2.9.2023 Autoilu Bensiini, diesel, sähkö, kaasu vai hybridi – mistä apu auton valintaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvaihtajan pähkinä: tekniikka kehittyy yhä vähäpäästöisemmäksi, käyttövoimia riittää, mutta millä perustein oma autovalinta kannattaisi tehdä? Ja kuinka ennakoida autoilun kuluja? Autoa vaihtavalla on käyttövoimia mistä valita.On bensiiniin ja dieseliin perustuvia polttomoottoriautoja, on kaasuautoja, jotka kaasun ehdyttyä etenevät bensiinin voimin. Tarjolla on myös ladattavia hybridejä, joilla voi ajaa jopa merkittävän osan arkiajoista sähköllä ja on täyssähköautoja, joiden toimintamatkat ovat kohentuneet ja riittävät jo monelle ja moneen tarpeeseen.Yksityisautoilijan henkilöauton valintaa vaikeuttaa yhtälö, jonka osasia ovat ainakin omat liikkumistarpeet, autoilun ennakoidut kustannukset ja omaan elämäntilanteeseen sekä ajatusmaailmaan soveltuva ajoneuvo. Punnintaan vaikuttavat myös haitalliset päästöt.Siinä missä toiselle paljon ajavalle diesel on tutuin, fiksuin ja mieluisin vaihtoehto, on toiselle lähinnä kaupunkiympäristössä liikkuvalle täyssähkö se järkevin valinta.Kotitalouden auton valinnassa painavat myös arkiset käyttötarpeet kuten perhekoko, auton tavaratilat ja muu kuljetuskyky, työ- ja asiointimatkojen pituudet, harrastusten vaatimukset ja moni muukin seikka, joista ihan vähäisin ei ole eri automallien ja -merkkien haluttavuus ja hintataso.Ei ihan helppo valinta tehtäväksi – kiitos runsaiden vaihtoehtojen ja keskenään ristiriitaistenkin valintakriteerien arvottaminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutokalkulaattori avittaaPähkinää voi alkaa pureksia perehtymällä vastikään päivitettyyn Autokalkulaattoriin, joka on henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskuri. Sen avulla saa apua esimerkiksi pohdintaan mitä täyssähköautolla ajaminen maksaa tai onko kaasuauto vähäpäästöinen.Henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskurilla voi vertailla eri käyttövoimilla toimivien uusien henkilöautojen elinkaaripäästöjä ja hintaa. Autokalkulaattori pohjaa Suomen ilmastopaneelin tietoihin.Omien tarpeiden mukaanAutoa etsivä voi laskurin avulla määrittää muun muassa vuosittaiset ajokilometrit, valita vertailtavat autotyypit, käyttövoimat ja tältä pohjalta saada hankintapäätöksensä tueksi tietoa siitä, minkä suuruisiksi auton elinkaariset kasvihuonekaasupäästöt ja kustannukset muodostuvat.Laskurista puhuttaessa on toki syytä muistaa, että sen antama tulos on aina vain suuntaa-antava, eikä voi koskaan pilkuntarkasti ennakoida arkiautoilua. Mikään laskuri ei voi tietää esimerkiksi eri liikennepolttoaineiden tulevaa hintakehitystä, autojen myyntihinnan muutoksia tai jonkin autotekniikan haavoittuvuutta yllättävien käyttö- ja korjauskulujen näkökulmasta.Autojen kyvyt kehittyvät vauhdillaTraficomin asiantuntija Juulia Suikula perustelee, miksi juuri nyt oli otollista tuoreuttaa laskuri pohjatiedoiltaan.– Henkilöautojen energia- ja päästötiedot muuttuvat melko nopeasti teknologian kehityksen ja käyttövoimien ympärillä tapahtuvien muutosten seurauksena. Esimerkiksi sähköntuotannon päästökerroin ja akkujen valmistuksen päästöt ovat kehittyneet viime vuosina odotettua nopeammin myönteiseen suuntaan, Suikula kertoo.Laskurin lähtötietoja ja laskentakaavoja uudistettiin, jotta laskuri pysyy antamaan käyttäjille mahdollisemman luotettavaa tietoa. Aiempi versio laskurista ei ollut enää aivan ajan tasalla.Uutta on rinnakkaislaskuri, jolla voi vertailla paketti- ja kuorma-autojen elinkaarisia päästöjä ja kustannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko laskuri luotettava?Kaikki laskurit herättävät epäilevän Tuomaan. Kuinka luotettavaa tietoa laskuri antaa kansalaiselle, joka harkitsee auton hankintaa? Onko laskurin kertoma tulos eri käyttövoimien päästöistä aidosti ajan tasalla?Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin arvion mukaan laskurin avulla autojen päästö- ja kustannusvaikutuksia voidaan arvioida kansainvälisestikin vertaillen ainutlaatuisella tavalla.Suikula kertoo, että laskuri tarjoaa tuoreimpiin tutkimuksiin ja tilastoihin pohjautuvaa tietoa.– Oletustietojen voidaan sanoa olevan tällä hetkellä niin ajan tasalla kuin mahdollista, ja oletustietoja on tarkoitus päivittää ajan kuluessa, kun tämä nähdään autojen tekniikan kehityksen myötä tarpeelliseksi. Kyseessä on usean tutkijan muodostama uusin mahdollinen konsensus, joka perustuu tuoreisiin lähteisiin, Suikula taustoittaa.Hänen mukaansa laskurin toimivuutta lisää se, että käyttäjä voi itse muokata lähtötietoja oman tietämyksensä perusteella.– Esimerkiksi polttoaineiden hintatiedot on asetettu toukokuussa 2022, mutta nämä käyttäjän on helppo päivittää laskuriin itse.Ja jos haluaa perehtyä Autokalkulaattorin oletusarvoihin, on ne avattu laskurin käyttöohjeessa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom / henkilöautojen Autokalkulaattori, Traficom / paketti- ja kuorma-autojen Autokalkulaattori, Suomen ilmastopaneeli–Suomen ympäristökeskus–Tampereen yliopisto–Helsingin yliopisto / Henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskuri käyttöopas ja laskennan perusteet (6/2023) Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija