17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa Teksti Marko Jokela Kuva Shutterstock Lane keeping assist symbols on modern car instrument panel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erilaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät yleistyvät kaiken aikaa. Mutta miten ne toimivat eri ajotilanteissa ja miten kuljettajan tulisi toimia, jotta niistä saisi parhaan turvallisuushyödyn? Kuljettajaa avustavien kehittyneiden ADAS-järjestelmien (Advanced Driver Assistance Systems) tarkoituksena on pyrkiä ehkäisemään onnettomuuteen joutumista tai ainakin lieventämään sen seurauksia. Avustimet tarkkailevat kuljettajan toimia ja korjaavat hänen vääriä tai vaillinaisia ratkaisujaan tiettyyn rajaan asti. Hätäjarrutusavustin esimerkiksi aloittaa itsenäisesti jarrutuksen, jotta törmäystä ei tapahtuisi tai sen seuraukset eivät olisi niin vakavia. Muita avustimia ovat esimerkiksi älykäs nopeusavustin, kaistavahti, hätätilanneavustin ja katveavustin.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa avustimen perustehtävästä: järjestelmän ei ole tarkoitus ajaa autoa, vaan se on kuljettajan tehtävä.– Järjestelmän olemassaolo ei saa vaikuttaa siihen, kuinka huolellisesti kuljettaja tekee havaintoja tai arvioita. Aina, jos järjestelmä varoittaa tai puuttuu auton hallintaan, on kuljettaja jo tehnyt pahan virheen, Vesalainen painottaa.Monet avustimet ovat autossa siis kaiken varalta ja toimivat vain tarvittaessa – myös siinä tapauksessa, että kuljettaja ei edes tietäisi kyseisen avustimen olemassaolosta. Oman auton tuntemus on tästä huolimatta tärkeää. Haluatko jatkaa lukemista? Liity Autoliiton jäseneksi Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”