11.1.2022

Auton pesu pakkasella – varo virheitä

Auton pesu pakkasella onnistuu hyvin, mutta tällöin on huomioitava muutama asia. Virheet voivat koitua suureksi harmiksi.

Talviajokelit ovat kovemmilla pakkasilla usein parhaimmillaan, sillä taivas on kirkas ja siten näkyvyys hyvä. Pakkasten kiristyessä olisi mahtavaa saada auto puhtaaksi. Auton pesu pakkasella palkitsee, sillä suola ei enää välttämättä pure ja näin auto pysyy pidempään puhtaana.

Talvella lukot tai oven tiivisteet saattavat jäätyä kiinni. Ongelmaa esiintyy erityisesti pesun jälkeen.

Vesi ja pakkanen tuovat mukanaan kuitenkin jäätymisongelman. Siksi pesemisessä ja sen jälkitoimissa tulee huomioida muutamia tärkeitä seikkoja, joista ei kesällä niin tarvitse välittää. Pieniä asioita oikein tekemällä onnistuu takuulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auton pesu pakkasella

Sinällään auton pesu sujuu kylmässäkin varsin normaalisti. Moottorin autonhoitojuttusarjassa on käyty rutiineihin kuuluvan ylläpitopesun ohjeet läpi. Näistä ei ole napistavaa koleassakaan.

Kylmää autoa pestessä on varottava liian lämmintä vettä. Turhan suuri lämpötilaero pinnan ja veden välillä on erityisen vaarallinen laseille, jotka saattavat jopa haljeta tulikuumaa vettä kohdatessaan. Mitään syytä näin kuuman veden käyttämiseen ei toki muutenkaan ole.

Talven suolakurasta johtuen ovenvälit likaantuvat nopeasti. Niiden peseminen on osa auton muuta pesua.

Nollakelillä auton pesu sujuu vaikkapa kotipihalla painepesuria käyttäen. Pesupaikka on tarpeen jos ulkona ollaan päästy pakkasen puolelle. Lämpimiä pesumahdollisuudella varustettuja halleja voi vuokrata ainakin suuremmilla paikkakunnilla. Oman alueen tilanne kannattaa tarkistaa erikseen.

Monet autopesulat palvelevat säästä riippumatta. Jos omaa pitkän suhteen yrittäjään, niin on varmasti mahdollista sopia tarkemmin pesusta. Pienistä asioista kannattaa maksaa hieman lisää.

Lukot jäätyvät jumiin

Talvikeleillä tärkeimmässä roolissa ovatkin auton pesun jälkeen tapahtuvat toimet. Vesi kulkeutuu pesun aikana useampaan paikkaan, joten kuivaamisen kanssa on hyvä olla tarkkana. Tämä ei kuitenkaan aivan vielä riitä.

Lukkomekanismeja voitelemalla välttää jäätymisen. Aseöljy sopii tähän tarkoitukseen hyvin.

Kosteus löytää pesun aikana tiensä myös lukkopesiin, mikäli autossa vielä sellaiset peittämättöminä löytyy. Tämä tietenkin aiheuttaa jäätymisen riskin. Auton seisottaminen pesun jälkeen kuivassa ja lämpimässä tilassa helpottaa, mutta ei välttämättä poista, ongelmaa.

Paras apu on lukkojen voitelu. Lukkopesiin soveltuu hyvin mahdollisimman juokseva, eli viskositeetiltaan alhainen, voiteluöljy. Aseöljy toimii hienosti lukkopesissä. Lukkoja olisi hyvä voidella tasaisin väliajoin muutenkin, mutta erityisesti apua olisi ennen pakkasia tehtävästä voitelusta.

Toisinaan apu on myöhässä ja lukot pääsevät jäätymään. Tätä varten on hyvä olla lukkosulaa. Lukkosula tuppaa viemään vanhan voitelun mukanaan, joten jatkuvasti sitä ei kannata käyttää. Nykyään on tosin saatavilla myös voitelevaa lukkosulaa. Sekään ei auta jos se sijaitsee lukkoon jäätyneessä autossa.

Ovenvälit on syytä kuivata huolellisesti, jotta jäätyvä kosteus ei aiheuta ongelmia.

Ovenvälit kosteina ja tiivisteet jäässä

Ovet saattavat pahimmassa tapauksessa myös jäätyä koriin, tai ainakin tiivisteisiin, kiinni. Talvella on siis erityisen tärkeää kuivata ovien välit ja tiivisteet pesun jälkeen. Tähän voi käyttää erillistä, hieman pienempikokoista, mikrokuituliinaa. Pieni suihkaus pikakiilloketta mikrokuituliinaan kuivauksen yhteydessä pitää pinnat liukkaana.

Tiivisteet tulisi saada pesun jälkeen puhtaaksi ja kuivaksi. Niitä voi myös huoltaa kumille tarkoitetulla hoitoaineella.

Kosteat tiivisteet ovat hankala ongelma ja tietynlaiset tuppaavat hieman jäätymään kiinni huolellisesta kuivaamisesta huolimatta. Tähän auttaa tiivisteille levitettävä hoitoaine, jonka valinnassa kannattaa painottaa vain kumille tarkoitettuja aineita. Kumi ja muovi ovat siinä määrin erilaisia materiaaleja, että sama aine toimii harvoin molemmille.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Jutun alkuperäinen versio on julkaistu helmikuussa 2018.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat