22.5.2024 Uutinen Autoliitto testasi 24 turvaistuinta – kaksi istuinta hylättiin eikä niiden käyttöä suositella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurin osa istuimista menestyi hienosti kevään turvaistuintestissä. Kaksi istuinta kuitenkin hylättiin. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 24 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta. Istuimista peräti 15 sai kokonaisarvosanan hyvä ja seitsemän istuimen arvosanaksi tuli tyydyttävä. Kaksi istuinta hylättiin eikä niiden hankintaa ja käyttämistä voi suositella.Testissä hylätyt eli heikon arvosanan saaneet istuimet olivat Peg Perego Viaggio Twist yhdistettynä Twist -telakkaan sekä Silver Cross Discover i-Size. Peg Peregon istuin epäonnistui törmäystestissä, minkä lisäksi sen päälliskankaista löytyi liikaa myrkyllistä TCCP-palonestoainetta. Peg Peregon törmäystestistä uutisoitiin huhtikuussa. Silver-Cross Discover i-Size istuin hylättiin, koska sen päälliskankaissa oli raja-arvot ylittävä määrä DPHP muovinpehmennintä.Testitulokset osoittavat, että lasten turvaistuimissa on todella suuria laatueroja eivätkä kaikki istuimet täytä testin tiukkoja testivaatimuksia. Tästä syystä turvaistuinta ei pitäisi ostaa ennen kuin on perusteellisesti ottanut selvää eri vaihtoehdoista. Vuodesta 2015 alkaen turvaistuintesteissä on tutkittu yli 450 istuinta ja testien tulokset ovat luettavissa Autoliiton verkkosivuilta. Uusimmassa testissä kaikki hyvän tai tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovat osittain selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon kuluttajansuojatesteissä esitetyt tiukemmat vaatimukset.Turvaistuimen ostamisen jälkeen on syytä opetella istuimen oikea käsittely. Sekä turvaistuimen että auton käyttöohjeita tulee noudattaa. On erittäin tärkeää, että istuin on asennettu oikein, muuten istuin ei suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla onnettomuustilanteessa. Tämän takia Autoliiton turvaistuintestissä arvioidaan myös istuimen käytön helppoutta.- Istuinta hankittaessa kannattaa lähteä omalla autolla ja lapsen kanssa asiantuntevaan kauppaan, jossa sopivaa istuinta voi ennen ostopäätöstä kokeilla omassa autossa. Jonkun tuntemattoman istuimen hankkimista verkosta ei voi suositella, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.Viime vuoden syyskuusta lähtien R44 -standardin mukaisten istuinten valmistus ja tuonti EU:hun on ollut kiellettyä ja kaikki uudet istuimet ovat R129 -standardin mukaisia. Varastossa olevien R44-istuimien myynti on sallittu vielä elokuun loppuun saakka. Kiellon vuoksi lähes kaikki auton turvavyöllä asennettavat noin alle 4-vuotiaille tarkoitetut pikkulasten turvaistuimet ovat hävinneet markkinoilta. Siksi matkailuautoihin sekä vanhoihin henkilöautoihin, joissa ei ole isofix-kiinnityspisteitä, sopivien uusien turvaistuinten löytäminen on vaikeaa. Tässä testissä testattu ja tyydyttävän arvosanan saanut Britax Römer King Pro -istuin täyttää tätä aukkoa, sillä istuimen saa asentaa kaikkiin ajoneuvoihin auton turvavyöllä.Istuinkohtaiset arviot löytyvät osoitteesta www.autoliitto.fi/turvaistuintestiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa