17.8.2022

Auton ajokortilla saattaa pian päästä myös kevytmoottoripyörän sarviin

MP-kauppiaat ry antaa vahvan tukensa A1-luokan moottoripyörien ajoluvan sisällyttämiselle auton ajokorttiin.

Suomessa on parhaillaan käynnissä kansalaisaloite, jonka mukaan B-ajokortin, eli autokortin haltija voisi saada korttiinsa oikeuden ajaa A1-luokan moottoripyörää. Käytännössä puhe on ns. kevariluokasta, jonka suurin sallittu kuutiotilavuus on 125.

Käytäntö on voimassa jo 15 EU-maassa, ja viimeisimpinä sen ovat ottaneet käyttöön Saksa ja Kreikka. Kansalaisaloitteen takana ovat myös MP-kauppiaat, jonka puheenjohtaja Anu Åberg on aloitteesta innoissaan.

– Toivon, että valtiolliset päättäjät soisivat myös suomalaisille kuskeille saman mahdollisuuden kuin monessa Euroopan maassa on olemassa.

Kevytmoottoripyörässä on monta positiivista seikkaa, joista yksi on tällä hetkellä laajasti esillä oleva polttoaineen hinta. 125-kuutioinen moottoripyörä kuluttaa sadalla kilometrillä parhaimmillaan alle kaksi litraa bensiiniä.

– Kaksipyöräiset ovat selkeästi ekologisempia kuin autot. Kesäkaudella työmatkailijan kannattaisi vaihtaa moottoripyörään, koska valtaosa istuu henkilöautossaan yksin, toteaa Åberg.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Positiivisia vaikutuksia ruuhkiin ja pysäköintihaasteisiin

Kaksipyöräisillä olisi myös positiivinen vaikutus ruuhkiin ja erityisesti pysäköintihaasteisiin. kaupungeissa. Moottoripyöräkannan lisääntymisellä olisi pelkästään hyviä vaikutuksia työmatkaliikenteeseen.

Asiasta päättävät viime kädessä Traficom ja Liikenne- ja viestintänimisteriö. Periaatteessa asiassa ei ainakaan Traficomin mielestä ole ongelmaa.

– Ehtona on se, että B-kortin haltija käy näyttökokeessa osoittamassa, että kevytmoottoripyörän hallinta on hanskassa ja kokelas pärjää laitteen kanssa, sanoo Anu Åberg.

MP-kauppiaat puoltavat kansalaisaloitetta vahvasti ja Juha Pietikäisen starttaaman aloitteen voi halutessaan käydä allekirjoittamassa verkossa.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

A1-moottoripyörän luokitusperusteet:

  • Sylinteritilavuus alle 125 cm3
  • Suurin jatkuva nimellisteho alle 11 kW
  • Tehon ja painon suhde alle 0,1 kW/kg

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat