17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa Teksti Marko Jokela Kuva Shutterstock Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erilaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät yleistyvät kaiken aikaa. Mutta miten ne toimivat eri ajotilanteissa ja miten kuljettajan tulisi toimia, jotta niistä saisi parhaan turvallisuushyödyn? Kuljettajaa avustavien kehittyneiden ADAS-järjestelmien (Advanced Driver Assistance Systems) tarkoituksena on pyrkiä ehkäisemään onnettomuuteen joutumista tai ainakin lieventämään sen seurauksia. Avustimet tarkkailevat kuljettajan toimia ja korjaavat hänen vääriä tai vaillinaisia ratkaisujaan tiettyyn rajaan asti. Hätäjarrutusavustin esimerkiksi aloittaa itsenäisesti jarrutuksen, jotta törmäystä ei tapahtuisi tai sen seuraukset eivät olisi niin vakavia. Muita avustimia ovat esimerkiksi älykäs nopeusavustin, kaistavahti, hätätilanneavustin ja katveavustin.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa avustimen perustehtävästä: järjestelmän ei ole tarkoitus ajaa autoa, vaan se on kuljettajan tehtävä.– Järjestelmän olemassaolo ei saa vaikuttaa siihen, kuinka huolellisesti kuljettaja tekee havaintoja tai arvioita. Aina, jos järjestelmä varoittaa tai puuttuu auton hallintaan, on kuljettaja jo tehnyt pahan virheen, Vesalainen painottaa.Monet avustimet ovat autossa siis kaiken varalta ja toimivat vain tarvittaessa – myös siinä tapauksessa, että kuljettaja ei edes tietäisi kyseisen avustimen olemassaolosta. Oman auton tuntemus on tästä huolimatta tärkeää. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”