22.2.2019 Liikenne Autoliitto: tiestön korjausvelka ja siltarumpupolitiikka saatava kuriin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden rapautuminen huolettaa matka-aikojen, liikenneturvallisuuden ja päästöjen näkökulmasta. Autoliitto kiittelee ehdotusta, että valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma laaditaan 12 vuodeksi kerrallaan eli useamman vaalikauden ajaksi.– Se on hyvä ja kannatettava asia. Ruotsissa on vastaavasta suunnitelmallisuudesta hyviä kokemuksia, joista kannattaa ottaa mallia, arvioi autoliitto lausunnossaan eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle.Lausunto liittyy valtioneuvoston selontekoon valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäynnissä evoluutio, ei revoluutioAutoliiton mukaan on tärkeää, että suunnitelmaa laadittaessa huomioidaan eri liikennemuotojen osuudet ja niiden kehitys sekä kasvutrendit.Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia Suomen henkilöliikenteestä sekä kaksi kolmasosaa tavaraliikenteen tonnikilometreistä. Näissä luvuissa ei ole tapahtunut isoja muutoksia eikä ole näköpiirissä, että tieliikenteen osuus merkittävästi muuttuisi lähitulevaisuudessakaan.– Käynnissä oleva muutos on evoluutio, ei revoluutio, Autoliitto kiteyttää.Tiestön korjausvelka kuriinTieliikenteen toimivuuden ja sujuvuuden varmistaminen on Suomen kansantalouden kannalta elintärkeää myös tulevaisuudessa, linjaa Autoliitto, jonka mukaan onkin tärkeää, että matka-aikoihin kiinnitetään huomiota myös tieliikenteessä, joka kattaa ylivoimaisesti suurimman osan niin yritysten kuin yksityishenkilöiden liikkumisesta.Yksi haaste uhkaa monesta näkökulmasta, ja se on tiestön kunto.– Tiestön korjausvelka on saatava laskuun. Tämä on tärkeää niin matka-aikojen, liikenneturvallisuuden kuin päästöjen kannalta.Autoliitto ottaa esiin myös hallituksen, joidenkin puolueiden ja monien asiantuntijatahojen näkemykset, joiden mukaan Suomen henkilöautoliikenne sähköistyy erittäin nopealla aikataululla. – Tämä tarkoittaa, että tieliikenteen aiheuttamat ajonaikaiset päästöt alenevat rajusti. Kuljetusten suurimpien sallittujen mittojen ja massojen nostaminen vaatii myös panostuksia tieverkolle, sillä toimenpiteet eivät saa johtaa tiestön rapautumiseen tai liikenneturvallisuuden heikkenemiseen, Autoliitto tähdentää lausunnossaan.Näkemyksellisyyttä, ei siltarumpolitiikkaaAutoliitto nostaa – näin kevään eduskuntavaalien alla – esiin myös näkemyksellisen liikennepolitiikan. Liiton mukaan suunnitelmia laadittaessa on tehtävä kattavat vaikutusten arvioinnit ja niille on annettava myös painoarvoa päätöksiä tehtäessä.– On tärkeää, että näkemykset liikennejärjestelmän kehittämiseksi ovat valtakunnallisia. Siltarumpupolitiikkaa pitää välttää. Muuten pitkäjänteisen suunnitelman hyödyt jäävät saavuttamatta.Realistisuutta laskelmiin!Autoliitto peräänkuuluttaa myös pohjalaskelmien realistisuutta. Liikennejärjestelmän kehityshankkeiden tulee Autoliiton näkemyksen mukaan maksaa itsensä takaisin ja tuottaa yhteiskunnallista hyötyä.– Keskeistä tässä kaikessa on myös se, että hankkeiden lähtöarviot ovat realistisia. Nyt esimerkiksi kaikki raideliikennehankkeet päätetään säännönmukaisesti erittäin alimitoitetulla talousarviolla, mikä mahdollistaa kannattamattomien hankkeiden käynnistämisen ja toteuttamisen.Autoliitto kritisoi, että projektien loppulaskuja kauhistellaan, mutta kukaan ei todellisuudessa ole niistä vastuussa.– Tällainen vastuuton julkistaloudenhoito ei ole hyväksyttävää ja se vie pohjan koko 12-vuotisen suunnitelmakauden laatimiselta ja toteuttamiselta.Lähde: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa