2.9.2023 Autoilu Bensiini, diesel, sähkö, kaasu vai hybridi – mistä apu auton valintaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvaihtajan pähkinä: tekniikka kehittyy yhä vähäpäästöisemmäksi, käyttövoimia riittää, mutta millä perustein oma autovalinta kannattaisi tehdä? Ja kuinka ennakoida autoilun kuluja? Autoa vaihtavalla on käyttövoimia mistä valita.On bensiiniin ja dieseliin perustuvia polttomoottoriautoja, on kaasuautoja, jotka kaasun ehdyttyä etenevät bensiinin voimin. Tarjolla on myös ladattavia hybridejä, joilla voi ajaa jopa merkittävän osan arkiajoista sähköllä ja on täyssähköautoja, joiden toimintamatkat ovat kohentuneet ja riittävät jo monelle ja moneen tarpeeseen.Yksityisautoilijan henkilöauton valintaa vaikeuttaa yhtälö, jonka osasia ovat ainakin omat liikkumistarpeet, autoilun ennakoidut kustannukset ja omaan elämäntilanteeseen sekä ajatusmaailmaan soveltuva ajoneuvo. Punnintaan vaikuttavat myös haitalliset päästöt.Siinä missä toiselle paljon ajavalle diesel on tutuin, fiksuin ja mieluisin vaihtoehto, on toiselle lähinnä kaupunkiympäristössä liikkuvalle täyssähkö se järkevin valinta.Kotitalouden auton valinnassa painavat myös arkiset käyttötarpeet kuten perhekoko, auton tavaratilat ja muu kuljetuskyky, työ- ja asiointimatkojen pituudet, harrastusten vaatimukset ja moni muukin seikka, joista ihan vähäisin ei ole eri automallien ja -merkkien haluttavuus ja hintataso.Ei ihan helppo valinta tehtäväksi – kiitos runsaiden vaihtoehtojen ja keskenään ristiriitaistenkin valintakriteerien arvottaminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutokalkulaattori avittaaPähkinää voi alkaa pureksia perehtymällä vastikään päivitettyyn Autokalkulaattoriin, joka on henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskuri. Sen avulla saa apua esimerkiksi pohdintaan mitä täyssähköautolla ajaminen maksaa tai onko kaasuauto vähäpäästöinen.Henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskurilla voi vertailla eri käyttövoimilla toimivien uusien henkilöautojen elinkaaripäästöjä ja hintaa. Autokalkulaattori pohjaa Suomen ilmastopaneelin tietoihin.Omien tarpeiden mukaanAutoa etsivä voi laskurin avulla määrittää muun muassa vuosittaiset ajokilometrit, valita vertailtavat autotyypit, käyttövoimat ja tältä pohjalta saada hankintapäätöksensä tueksi tietoa siitä, minkä suuruisiksi auton elinkaariset kasvihuonekaasupäästöt ja kustannukset muodostuvat.Laskurista puhuttaessa on toki syytä muistaa, että sen antama tulos on aina vain suuntaa-antava, eikä voi koskaan pilkuntarkasti ennakoida arkiautoilua. Mikään laskuri ei voi tietää esimerkiksi eri liikennepolttoaineiden tulevaa hintakehitystä, autojen myyntihinnan muutoksia tai jonkin autotekniikan haavoittuvuutta yllättävien käyttö- ja korjauskulujen näkökulmasta.Autojen kyvyt kehittyvät vauhdillaTraficomin asiantuntija Juulia Suikula perustelee, miksi juuri nyt oli otollista tuoreuttaa laskuri pohjatiedoiltaan.– Henkilöautojen energia- ja päästötiedot muuttuvat melko nopeasti teknologian kehityksen ja käyttövoimien ympärillä tapahtuvien muutosten seurauksena. Esimerkiksi sähköntuotannon päästökerroin ja akkujen valmistuksen päästöt ovat kehittyneet viime vuosina odotettua nopeammin myönteiseen suuntaan, Suikula kertoo.Laskurin lähtötietoja ja laskentakaavoja uudistettiin, jotta laskuri pysyy antamaan käyttäjille mahdollisemman luotettavaa tietoa. Aiempi versio laskurista ei ollut enää aivan ajan tasalla.Uutta on rinnakkaislaskuri, jolla voi vertailla paketti- ja kuorma-autojen elinkaarisia päästöjä ja kustannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko laskuri luotettava?Kaikki laskurit herättävät epäilevän Tuomaan. Kuinka luotettavaa tietoa laskuri antaa kansalaiselle, joka harkitsee auton hankintaa? Onko laskurin kertoma tulos eri käyttövoimien päästöistä aidosti ajan tasalla?Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin arvion mukaan laskurin avulla autojen päästö- ja kustannusvaikutuksia voidaan arvioida kansainvälisestikin vertaillen ainutlaatuisella tavalla.Suikula kertoo, että laskuri tarjoaa tuoreimpiin tutkimuksiin ja tilastoihin pohjautuvaa tietoa.– Oletustietojen voidaan sanoa olevan tällä hetkellä niin ajan tasalla kuin mahdollista, ja oletustietoja on tarkoitus päivittää ajan kuluessa, kun tämä nähdään autojen tekniikan kehityksen myötä tarpeelliseksi. Kyseessä on usean tutkijan muodostama uusin mahdollinen konsensus, joka perustuu tuoreisiin lähteisiin, Suikula taustoittaa.Hänen mukaansa laskurin toimivuutta lisää se, että käyttäjä voi itse muokata lähtötietoja oman tietämyksensä perusteella.– Esimerkiksi polttoaineiden hintatiedot on asetettu toukokuussa 2022, mutta nämä käyttäjän on helppo päivittää laskuriin itse.Ja jos haluaa perehtyä Autokalkulaattorin oletusarvoihin, on ne avattu laskurin käyttöohjeessa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom / henkilöautojen Autokalkulaattori, Traficom / paketti- ja kuorma-autojen Autokalkulaattori, Suomen ilmastopaneeli–Suomen ympäristökeskus–Tampereen yliopisto–Helsingin yliopisto / Henkilöautojen päästö- ja kustannuslaskuri käyttöopas ja laskennan perusteet (6/2023) Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous