2.5.2023 Liikenne Autonominen ajaminen – tulevaisuuden liikkumistavat muuttuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tärkeä osa autonomisen ajamisen toimintaa ja kehitystä ovat kuljettajaa avustavat järjestelmät, joista moni löytyykin jo nykyautoista. Autonominen ajaminen voi tulevaisuudessa tehdä autolla kulkemisesta helpompaa ja turvallisempaa. Autonominen ajaminen tarkoittaa auton kykyä liikkua ilman ihmisen jatkuvaa ohjausta. Kyseisellä teknologialla pyritään parantamaan liikkumisen helppoutta, turvallisuutta ja mukavuutta. Muutokset kohdistuvat tulevaisuudessa sekä autojen käyttöön että liikenneturvallisuuteen, ja ne vaikuttavat myös alalla toimivien yritysten investointi- ja muuntautumiskykyyn. Kotimaiselle vauriokorjaamoyritys InCarille autonominen ajaminen on ollut jo pitkään kiinnostava aihe, sillä se vaikuttaa myös vauriokorjaamisen alaan monin tavoin. – Vakavien liikenneonnettomuuksien määrä tulee entisestään vähenemään. Tämä muuttaa alaa jo melko aikaisessa vaiheessa, sillä jo nyt kehittyneempien autojen myötä olemme nähneet, miten suuremmat onnettomuudet vähenevät ja pienemmät lisääntyvät suhteessa toisiinsa. Kun autojen korjaamiseen liittyvät tekniset vaatimukset monimutkistuvat, tulee mukaan myös lisää alansisäistä säätelyä ja suurempiakin investointitarpeita – kaikki toimijat eivät kykene näihin investointeihin, se on selvää, InCarin kehityspäällikkö Mika Saastamoinen kertoo. Autoteollisuuden kehittyessä ajoneuvojen valmistajien ja korjaamojen vastuut kasvavat entisestään. – Korjaamon täytyy pystyä luotettavasti arvioimaan korjausten tarve sekä tietenkin suorittamaan ne. Sen lisäksi, että korjaamon tulee tunnistaa esimerkiksi keulavaurion kohdalla tarvittavat toimet, tulee ymmärryksen ulottua myös ajoneuvon muiden järjestelmien toimintaan, Saastamoinen selventää. Kehittyvä teknologia vaatii myös uudenlaista osaamista ja tekniikkaa korjaamoilla. – Järjestelmät ovat keskenään verkostoituneita ja korjaamoilta vaaditaan tulevaisuudessa yhä enemmän kokonaisvaltaista käsitystä eri järjestelmien toiminnasta – eli mikä vaikutta mihinkin. Yksittäisen keulavaurion korjauksen yhteydessä voi tulla tarpeeseen suorittaa jopa kaikkien ADAS-järjestelmien toiminnan tarkastus ja kalibrointi. – Tämä luo luonnollisesti korjaamoille tarvetta investointeihin paitsi tarvittavien laitteiden, myös ennen kaikkea osaamisen suhteen. Samalla uusi tekniikka ja osaamisen tarve luo uusia toimenkuvia autoalalle, Saastamoinen pohtii. – Autonomisen ajamisen tekniikka on monimutkaista. Auton omistajat ovat näin ollen vahvasti riippuvaisia teknologiasta, joka tarvitsee jatkuvaa päivitystä ja ylläpitoa. Vauriokorjaamisen infrastruktuurista tarvitaan myös tätä kehitystä tukevaa osaamista. Tässä tarvitaan laajaa yhteistyötä vaurioalan ammattilaisia kouluttavien tahojen kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitä tarkoittaa ADAS? Autonomisen ajamisen perustana ovat ADAS-järjestelmät, joka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems – eli suomeksi kuljettajaa avustavat järjestelmät. Monet näistä järjestelmistä tarkkailevat ajotapahtumia ja ympäristöä sekä auttavat kuljettajaa havainnoimaan tapahtumia. Osa järjestelmistä on pidemmälle kehittynyttä, eli niin sanotusti aktiivisia turvallisuusvarusteita, jotka kykenevät jo nyt puuttuman ajotilanteisiin. Nykyautoista löytyviä ADAS-järjestelmiä ovat esimerkiksi kaistanvaihtoavustin, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja hätäjarrutusjärjestelmä. Täysin autonominen auto kykenee ymmärtämään ja tulkitsemaan kaikki ajotilanteet ja ympäristön itsenäisesti ilman kuljettajaa, sekä suorittamaan tarvittavat toimenpiteet. – Autonomisen ajamisen tasoja on kuusi: Taso 0 tarkoittaa perinteistä ajamista, jossa kuljettaja hoitaa kaiken ohjauksesta jarrutukseen ja kaasuttamiseen. Taso 1 tarkoittaa kuljettajaa avustavaa ajamista, kuten kaistanvaihtoavustimia ja mukautuvaa vakionopeussäädintä. Taso 2 on osittainen autonomia, jossa auto kykenee suorittamaan monia ajamiseen liittyviä tehtäviä, mutta kuljettajan on edelleen oltava valmiudessa ottamaan ohjaus milloin tahansa. Taso 3 tarkoittaa, että auto voi ajaa itsenäisesti tietyissä olosuhteissa, kuten tietyillä moottoriteillä, mutta kuljettaja on edelleen vastuussa ajamisesta ja hänen on kyettävä ottamaan ohjaus tarvittaessa. Olemme nyt tasojen kaksi ja kolme välivaiheilla. Taso 4 edellyttää, että auto kykenee ajamaan itsenäisesti kaikissa olosuhteissa, mutta kuljettajan on edelleen oltava valmiudessa ottamaan ohjaus tarvittaessa. Taso 5 tarkoittaa täysin autonomista ajamista, jossa ei ole kuljettajaa lainkaan, Saastamoinen kertoo. Liikkuminen turvallisempaa ja vaivattomampaa Autonomisen ajamisen yleistyminen vaikuttaa merkittävästi ihmisten liikkumiseen ja arkeen. Autonomiset autot parantavat liikenneturvallisuutta ja tekevät liikkumisesta helpompaa sekä mukavampaa. – Ajan käyttämisen tapa muuttuu. Kun esimerkiksi työmatkan aika voidaan käyttää ajamisen sijaan työskentelyyn tai lepäämiseen, olemme suuren ajatuksellisen ja konkreettisen muutoksen äärellä. Tulevaisuudessa auton valinnassa saattaakin korostua yllättävätkin asiat, joilla on merkitystä juuri niille toiminnoille, joita autoissa vaalitaan varsinaisten ajo-ominaisuuksien sijaan, Saastamoinen miettii. Ympäristövastuullisuus on teknologisen kehityksen keskiössä monella tapaa. Tällä hetkellä painoarvo on vahvasti autojen käyttämisen muutosten mukanaan tuomissa eduissa. – Autonomiset autot voivat parantaa liikenteen sujuvuutta ja vähentää ruuhkia, sillä ne voivat kommunikoida keskenään sekä ympäröivän infrastruktuurin kanssa, ja optimoida reittinsä tehokkaammin: autot voivat käyttää energiatehokkaampaa ajotapaa ja ajoreittejä voidaan optimoida esimerkiksi kimppakyytejä varten. Tämä voi säästää aikaa ja polttoainetta sekä vähentää päästöjä ja liikenteen aiheuttamaa melua, Saastamoinen huomauttaa. Autonomisessa ajamisessa on myös potentiaalia parantaa liikkumisen saavutettavuutta ja mahdollisuuksia. Autonomiset ajoneuvot voivat tarjota edullisempaa ja joustavampaa liikennettä ihmisille, jotka eivät omista autoa tai joilla on vaikeuksia päästä liikkumaan muuten. Suomessa testataan jo autonomista ajamista liikenteessä Suomi on yksi niistä maista, joissa autonomisen ajamisen testaaminen on sallittua tieliikenteessä. Tämä on tärkeää, jotta autonomisen ajamisen teknologiaa voidaan testata ja kehittää oikeissa olosuhteissa. – Suomi on todellakin ollut eturintamassa autonomisen ajamisen kehittämisessä! Monet suomalaiset yritykset ovat aktiivisesti mukana autonomisen ajamisen tutkimuksessa ja kehityksessä, ja Suomi on myös aktiivisesti osallistunut kansainvälisiin autonomisen ajamisen kehityshankkeisiin. Suomen tieverkko on kohtuullisen hyvässä kunnossa, mikä on tärkeää autonomisen ajamisen kannalta. Hyvin hoidetut tiet ja selkeät liikennemerkit mahdollistavat ajoneuvojen tarkan paikannuksen ja liikkumisen. Tosin vielä nykyisellään käytettävä tekniikka on herkkä huonolle liikennesäälle esimerkiksi lumisateen haitatessa liikennemerkkien ja tiemerkintöjen havainnointia, Saastamoinen kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi syytä innostua autonomisesta ajamisesta: Vapaa-aika – autonomisella autolla ajamiseen käytetty aika voi käyttää johonkin muuhun, kuten lukemiseen, rentoutumiseen tai vaikka työskentelyyn. Turvallisuus – autonomiset autot voivat vähentää onnettomuuksia ja kuolemia tiellä, sillä niiden havaintokyky ja reagointikyky ovat yleensä parempia kuin ihmisen. Liikenne – autonomiset autot voivat vähentää liikenneruuhkia, kun niiden liikennevirtaa voidaan optimoida tehokkaammin. Saavutettavuus – autonomiset autot voivat auttaa ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta ajaa itse tai jotka eivät halua ajaa, pääsemään paikkoihin, joihin he eivät muuten pääsisi. Ympäristö – autonomiset autot voivat auttaa vähentämään ympäristövaikutuksia, sillä niiden avulla voidaan optimoida ajoreittejä ja välttää turhia päästöjä. Lähde: InCar Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan