12.3.2020 Liikenne Autoliitto: valtion tapa laskea automatkoja vääristää totuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivittäisestä matkasta ei voi irrottaa palasia, vaan päivän matkaa on tarkasteltava kokonaisuutena, joka alkaa kotoa ja päättyy kotiin, vaatii Autoliitto. Autoliitto arvostelee liikenne- ja viestintäministeriön tapaa laskea automatkojen pituuksia. Laskutapa voi ratkaista isoja linjauksia tulevissa liikennepäätöksissä, joten laskelmat pitäisi tehdä niin, että ymmärretään, mitä luvut tarkoittavat.Asian tärkeyttä korostaa se, että sekä Autoliitto että liikenne- ja viestintäministeriö viittaavat laskelmissaan samaan tutkimukseen, joka on vuonna 2018 julkaistu Liikenneviraston kattava Henkilöliikennetutkimus 2016. Tutkimuksen mukaan suomalaisen keskimääräinen vuorokautinen matkasuorite on 41 kilometriä vuorokaudessa, josta hieman yli 31 kilometriä kuljetaan henkilöautolla. Kulkutapana henkilö- ja pakettiautojen osuus kaikista kotimaan henkilömatkoista on noin 80 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi pätkäajoa, vaan matkaketjujaLiikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) esitteli viime viikolla toisenlaisia lukuja päivittäisistä ajomatkoista. Hänen mukaansa joka viides automatka on alle kaksi kilometriä ja joka neljäs automatka alle kolme kilometriä. Tämäkin väite on totta samaisen Henkilöliikennetutkimuksen mukaan, mihin myös Autoliitto omat lukunsa perustaa.Autoliitto arvostelee ministeriön tapaa pilkkoa päivittäinen matkaketju palasiksi ja käsitellä näitä paloja erillisinä matkoina.– Laskentatapa, jossa päivittäinen matkaketju katkotaan erillisiksi matkoiksi ei anna oikeaa kuvaa suomalaisten autonkäytöstä. Päivittäinen matka koti–päiväkoti–työpaikka–asiakaskäynti–päiväkoti–lähikauppa–koti ei muodostu kuudesta lyhyestä matkasta, vaan yhdestä pitkästä matkaketjusta, muistuttaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.– Poimimalla matkaketjusta lähikauppa–koti -matkaosuus voidaan väittää, että suomalaiset ajavat vain lyhyitä matkoja autolla. Näin voidaan tarkoituksellisesti antaa väärä kuva autonkäytöstä, Nieminen varoittaa.– Kaikkien suomalaisten ja suomalaisen yhteiskunnan etu on, että päätöksenteossa käytetään todenmukaisia tietoja ja tulkintoja liikkumistarpeistamme. Millä Suomi pidetään liikkeellä? Autoliitto puuttuu myös tuoreessa lausunnossaan ministeriön tapaan laskea päivittäistä autoilua. Lausunto liittyy vahvasti liikenteen tulevaisuuteen vaikuttavaan valtioneuvoston selvitykseen, mikä koskee EU:n komission tiedonantoa vihreän kehityksen ohjelmasta. Suomen kansallisena ja kansainvälisesti vertaillen kunnianhimoisena ilmastotavoitteena on puolittaa liikenteen haitalliset kasvihuonepäästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen pyrkiminen vaikuttaa merkittävästi suomalaisten arkeen ja liikkumiseen. – Suomessa henkilöauton käyttö on kaikkein perustelluinta koko Euroopan unioniin verrattuna. Ilmastotavoite on kunnianhimoinen, mutta miten siihen meidän olosuhteissamme päästään? Tämä on vielä täysin auki oleva asia. Päättäjiltä vaaditaan Suomen kansallisten etujen valvomista EU:n neuvottelupöydissä sekä liikenteeseen kohdistuvien ilmastotoimien perusteellista vaikutusarviointia, Autoliiton Pasi Nieminen kiteyttää. Vaikutusarvioinnissa pitää Niemisen mukaan tarkastella mitä vaikutuksia toimenpiteillä on välillisesti ja välittömästi julkisen ja yksityisen kiinteän omaisuuden arvoon, kansantalouteen, yritysten toimintaan, kotitalouksien toimeentuloon ja ajankäyttöön sekä julkiseen talouteen ja työllisyyteen. – Oleellinen ja keskeisin kysymys arvioinnissa on, millä Suomi pidetään liikkeellä myös jatkossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhdeksän prosentin taakkaPääministeri Sanna Marinin (sd) asettama työryhmä valmistelee parhaillaan tiekarttaa kohti fossiilitonta liikennettä. Tiekartta on määrä julkistaa lokakuun lopulla.Autoliiton linjauksen mukaan ilmastonmuutos on vakava asia ja sen torjuntaan tulee panostaa. Liikennesektorilla on saavutettavissa merkittäviä päästövähennyksiä, mutta liikenne ei ole likimainkaan ainoa päästöjen aiheuttaja, henkilöautoilusta puhumattakaan.– Täytyy huomioida, että koko tieliikennesektori tuottaa Suomen kokonaispäästöistä 17 prosenttia ja henkilöautoliikenne yhdeksän prosenttia, Nieminen suhteuttaa.Verotus ohjaa autohankintojaVaikka uusien henkilöautojen ominaisuuksia sääntelevä lainsäädäntö päätetään Euroopan unionin pöydissä, on Suomen omilla toimillakin vaikutusta. Suomi voi kansallisesti verotuksen avulla ohjata autojen käyttö- ja hankintapäätöksiä.– On syytä huomioida, että uuden tekniikan keskimääräistä nopeampi yleistyminen muissa maissa on toteutettu merkittävillä hankintatuilla, lausunnossa sanotaan.Autoliitto muistuttaa lisäksi, että tänään käyttöön otettava henkilöauto on nykyolettamalla keski-ikäinen vuonna 2032 ja poistuu käytöstä vuonna 2040.Vain autokantaa uudistamallaPäästötavoitteisiin voidaan Autoliiton mukaan yltää, mutta se vaatii rivakkaa autokannan uudistamista.– Suomi on valinnut tavoitteen puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Samaan aikaan tavoitteena on säilyttää korkea liikenteen verotuksen taso. Tämä yhtälö vaikuttaa näissä olosuhteissa mahdottomalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkien automatkojen maaSuomi on Autoliiton mukaan pitkien automatkojen maa – toisin kuin on annettu ymmärtää julkisessa keskustelussa. Autoliiton näkemyksiä tukevat myös tilastotiedot. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Tietilasto 2018 -raportista selviää, että jos liikennekäyttöön rekisteröityjen henkilöautojen vuotuinen ajomäärä jaetaan 365 päivällä, käy ilmi, että autoilla ajetaan joka päivä keskimäärin 41 kilometriä. Lue lisää: Autoliiton Pasi Nieminen: tietävätkö päättäjät kuinka ihmiset liikkuvat? Kommentti: ministeri Harakka käänsi selkänsä sähköautoille Ministeri Timo Harakka: työsuhdeautoista ilmastotalkoiden työkalu Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 30.9.2024 Yleinen Latauspisteen asentamispakko – aikaa enää kolme kuukautta 30.9.2024 Liikenne Pönttövuoren rautatietunneli – aikansa mahtavin tunneli on nyt kaupan 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja 29.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Suomalainen matkailuautoalan perheyritys kasvaa – ottaa uusia maita haltuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Henkilö Mercedesten muotojen mestari: Bruno Sacco 1933-2024 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla