21.10.2014 Liikenne Tarkkana tunkkivalinnassa – viallisia joukossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaanvaihtajan kannattaa valita työvälineensä huolella. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston testissä löytyi viisi heikkolaatuista hallitunkkia ja yksi kehno saksitunkki. Talvirengaskausi on pian päällä koko maan laajuistesti. Renkaanvaihtorupeamaa ennen on syytä kiinnittää huomiota asianmukaisiin työvälineisiin. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on havainnut puutteita testaamiensa kuluttajakäyttöön tarkoitettujen tunkkien rakenteessa, merkinnöissä ja käyttöohjeissa. Tukes testautti kaikkiaan kuusi noin 20 euron hintaista hallitunkkia ja yhden sähköllä toimivan saksitunkin. Viidessä hallitunkissa havaittiin turvallisuuspuutteita, joiden takia tunkkeja myyneet yritykset poistivat ne markkinoilta. Saksitunkin turvallisuuspuutteet olivat niin vakavia, että sitä myynyt yritys keräsi myymänsä tuotteet pois kuluttajilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tukesin mukaan tunkit poistettiin myynnistä, sillä ne eivät soveltuneet käytettäväksi valmistajan ilmoittamalla enimmäiskuormituksella. Noin 20 euron hintaisilla tunkeilla ei voinut nostaa ilmoitettua kahden tonnin kuormaa, ja lisäksi laskeminen oli hallitsematonta suurimmalla kuormalla. - Auton sähköjärjestelmään liitettävä kahden tonnin saksitunkki rikkoutui laskettaessa tunkin nostamaa 700 kilon kuormaa. Nivelen molemmat pultit repeytyivät irti vastakappaleen kierteistä, tuoteturvallisuusinsinööri Jaakko Laitinen Tukesista kertoo. Kyseinen tunkki testautettiin kuluttajailmoituksen perusteella. Ennakkotarkastusta ei ole Tukes korostaa, että toiminnanharjoittajat ovat vastuussa tuotteidensa turvallisuudesta. Tunkkien tulee täyttää koneiden turvallisuudesta annetun valtionneuvoston asetuksen vaatimukset. Turvallisuuden lisäksi toiminnanharjoittajien velvollisuuksiin kuuluu varmistuminen siitä, että tunkeissa on muun muassa CE-merkintä sekä suomen- ja ruotsinkieliset käyttöohjeet. Käyttöohjeiden liitteenä tulee olla vaatimustenmukaisuusvakuutus. Nykykäytännön mukaan viranomaiset eivät tarkasta ennakkoon koneiden turvallisuutta. Lähtökohtana on se, että laitteet on suunniteltava ja valmistettava koneasetuksen mukaisesti ja niiden on vastattava asetuksen turvallisuusvaatimuksia esimerkiksi rakenteen ja merkintöjen suhteen. Valmistajien on myös huomioitava laitetta koskevat turvallisuusstandardit, joista löytyy tarkempia teknisiä määrityksiä vaaditun turvallisuustason täyttämiseksi. Tunkkitestin tulosten julkistamisen yhteydessä Tukes muistuttaa, että osa autojen mukana tulevista tunkeista on niin sanottuja hätätilannetunkkeja, eli niitä ei ole tarkoitettu kausittaiseen pyörien vaihtoon lainkaan. Mikäli renkaanvaihtoon ryhtyy itse, on tärkeää kiinnittää huomiota oikeisiin nostokohtiin, panostaa laadukkaaseen tunkkiin ja käyttää sitä valmistajan tarkoittamalla tavalla. Lisäturvaa renkaanvaihtaja saa esimerkiksi laittamalla auton alle irtonaisen pyörän tai pukin lisätueksi. Varteenotettava vaihtoehto on myös asiantuntevan rengasliikkeen puoleen kääntyminen. Tukesin testissä tunkeista puutteellisiksi havaittiin nämä: Biltema / Sähkökäyttöinen saksitunkki Motonet / Hallitunkki 2T, 140-330 mm Motoral / Hallinosturi 2 t, 135-330 mm Rautakesko / Hallinosturi 2 t, 135- 330 mm TamForce / 2t hallitunkki 127- 330 mm AWD / 2t hallitunkki 135 mm-330 mm Tarkemmat tiedot tuotteissa havaituista puutteista Tukesin Markkinavalvontarekisteristä Teksti: Antti Hentinen Kuva: Jari Saarentaus Lähde ja tuotekuvat: Tukes Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku