23.3.2021 Ajoneuvot BMW Neue Klasse tekee paluun perusrakenteena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Historiallinen nimi BMW Neue Klasse tekee paluun perusrakenteena. Tällä kertaa sähköautojen vaatimukset on huomioitu alusta alkaen, mutta odotusta jatkuu vielä vuoteen 2025. Saksalaisvalmistajan perinteikäs nimi BMW Neue Klasse tekee paluun perusrakenteena. Käytännössä koko tuleva mallisto tulee pohjaamaan uudelle perustalle. Samaa lähtökohtaa tullaan kuitenkin hyödyntämään sähköautojen lisäksi myös polttomoottorimallien lähtökohtana. Tämä tarkoittaa kyseessä olevan jatkossakin jonkinlainen kompromissi näiden välillä.BMW Neue Klasse tarkoitti 1960-luvun tienoilla valmistajan automalliston ylempää keskiluokkaa, jota nykyään täyttää BMW 5-sarja. Ensimmäinen 5-sarjan E12-sukupolvi esiteltiin vuonna 1972 korvaamaan Neue Klasse ja siitä lähtien on marssittu samalla kaavalla aina nykypäivään asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW Neue Klasse tekee paluunBMW Neue Klasse tekee paluun vuonna 2025 sähköiset voimalinjat huomioivana perusrakenteena. Se on suunniteltu toimimaan täysin sähköisten automallien pohjana, mutta tukee myös bensiini- ja dieselmoottorilla varustettuja vaihtoehtoja sekä tällöin tietenkin lataushybridejä. Lähtökohtaisesti rakenne on suunniteltu takavetoiseksi, mutta se sallii myös lisätä vedon etupyörille xDrive-nelivetovaihtoehtojen tarjoamiseksi.Tällä hetkellä BMW omaa kaksi perusrakennetta (UKL ja CLAR), jotka Neue Klasse aikanaan korvaa. Näistä UKL on pienempi ja sitä hyödyntää Minin lisäksi BMW:n pienet etuvetoiset automallit. Suurempi CLAR kattaa käytännössä kaikki loput BMW:n tuotteet.Nämä on molemmat alunperin suunniteltu polttomoottorimalleja (tosin mukaan lukien lataushybridit) varten ja niitä on uudistettu kesken kaiken kattamaan myös täyssähköautojen vaatimukset. Näistä CLAR toimii perusrakenteena esimerkiksi sellaisille malleille kuin iX3, i4 ja iX. Muutaman seuraavan vuoden aikana tullaan vielä esittelemään täyssähköiset versiot 5- ja 7-sarjasta, jotka pohjautuvat edelleen tuolle samalle kompromissille.Uusi luokkaUusi tuleva Neue Klasse -perusrakenne tulee olemaan keskeinen valmistajan haaveissa myydä vähintään 50 prosenttia täyssähkömalleja vuoteen 2030 mennessä. Tuohon määräaikaan mennessä BMW tahtoo tarjota täyssähkövaihtoehdon jokaisesta myynnissä olevasta automallista.Eräs mielenkiintoinen piirre tässä on, että valmistaja aikoo hyödyntää samaa perusrakennetta koko mallistoon. BMW on oppinut perusrakenteiden skaalautuvuudesta paljon ja jo nyt se hyödyntää CLAR-perusrakennetta 2-sarjasta aina valtaisaan X7-malliin asti.Nimenä Neue Klasse tekee paluun hieman totutusta poiketen. Uuden perusrakenteen autojen mittasuhteiden kerrotaan nimittäin hieman muuttuvan aiemmasta, ja tällä tavoitellaan sähkövoimalinjan sijoittelun lisäksi matalan ilmanvastuksen ja avarien sisätilojen yhdistelmää. BMW vihjailee jopa vetyvoimalinjan mahdollisuudesta – tuo tuntuu nyt kuplivan aiheena Suomessakin.Kuvituskuva: BMW, Lähteet: BMW, Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa