30.8.2017 Liikenne Autoliitto: päästövähennysraportissa ei juuri uutta – kustannukset nousevat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneverkon rahoitusta arvioivan työryhmän väliraportti liikenteen päästövähennyksistä ei tarjoa uusia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi, sanoo Autoliitto. Liikenne- ja viestintäministeriö asetti vuoden alussa parlamentaarisen työryhmän, jonka tehtävänä on määritellä liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot. Huomioon otetaan liikenteen korjausvelan vähentäminen, kehittämisinvestoinnit, digitalisaatiokehitys ja päästövähennystavoitteet.Työryhmä, jonka toimikausi on 28.2.2017–28.2.2018, oli tarkoitus antaa raportti liikenteen päästövähennystoimenpiteistä perjantaina 18. elokuuta, mutta se julkistettiin vasta nyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää autoilijan kustannuksiaAutoliiton mielestä työryhmän väliraportti jäi ennakko-odotusten mukaan hyvin ympäripyöreäksi. Työryhmä ei esitä mitään merkittäviä uusia ajatuksia rahoituspuolelle eikä keinovalikoimaan.Joka tapauksessa tarvittavilla toimilla on taloudellisia vaikutuksia kansalaisten ja yritysten toimeentuloon, mikä myös raportissa myönnetään.– Helppoa ja halpaa ratkaisua ei ole, ja esitetyt toimenpiteet nostavat kaikkia kustannuksia, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.Väliraportissa esitetty biopolttoaineiden osuuden kasvattaminen 30 prosenttiin on kunnianhimoinen tavoite, joka on määritelty jo kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa. Tavoitetta toteutettaessa on syytä huomioida, että se nostaa polttoaineiden hintoja 15–30 senttiä litralta.Autoliiton mukaan tämä hinnannousu on huomioitava polttoaineveroista päätettäessä, jotta ihmisten ja tavaroiden liikkumisen kustannukset eivät kohtuuttomasti nouse.Liian vähän kantaaVäliraportin mielenkiintoisia pointteja ovat muun muassa tuet täyssähköautojen hankintaan ja latauspisteiden rakentamiseen. Lisäksi työryhmä haluaa selvittää mahdollisuutta muuttaa työsuhdeautokantaa mahdollisimman vähäpäästöiseksi ja esittää, että vähäpäästöisten autojen hankintaa edistettäisiin myös verotuksen keinoin.Autoliiton mukaan väliraportissa ei oteta kantaa verotasoihin eikä siihen, miten muun muassa esitettyjen verovähennysten sekä ajoneuvoveron ja polttoaineverojen ohjausvaikutuksia käytettäisiin ja millaisia tulonjakovaikutukset olisivat.Ruuhkamaksut nousivat jälleen työryhmän väliraportissa esiin keinovalikoimia listattaessa, mutta yksimielisyyttä asiasta ei saatu.Autoliitto muistuttaa, että ruuhkamaksuja on selvitetty eri näkökulmista viimeiset kolmekymmentä vuotta. On tärkeää huomioida, että uusien veromallien käyttöönotto lisää byrokratiaa ja vähentää verotulojen keräämisen tehokkuutta.– Päästöporrastettujen ruuhkamaksujen kohdalla pitää olla varovainen, ettei sorruta Norjan tekemiin virheisiin. Siellä varakkaat ihmiset hankkivat perheeseen toisen tai kolmannen auton saadakseen vapaata kaistaa ja muita etuja käyttöönsä. Nyttemmin muillakin on varaa hankkia sähköauto, mutta niiden tukemiseen on panostettu miljardeja euroja. Norjassa sähköautoista ei makseta autoveroa eikä arvonlisäveroa, minkä lisäksi ne saavat runsaasti muitakin etuja, kuten oikeuden käyttää julkisen liikenteen kaistoja, Nieminen sanoo.Monipuolinen, mutta liian laveaParlamentaarinen työryhmä esittää energia- ja ilmastostrategian tavoitteiden edistämiseen liikenteen osalta 16 miljoonaa euroa, mikä merkitsee noin kolmea euroa suomalaista kohti vuosittain seuraavan neljän vuoden ajan.– On hyvä tiedostaa, että tuollaisella summalla ei saada mitään suuria muutoksia aikaiseksi. Päällimmäisenä jäi mieleen, että raportissa on jokaiselle jotakin, mutta ei kenellekään merkittävästi mitään. Hyvää on se, että suunnittelussa ei liikaa panosteta yhden teknologian ratkaisuun, Nieminen arvioi.Lähde: Autoliitto Kuvituskuva: Santeri Petrell/Moottorin arkistoLue lisää aiheesta:Autoliitto: Suomi epäonnistui edunvalvonnassaanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti