26.1.2021 Liikenne Auton turvatekniikka ei riitä – jos keli on kehno tai kuskin ajovirhe merkittävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien autojen älykkäinkään turvatekniikka ei pelasta pulasta tai ehkäise onnettomuutta, jos ajokeli on tarpeeksi kehno tai kuljettaja tekee merkittävän ajovirheen. Suomen tieliikenteessä kuolee vuosittain noin kaksi sataa ihmistä. Millaiset vakavat liikenneonnettomuudet ovat turvatekniikan kannalta vaikeimmin estettävissä? – Tutkimuksen mukaan uusimmallakin turvatekniikalla vaikeimmin estettäviä ovat tahallaan aiheutetut, kuljettajan virheellisten toimintojen aiheuttamat ja haastavien sää- ja keliolosuhteiden aikana sattuneet onnettomuudet, tekniikan tohtori Tapio Koisaari kiteyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniikalla ei kaikkea ehkäistä Liikennevakuutuskeskuksen teknologiapäällikkönä työskentelevä Koisaari on perehtynyt syvällisesti autojen turvalaitteita koskevaan tutkimukseen ja analysoinut Suomessa tutkittuja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Autojen turvalaitteita koskevissa tutkimuksissa on perinteisesti tarkasteltu, miten paljon onnettomuuksia tutkimuksen kohteena oleva tekniikka voisi vähentää tai paljonko onnettomuuksia se on jo vähentänyt. Koisaaren tutkimuksessa sen sijaan katsotaan, paljonko onnettomuuksia jää kaikesta tekniikasta huolimatta jäljelle. Tilastollisesti tällaisia onnettomuuksia aiheutettaisiin Suomessa henkilöautolla noin 0,76–0,80 kappaletta miljardia ajokilometriä kohden. – Automatisoituvassa liikenteessä on syytä pitää mielessä, että pieni osa onnettomuuksista aiheutetaan tahallaan. Tulokset kertovat myös siitä, että nykyisten turvajärjestelmien perusominaisuus, kuljettajan mahdollisuus ohittaa turvajärjestelmät, on paitsi juridinen pakko myös eittämätön haitta. Kuski voi väärinkäyttää tekniikkaa Koisaari muistuttaa, että riski lymyää ratin ja penkin välissä: jos auton mielestä pitäisi jarruttaa ja kuljettaja silti kiihdyttää, auto kiihtyy – olipa turvatekniikka kuinka modernia tahansa. – Tutkituissa kuolemana johtaneissa onnettomuuksissa haitta näkyi siten, että kuljettajien virheelliset mutta aktiiviset hallintaliikkeet olisivat estäneet tarvittavien turvajärjestelmien toiminnan, Koisaari taustoittaa. Ajonvakautus pelastaa Autojen turvatekniikan avulla, oikein käytettynä, turvallisuuden kohentamiseen on kuitenkin hyvät mahdollisuudet. – Ajamisen täysautomaation yhteydessä ihmiskuljettajaan on toisinaan viitattu hieman vähättelevään sävyyn, erehtyvänä ja virhealttiina operaattorina. Nykytekniikan avustama ihmiskuljettaja pystyy kuitenkin jo nyt ajamaan varsin turvallisesti. Koisaari muistuttaa, että esimerkiksi ajonvakautuksen käyttöönoton on tutkimuksissa arvioitu vähentäneen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia noin 40 prosentilla. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Koisaari–Utriainen–Kari–Tervo: The most difficult at-fault fatal crashes to avoid with current active safety technology Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan