26.1.2021 Liikenne Auton turvatekniikka ei riitä – jos keli on kehno tai kuskin ajovirhe merkittävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien autojen älykkäinkään turvatekniikka ei pelasta pulasta tai ehkäise onnettomuutta, jos ajokeli on tarpeeksi kehno tai kuljettaja tekee merkittävän ajovirheen. Suomen tieliikenteessä kuolee vuosittain noin kaksi sataa ihmistä. Millaiset vakavat liikenneonnettomuudet ovat turvatekniikan kannalta vaikeimmin estettävissä?– Tutkimuksen mukaan uusimmallakin turvatekniikalla vaikeimmin estettäviä ovat tahallaan aiheutetut, kuljettajan virheellisten toimintojen aiheuttamat ja haastavien sää- ja keliolosuhteiden aikana sattuneet onnettomuudet, tekniikan tohtori Tapio Koisaari kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikalla ei kaikkea ehkäistäLiikennevakuutuskeskuksen teknologiapäällikkönä työskentelevä Koisaari on perehtynyt syvällisesti autojen turvalaitteita koskevaan tutkimukseen ja analysoinut Suomessa tutkittuja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Autojen turvalaitteita koskevissa tutkimuksissa on perinteisesti tarkasteltu, miten paljon onnettomuuksia tutkimuksen kohteena oleva tekniikka voisi vähentää tai paljonko onnettomuuksia se on jo vähentänyt. Koisaaren tutkimuksessa sen sijaan katsotaan, paljonko onnettomuuksia jää kaikesta tekniikasta huolimatta jäljelle.Tilastollisesti tällaisia onnettomuuksia aiheutettaisiin Suomessa henkilöautolla noin 0,76–0,80 kappaletta miljardia ajokilometriä kohden.– Automatisoituvassa liikenteessä on syytä pitää mielessä, että pieni osa onnettomuuksista aiheutetaan tahallaan. Tulokset kertovat myös siitä, että nykyisten turvajärjestelmien perusominaisuus, kuljettajan mahdollisuus ohittaa turvajärjestelmät, on paitsi juridinen pakko myös eittämätön haitta.Kuski voi väärinkäyttää tekniikkaaKoisaari muistuttaa, että riski lymyää ratin ja penkin välissä: jos auton mielestä pitäisi jarruttaa ja kuljettaja silti kiihdyttää, auto kiihtyy – olipa turvatekniikka kuinka modernia tahansa.– Tutkituissa kuolemana johtaneissa onnettomuuksissa haitta näkyi siten, että kuljettajien virheelliset mutta aktiiviset hallintaliikkeet olisivat estäneet tarvittavien turvajärjestelmien toiminnan, Koisaari taustoittaa.Ajonvakautus pelastaaAutojen turvatekniikan avulla, oikein käytettynä, turvallisuuden kohentamiseen on kuitenkin hyvät mahdollisuudet.– Ajamisen täysautomaation yhteydessä ihmiskuljettajaan on toisinaan viitattu hieman vähättelevään sävyyn, erehtyvänä ja virhealttiina operaattorina. Nykytekniikan avustama ihmiskuljettaja pystyy kuitenkin jo nyt ajamaan varsin turvallisesti.Koisaari muistuttaa, että esimerkiksi ajonvakautuksen käyttöönoton on tutkimuksissa arvioitu vähentäneen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia noin 40 prosentilla.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Koisaari–Utriainen–Kari–Tervo: The most difficult at-fault fatal crashes to avoid with current active safety technology Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”