22.2.2019 Liikenne Autoliitto: tiestön korjausvelka ja siltarumpupolitiikka saatava kuriin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden rapautuminen huolettaa matka-aikojen, liikenneturvallisuuden ja päästöjen näkökulmasta. Autoliitto kiittelee ehdotusta, että valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma laaditaan 12 vuodeksi kerrallaan eli useamman vaalikauden ajaksi.– Se on hyvä ja kannatettava asia. Ruotsissa on vastaavasta suunnitelmallisuudesta hyviä kokemuksia, joista kannattaa ottaa mallia, arvioi autoliitto lausunnossaan eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle.Lausunto liittyy valtioneuvoston selontekoon valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäynnissä evoluutio, ei revoluutioAutoliiton mukaan on tärkeää, että suunnitelmaa laadittaessa huomioidaan eri liikennemuotojen osuudet ja niiden kehitys sekä kasvutrendit.Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia Suomen henkilöliikenteestä sekä kaksi kolmasosaa tavaraliikenteen tonnikilometreistä. Näissä luvuissa ei ole tapahtunut isoja muutoksia eikä ole näköpiirissä, että tieliikenteen osuus merkittävästi muuttuisi lähitulevaisuudessakaan.– Käynnissä oleva muutos on evoluutio, ei revoluutio, Autoliitto kiteyttää.Tiestön korjausvelka kuriinTieliikenteen toimivuuden ja sujuvuuden varmistaminen on Suomen kansantalouden kannalta elintärkeää myös tulevaisuudessa, linjaa Autoliitto, jonka mukaan onkin tärkeää, että matka-aikoihin kiinnitetään huomiota myös tieliikenteessä, joka kattaa ylivoimaisesti suurimman osan niin yritysten kuin yksityishenkilöiden liikkumisesta.Yksi haaste uhkaa monesta näkökulmasta, ja se on tiestön kunto.– Tiestön korjausvelka on saatava laskuun. Tämä on tärkeää niin matka-aikojen, liikenneturvallisuuden kuin päästöjen kannalta.Autoliitto ottaa esiin myös hallituksen, joidenkin puolueiden ja monien asiantuntijatahojen näkemykset, joiden mukaan Suomen henkilöautoliikenne sähköistyy erittäin nopealla aikataululla. – Tämä tarkoittaa, että tieliikenteen aiheuttamat ajonaikaiset päästöt alenevat rajusti. Kuljetusten suurimpien sallittujen mittojen ja massojen nostaminen vaatii myös panostuksia tieverkolle, sillä toimenpiteet eivät saa johtaa tiestön rapautumiseen tai liikenneturvallisuuden heikkenemiseen, Autoliitto tähdentää lausunnossaan.Näkemyksellisyyttä, ei siltarumpolitiikkaaAutoliitto nostaa – näin kevään eduskuntavaalien alla – esiin myös näkemyksellisen liikennepolitiikan. Liiton mukaan suunnitelmia laadittaessa on tehtävä kattavat vaikutusten arvioinnit ja niille on annettava myös painoarvoa päätöksiä tehtäessä.– On tärkeää, että näkemykset liikennejärjestelmän kehittämiseksi ovat valtakunnallisia. Siltarumpupolitiikkaa pitää välttää. Muuten pitkäjänteisen suunnitelman hyödyt jäävät saavuttamatta.Realistisuutta laskelmiin!Autoliitto peräänkuuluttaa myös pohjalaskelmien realistisuutta. Liikennejärjestelmän kehityshankkeiden tulee Autoliiton näkemyksen mukaan maksaa itsensä takaisin ja tuottaa yhteiskunnallista hyötyä.– Keskeistä tässä kaikessa on myös se, että hankkeiden lähtöarviot ovat realistisia. Nyt esimerkiksi kaikki raideliikennehankkeet päätetään säännönmukaisesti erittäin alimitoitetulla talousarviolla, mikä mahdollistaa kannattamattomien hankkeiden käynnistämisen ja toteuttamisen.Autoliitto kritisoi, että projektien loppulaskuja kauhistellaan, mutta kukaan ei todellisuudessa ole niistä vastuussa.– Tällainen vastuuton julkistaloudenhoito ei ole hyväksyttävää ja se vie pohjan koko 12-vuotisen suunnitelmakauden laatimiselta ja toteuttamiselta.Lähde: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija