24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu Teksti Marko Redsven Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formulaykkösissä renkaiden vaihto kestää alle kolme sekuntia. Arjessa ei moiseen hoppuun ole tarvetta, mutta yhteistä arkiautoilulle ja formulasirkukselle on se, että epäonnistunut renkaanvaihto voi tulla kalliiksi. Moni autoilija haluaa ja myös osaa vaihtaa renkaansa itse. Huolimattomuus tai osaamattomuus voi kuitenkin kostautua ikävästi. Vaarana on nostetun auton luiskahtaminen tunkilta tai väärästä kohdasta tehty nosto, joka aiheuttaa autolle helma- tai alustavaurioita. Kaikkein vaarallisinta itselle ja kanssakulkjoille on renkaan irtoaminen ajossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton tunkki heiveröinenMonet vaihtavat renkaat auton mukana tulleilla välineillä. Tämä ei ole hyvä vaihtoehto, koska auton oma tunkki ja mutterinväännin on suunniteltu vain vararenkaan allelaittoon rengasrikon yhteydessä.Auton omalla mutteriavaimella ei välttämättä saa tiukasti kiinni olevia pyöränpultteja vaivatta auki tai kiinni. Auton omaa tunkkia ei ole suunniteltu toistuvaa talvi- ja kesärenkaiden vaihtoa varten.Renkaanvaihdon kuten monen muunkin arkiaskareen onnistumisen takeena ovat kunnolliset ja jämerät työkalut.Pyörien irrotusPultit ja mutterit voivat olla tiukassa ja sijaita syvällä vanteessa, joten on tärkeää että vääntimen avainosa ylettyy ja asettuu tukevasti pulttiin tai mutteriin. Myös vääntimen varren on oltava oikean pituinen, jotta käsivoimaa on riittävästi käytössä. Ristikkoavainta käyttäessä lisävoimaa saa helposti esimerkiksi käyttämällä rautaputkea jatkovartena.Mutterit on hyvä löysätä alustavasti silloin, kun auto on vielä maassa. Ulkona renkaanvaihto on parasta tehdä tasaisella ja kantavalla alustalla, esimerkiksi asvaltoidulla parkkipaikalla. Mikäli pihassa ei ole kestopäällystettä, tulee tunkin alle asettaa esimerkiksi vanerinpalanen. Tässä tulee huomioida, että alle vanerin pala on tarpeeksi suuri, sillä pyörillä oleva tunkki liikkuu hieman autoa tunkatessa.Sammuta auto, kytke käsijarru ja vaihde päälle ennen työn aloittamista ja käytä kunnollisia työkäsineitä, niin homma pysyy hanskassa.Auton nostaminenTunkin valinnassa nostovoimaa merkittävämpää on työkalun mitoitus. Useiden nykyautojen matala maavara tuo haasteita, sillä tunkin nosto-osan olisi mahduttava kunnolla auton alle. Parhaiten tarkoitukseen soveltuvat hallitunkit, joiden lähtökorkeus on noin kymmenen senttiä. Nostokohdalla on väliä, sillä autoa saa nostaa vain tietyistä korin kohdista. Usein nämä nostokohdat on merkattu helmaan esimerkiksi kapeilla syvennyksillä, tai sitten esimerkiksi Volvoissa on usein kokonaan erillinen nostokoukku, josta tunkkaamalla saa koko auton kyljen ilmaan.Autoa nostettaessa tunkin nostolautasen ja autonkorissa olevan nostokohdan väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny, jottei nostokohta vaurioidu.Älä työskentele pelkän tunkin varaan nostetun auton alla. Lisäturvaa saat laittamalla auton alle esimerkiksi pukin tai irtonaisen pyörän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyörien kiinnitysVarmistu asennettavan renkaan oikeasta pyörimissuunnasta. Se on merkitty yleensä renkaan kylkeen nuolisymbolilla. Jos merkintää ei ole, rengas toimii tarkoitetulla tavalla molempiin pyörimissuuntiin.Renkaat olisi hyvä kiinnittää autonvalmistajan ohjekirjassa kerrotun kiristysmomentin mukaisesti, joten kiristys on tehtävä tarkoitukseen varatulla momenttiavaimella. Pultit kiristetään vanteella ristiin, että vanne keskittyy varmasti. Loppukiristys tehdään kun auto on laskettu tunkilta. On autoja, joissa suositellaan pulttien kiristämistä, kun pyörä on ylhäällä. Tällöin tarvitaan apumies painamaan jarrua.Älä kiristä liiaksi!Pyörät tulee kiinnittää juuri kyseiseen autoon ja vanteeseen tarkoitetuilla pulteilla – vääränlaiset pultit eivät välttämättä pysy oikeassa kireydessä tai saattavat vaurioittaa esimerkiksi rumpujarruja. Varo liiallista kiristystä, se saattaa vahingoittaa vannetta ja pultteja. Pultit ja pyörän navat kannattaa puhdistaa ja rasvata ennen kiinnitystä.Mikäli autoon vaihdetaan jo käytössä olleet renkaat, laitetaan parempikuntoiset renkaat taka-akselille vetotavasta riippumatta. Lakisääteisesti talvirenkaissa on oltava vähintään kolme millimetriä kulutuspintaa.Tarkista aina lopuksi rengaspaineet kylmistä renkaista ja tee lyhyt koeajo vaihdetuilla renkailla. Muista pulttien jälkikiristys muutaman sadan ajokilometrin jälkeen.Merkitse renkaiden sijaintipaikat renkaan kylkeen esimerkiksi liidulla, jotta tiedät seuraavalla kerralla missä rengas on ollut asennettuna.Artikkeli julkaisu alun perin 10/2014.Tukesin testissä viisi kuudesta halvasta hallitunkista päätyi myyntikieltoon. Lue koko artikkeli täältä. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen