26.1.2021 Liikenne Auton turvatekniikka ei riitä – jos keli on kehno tai kuskin ajovirhe merkittävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien autojen älykkäinkään turvatekniikka ei pelasta pulasta tai ehkäise onnettomuutta, jos ajokeli on tarpeeksi kehno tai kuljettaja tekee merkittävän ajovirheen. Suomen tieliikenteessä kuolee vuosittain noin kaksi sataa ihmistä. Millaiset vakavat liikenneonnettomuudet ovat turvatekniikan kannalta vaikeimmin estettävissä?– Tutkimuksen mukaan uusimmallakin turvatekniikalla vaikeimmin estettäviä ovat tahallaan aiheutetut, kuljettajan virheellisten toimintojen aiheuttamat ja haastavien sää- ja keliolosuhteiden aikana sattuneet onnettomuudet, tekniikan tohtori Tapio Koisaari kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikalla ei kaikkea ehkäistäLiikennevakuutuskeskuksen teknologiapäällikkönä työskentelevä Koisaari on perehtynyt syvällisesti autojen turvalaitteita koskevaan tutkimukseen ja analysoinut Suomessa tutkittuja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Autojen turvalaitteita koskevissa tutkimuksissa on perinteisesti tarkasteltu, miten paljon onnettomuuksia tutkimuksen kohteena oleva tekniikka voisi vähentää tai paljonko onnettomuuksia se on jo vähentänyt. Koisaaren tutkimuksessa sen sijaan katsotaan, paljonko onnettomuuksia jää kaikesta tekniikasta huolimatta jäljelle.Tilastollisesti tällaisia onnettomuuksia aiheutettaisiin Suomessa henkilöautolla noin 0,76–0,80 kappaletta miljardia ajokilometriä kohden.– Automatisoituvassa liikenteessä on syytä pitää mielessä, että pieni osa onnettomuuksista aiheutetaan tahallaan. Tulokset kertovat myös siitä, että nykyisten turvajärjestelmien perusominaisuus, kuljettajan mahdollisuus ohittaa turvajärjestelmät, on paitsi juridinen pakko myös eittämätön haitta.Kuski voi väärinkäyttää tekniikkaaKoisaari muistuttaa, että riski lymyää ratin ja penkin välissä: jos auton mielestä pitäisi jarruttaa ja kuljettaja silti kiihdyttää, auto kiihtyy – olipa turvatekniikka kuinka modernia tahansa.– Tutkituissa kuolemana johtaneissa onnettomuuksissa haitta näkyi siten, että kuljettajien virheelliset mutta aktiiviset hallintaliikkeet olisivat estäneet tarvittavien turvajärjestelmien toiminnan, Koisaari taustoittaa.Ajonvakautus pelastaaAutojen turvatekniikan avulla, oikein käytettynä, turvallisuuden kohentamiseen on kuitenkin hyvät mahdollisuudet.– Ajamisen täysautomaation yhteydessä ihmiskuljettajaan on toisinaan viitattu hieman vähättelevään sävyyn, erehtyvänä ja virhealttiina operaattorina. Nykytekniikan avustama ihmiskuljettaja pystyy kuitenkin jo nyt ajamaan varsin turvallisesti.Koisaari muistuttaa, että esimerkiksi ajonvakautuksen käyttöönoton on tutkimuksissa arvioitu vähentäneen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia noin 40 prosentilla.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Koisaari–Utriainen–Kari–Tervo: The most difficult at-fault fatal crashes to avoid with current active safety technology Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen