13.2.2024 Ajoneuvot Automaattinen hätäjarrutus tarkkailee kuljettajan virheen varalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Jos kuljettaja ei reagoi mitenkään, tekee järjestelmä auton täysjarrutuksen.” Edessä olevan tilanteen yllättäessä autoilijan, saattaa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vielä estää vakavan törmäyksen – tai ainakin lieventää sen seurauksia.Suomen suurimman autonkäyttäjien etujärjestön eli Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertaa, kuinka automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii.Järjestelmä antaa törmäysvaroituksen, jos kuljettaja ei hiljennä nopeutta edellä ajavan ajaessa hiljempaa tai hidastaessa nopeuttaan. Tarvittaessa järjestelmä kykenee myös jarruttamaan kuljettajan puolesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEroja eri automallien keskenEri autoissa hätäjarrutusjärjestelmän toteutustavat vaihtelevat jonkin verran. Käytännössä usein auton etuosaan, yleensä maskiin, asennettu tutkatunnistin tarkkailee tilannetta auton edessä. Se tekee havaintoja edessä olevien kohteiden etäisyyksistä, suunnasta ja nopeudesta.– Osa järjestelmistä kykenee huomioimaan myös jalankulkijat ja pyöräilijät, jolloin puhutaan kevyen liikenteen tunnistuksesta, Vesalainen kertoo.Järjestelmä vertaa havaitsemiaan asioita auton nopeuteen ja liikerataan. Tämän pohjalta se tekee esimääritettyjen algoritmien avulla tulkinnan siitä, onko törmäys mahdollinen ja aloittaa tarvittaessa toimet kuljettajan varoittamiseksi sekä auton jarrujärjestelmän valmistelemiseksi nopeaa pysähtymistä varten.– Jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen ja aloita jarrutusta, tekee järjestelmä sen hänen puolestaan. Ainakin osassa autoja järjestelmä jarruttaa ensin vähän. Mikäli kuljettaja tässä vaiheessa havahtuu ja aloittaa jarrutuksen tai väistön, antaa järjestelmä hallinnan takaisin kuljettajan käsiin. Jos taas kuljettaja ei tässäkään vaiheessa reagoi mitenkään, tekee järjestelmä auton täysjarrutuksen, koulutuspäällikkö Vesalainen kertoo.Olosuhteiden armoillaHätäjarrutusjärjestelmäkään ei kykene kaikkeen etenkään haastavissa keliolosuhteissa. Järjestelmän toimintakykyyn vaikuttavat olennaisesti liikenneympäristö ja olosuhteet.– Jos tutkatunnistinnäkymää ei ole esimerkiksi lumisateen tai auton kuraisuuden vuoksi, on järjestelmä pois pelistä. Yleensä kuljettaja saa tästä ilmoituksen auton mittaristoon, Vesalainen muistuttaa.Automaattiselle hätäjarrutukselle tai siihen liittyville muille toiminnoille on saatettu määritellä tiettyjä reunaehtoja, esimerkiksi tietty nopeushaarukka, jonka sisällä järjestelmä on toiminnassa.Aktiivinen vai passiivinen turvalaite?Aktiiviset turvalaitteet pyrkivät ehkäisemään onnettomuuteen joutumista – passiiviset turvalaitteet puolestaan minimoimaan onnettomuuden seurauksia. Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän kohdalla toteutuvat molemmat tavoitteet.– Jos se ei kykene estämään onnettomuutta, pyrkii järjestelmä kuitenkin lieventämään seurauksia pudottaen törmäysnopeuden mahdollisimman alhaiseksi, Vesalainen summaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitä ovat ADAS-avustimet? Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia. Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin. Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa