22.4.2022 Liikenne Renkaanvaihto – näin se sujuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formulaykkösissä renkaiden vaihto kestää alle kolme sekuntia. Arjessa ei moiseen hoppuun ole tarvetta, mutta yhteistä arkiautoilulle ja formulasirkukselle on se, että epäonnistunut renkaanvaihto voi tulla kalliiksi. Moni autoilija haluaa ja myös osaa vaihtaa renkaansa itse. Huolimattomuus tai osaamattomuus voi kuitenkin kostautua ikävästi. Vaarana on nostetun auton luiskahtaminen tunkilta tai väärästä kohdasta tehty nosto, joka aiheuttaa autolle helma- tai alustavaurioita. Kaikkein vaarallisinta itselle ja kanssakulkjoille on renkaan irtoaminen ajossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton tunkki heiveröinenMonet vaihtavat renkaat auton mukana tulleilla välineillä. Tämä ei ole hyvä vaihtoehto, koska auton oma tunkki ja mutterinväännin on suunniteltu vain vararenkaan allelaittoon rengasrikon yhteydessä.Auton omalla mutteriavaimella ei välttämättä saa tiukasti kiinni olevia pyöränpultteja vaivatta auki tai kiinni. Auton omaa tunkkia ei ole suunniteltu toistuvaa talvi- ja kesärenkaiden vaihtoa varten.Renkaanvaihdon kuten monen muunkin arkiaskareen onnistumisen takeena ovat kunnolliset ja jämerät työkalut.Pyörien irrotusPultit ja mutterit voivat olla tiukassa ja sijaita syvällä vanteessa, joten on tärkeää että vääntimen avainosa ylettyy ja asettuu tukevasti pulttiin tai mutteriin. Myös vääntimen varren on oltava oikean pituinen, jotta käsivoimaa on riittävästi käytössä. Ristikkoavainta käyttäessä lisävoimaa saa helposti esimerkiksi käyttämällä rautaputkea jatkovartena.Mutterit on hyvä löysätä alustavasti silloin, kun auto on vielä maassa. Ulkona renkaanvaihto on parasta tehdä tasaisella ja kantavalla alustalla, esimerkiksi asvaltoidulla parkkipaikalla. Mikäli pihassa ei ole kestopäällystettä, tulee tunkin alle asettaa esimerkiksi vanerinpalanen. Tässä tulee huomioida, että alle vanerin pala on tarpeeksi suuri, sillä pyörillä oleva tunkki liikkuu hieman autoa tunkatessa.Sammuta auto, kytke käsijarru ja vaihde päälle ennen työn aloittamista ja käytä kunnollisia työkäsineitä, niin homma pysyy hanskassa.Auton nostaminenTunkin valinnassa nostovoimaa merkittävämpää on työkalun mitoitus. Useiden nykyautojen matala maavara tuo haasteita, sillä tunkin nosto-osan olisi mahduttava kunnolla auton alle. Parhaiten tarkoitukseen soveltuvat hallitunkit, joiden lähtökorkeus on noin kymmenen senttiä. Nostokohdalla on väliä, sillä autoa saa nostaa vain tietyistä korin kohdista. Usein nämä nostokohdat on merkattu helmaan esimerkiksi kapeilla syvennyksillä, tai sitten esimerkiksi Volvoissa on usein kokonaan erillinen nostokoukku, josta tunkkaamalla saa koko auton kyljen ilmaan.Autoa nostettaessa tunkin nostolautasen ja autonkorissa olevan nostokohdan väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny, jottei nostokohta vaurioidu.Älä työskentele pelkän tunkin varaan nostetun auton alla. Lisäturvaa saat laittamalla auton alle esimerkiksi pukin tai irtonaisen pyörän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyörien kiinnitysVarmistu asennettavan renkaan oikeasta pyörimissuunnasta. Se on merkitty yleensä renkaan kylkeen nuolisymbolilla. Jos merkintää ei ole, rengas toimii tarkoitetulla tavalla molempiin pyörimissuuntiin.Renkaat olisi hyvä kiinnittää autonvalmistajan ohjekirjassa kerrotun kiristysmomentin mukaisesti, joten kiristys on tehtävä tarkoitukseen varatulla momenttiavaimella. Pultit kiristetään vanteella ristiin, että vanne keskittyy varmasti. Loppukiristys tehdään kun auto on laskettu tunkilta. On autoja, joissa suositellaan pulttien kiristämistä, kun pyörä on ylhäällä. Tällöin tarvitaan apumies painamaan jarrua.Älä kiristä liiaksi!Pyörät tulee kiinnittää juuri kyseiseen autoon ja vanteeseen tarkoitetuilla pulteilla – vääränlaiset pultit eivät välttämättä pysy oikeassa kireydessä tai saattavat vaurioittaa esimerkiksi rumpujarruja. Varo liiallista kiristystä, se saattaa vahingoittaa vannetta ja pultteja. Pultit ja pyörän navat kannattaa puhdistaa ja rasvata ennen kiinnitystä.Mikäli autoon vaihdetaan jo käytössä olleet renkaat, laitetaan parempikuntoiset renkaat taka-akselille vetotavasta riippumatta. Lakisääteisesti talvirenkaissa on oltava vähintään kolme millimetriä kulutuspintaa.Tarkista aina lopuksi rengaspaineet kylmistä renkaista ja tee lyhyt koeajo vaihdetuilla renkailla. Muista pulttien jälkikiristys muutaman sadan ajokilometrin jälkeen.Merkitse renkaiden sijaintipaikat renkaan kylkeen esimerkiksi liidulla, jotta tiedät seuraavalla kerralla missä rengas on ollut asennettuna.Teksti: Marko Redsven Kuva: Jari SaarentausArtikkeli julkaisu alun perin 10/2014.Tukesin testissä viisi kuudesta halvasta hallitunkista päätyi myyntikieltoon. Lue koko artikkeli täältä.a:2:{i:0;s:5:"92261";i:1;s:5:"90494";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle