuduista lähtevien kuuluu väistää ajoväylällä olevaa ruutuun peruttajaa”, Vesalainen neuvoo.Ruudusta lähtevän on väistettävä kaikkea muuta liikennettä. On myös seurattava, ettei ajoväylän toiselta puolelta, vastakkaisesta ruudusta, kukaan ole lähdössä samanaikaisesti. Näiden havainnoiminen on huomattavasti helpompaa lähdettäessä ruudusta etuperin. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa