22.4.2022 Liikenne Renkaanvaihto – näin se sujuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formulaykkösissä renkaiden vaihto kestää alle kolme sekuntia. Arjessa ei moiseen hoppuun ole tarvetta, mutta yhteistä arkiautoilulle ja formulasirkukselle on se, että epäonnistunut renkaanvaihto voi tulla kalliiksi. Moni autoilija haluaa ja myös osaa vaihtaa renkaansa itse. Huolimattomuus tai osaamattomuus voi kuitenkin kostautua ikävästi. Vaarana on nostetun auton luiskahtaminen tunkilta tai väärästä kohdasta tehty nosto, joka aiheuttaa autolle helma- tai alustavaurioita. Kaikkein vaarallisinta itselle ja kanssakulkjoille on renkaan irtoaminen ajossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auton tunkki heiveröinen Monet vaihtavat renkaat auton mukana tulleilla välineillä. Tämä ei ole hyvä vaihtoehto, koska auton oma tunkki ja mutterinväännin on suunniteltu vain vararenkaan allelaittoon rengasrikon yhteydessä. Auton omalla mutteriavaimella ei välttämättä saa tiukasti kiinni olevia pyöränpultteja vaivatta auki tai kiinni. Auton omaa tunkkia ei ole suunniteltu toistuvaa talvi- ja kesärenkaiden vaihtoa varten. Renkaanvaihdon kuten monen muunkin arkiaskareen onnistumisen takeena ovat kunnolliset ja jämerät työkalut. Pyörien irrotus Pultit ja mutterit voivat olla tiukassa ja sijaita syvällä vanteessa, joten on tärkeää että vääntimen avainosa ylettyy ja asettuu tukevasti pulttiin tai mutteriin. Myös vääntimen varren on oltava oikean pituinen, jotta käsivoimaa on riittävästi käytössä. Ristikkoavainta käyttäessä lisävoimaa saa helposti esimerkiksi käyttämällä rautaputkea jatkovartena. Mutterit on hyvä löysätä alustavasti silloin, kun auto on vielä maassa. Ulkona renkaanvaihto on parasta tehdä tasaisella ja kantavalla alustalla, esimerkiksi asvaltoidulla parkkipaikalla. Mikäli pihassa ei ole kestopäällystettä, tulee tunkin alle asettaa esimerkiksi vanerinpalanen. Tässä tulee huomioida, että alle vanerin pala on tarpeeksi suuri, sillä pyörillä oleva tunkki liikkuu hieman autoa tunkatessa. Sammuta auto, kytke käsijarru ja vaihde päälle ennen työn aloittamista ja käytä kunnollisia työkäsineitä, niin homma pysyy hanskassa. Auton nostaminen Tunkin valinnassa nostovoimaa merkittävämpää on työkalun mitoitus. Useiden nykyautojen matala maavara tuo haasteita, sillä tunkin nosto-osan olisi mahduttava kunnolla auton alle. Parhaiten tarkoitukseen soveltuvat hallitunkit, joiden lähtökorkeus on noin kymmenen senttiä. Nostokohdalla on väliä, sillä autoa saa nostaa vain tietyistä korin kohdista. Usein nämä nostokohdat on merkattu helmaan esimerkiksi kapeilla syvennyksillä, tai sitten esimerkiksi Volvoissa on usein kokonaan erillinen nostokoukku, josta tunkkaamalla saa koko auton kyljen ilmaan. Autoa nostettaessa tunkin nostolautasen ja autonkorissa olevan nostokohdan väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny, jottei nostokohta vaurioidu. Älä työskentele pelkän tunkin varaan nostetun auton alla. Lisäturvaa saat laittamalla auton alle esimerkiksi pukin tai irtonaisen pyörän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pyörien kiinnitys Varmistu asennettavan renkaan oikeasta pyörimissuunnasta. Se on merkitty yleensä renkaan kylkeen nuolisymbolilla. Jos merkintää ei ole, rengas toimii tarkoitetulla tavalla molempiin pyörimissuuntiin. Renkaat olisi hyvä kiinnittää autonvalmistajan ohjekirjassa kerrotun kiristysmomentin mukaisesti, joten kiristys on tehtävä tarkoitukseen varatulla momenttiavaimella. Pultit kiristetään vanteella ristiin, että vanne keskittyy varmasti. Loppukiristys tehdään kun auto on laskettu tunkilta. On autoja, joissa suositellaan pulttien kiristämistä, kun pyörä on ylhäällä. Tällöin tarvitaan apumies painamaan jarrua. Älä kiristä liiaksi! Pyörät tulee kiinnittää juuri kyseiseen autoon ja vanteeseen tarkoitetuilla pulteilla – vääränlaiset pultit eivät välttämättä pysy oikeassa kireydessä tai saattavat vaurioittaa esimerkiksi rumpujarruja. Varo liiallista kiristystä, se saattaa vahingoittaa vannetta ja pultteja. Pultit ja pyörän navat kannattaa puhdistaa ja rasvata ennen kiinnitystä. Mikäli autoon vaihdetaan jo käytössä olleet renkaat, laitetaan parempikuntoiset renkaat taka-akselille vetotavasta riippumatta. Lakisääteisesti talvirenkaissa on oltava vähintään kolme millimetriä kulutuspintaa. Tarkista aina lopuksi rengaspaineet kylmistä renkaista ja tee lyhyt koeajo vaihdetuilla renkailla. Muista pulttien jälkikiristys muutaman sadan ajokilometrin jälkeen. Merkitse renkaiden sijaintipaikat renkaan kylkeen esimerkiksi liidulla, jotta tiedät seuraavalla kerralla missä rengas on ollut asennettuna. Teksti: Marko Redsven Kuva: Jari Saarentaus Artikkeli julkaisu alun perin 10/2014. Tukesin testissä viisi kuudesta halvasta hallitunkista päätyi myyntikieltoon. Lue koko artikkeli täältä. a:2:{i:0;s:5:"92261";i:1;s:5:"90494";} Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe