17.12.2023 Matkailu Cinque Terre: La Dolce Vita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mereen asti yltävät vehreät terassikukkulat, sympaattisia poukamia, murretun maan värisiä taloja – ja makeaa elämää: tämä on paratiisi Italian Rivieran pohjoisosissa. Jos maailmasta pitäisi nostaa esille yksi postikorttimaisema, joka saa ihmiset huokailemaan, Cinque Terre ja etenkin Vernazzan kylä sekä sen kallioinen poukama olisi listoilla korkealla. Moni pitää Vernazzaa myös Italian kauneimpana kaupunkina. Sen kanssa kilpailee tosin tasaväkisesti hieman pohjoisempana Genovan lähettyvillä sijaitseva Portofino. Oma suosikkimme Cinque Terrellä oli tosin symppis Riomaggiore.Cinque Terre on viiden pienen kylän ketju Ligurian rannikolla. Kylissä asustaa yhteensä noin 5000 ihmisistä, ja kylien nimet ovat pohjoisesta etelään Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola ja Riomaggiore. Talviaikaan siellä on lähes autiota, kesäisin taas tungosta. Kannattaa ajoittaa siis vierailu oikein.La Spezzia on lähin iso kaupunki, eikä kovin kaukana ole myöskään surffareiden suosima Levanto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhtä luonnonpuistoaCinque Terren kylät, niitä ympäröivä hengen salpaava maisema sekä myös rannikon vedenalainen luonto on yhtä kansallispuistoa, joka kattaa noin 47 neliökilometrin laajuisen alueen. Se on samalla Unescon maailmanperintökohde.Cinque Terre sopii siis myös patikoijalle, sillä reittejä on kohtuullisen kivasti. Ja kannattaa pysyä polulla, sillä niiden ulkopuolella rinteet ovat jyrkkiä ja irtohiekka sekä kivet tekevät poluista liukkaita jopa kuivalla kelillä sateesta nyt puhumattakaan.Kengän hyvä pohjakuvio auttaa, ja myös korkeammat varret tukevat kävelyä. Kävelysauvoista on niistäkin apua jyrkemmissä kohdissa.Osa näistä poluista on ikivanhoja, sillä ne olivat pitkään veneen ohella ainoa tapa poiketa muuhun maailmaan. Vasta junaradan valmistuminen vuonna 1874 avasi kylät oikeasti muulle maailmalle.Näitä isoja pääpolkuja on kolme, ja ne soveltuvat melko hyvin kaikenkuntoisille. Polulla on melko helppoa pysyä seuraamalla vain kiviin ja kallioihin sekä opasteviittoihin maalattuja punavalkoisia merkkejä.Suosittelemme Sentiero Azzuroa eli sinistä polkua, joka yhdistää kaikki kylät toisiinsa.Autoilijalla haastavaAutoilijan näkökulmasta Cinque Terre on sen sijaan hieman kinkkinen kohde. Ylhäällä kukkuloilla on kivoja teitä, joilta aukeaa upea näköala pitkälle Välimerelle. Mutta jos haluaa poiketa pittoreskeihin kyliin, auto on jätettävä parkkiin usein hyvän matkaa näiden ulkopuolelle.Lisäksi ruuhkaisimpina turistikuukausina parkkipaikkaa on todella haastava löytää. Kapeat ja mutkaiset tiet myös ruuhkautuvat helposti. Autoilua rajoitetaan myös paljon, ja etenkään asuntoautolla ei ole asiaa kapeille rannikon teille.Junalla taas kylät ovat helpommin vierailtavissa, mutta silloin on tyytyminen matalampiin näköaloihin. Juna on silti fiksu valinta. Kiskot yhdistävät paitsi kaikki kylät myös Cinque Terren sekä La Speziaan että Levantoon. Oikea juna on helppo tunnistaa sen nimestä 5 Terre Express.Myöskään etäisyydet eivät huimaa, matka-aika kylien välillä on vain muutamia minuutteja. Sen jaksaa seistä, jos täydestä junasta ei löydä enää istumapaikkaa. Ruuhkaisimpiin aikoihin kaikki matkustajat eivät myöskään aina mahdu junaan. Onneksi vuoroväli on riittävän tiheä.Ja junalipun hinta ei tee sekään isoa lovea matkakassaan. Yhden päivän lippu aikuiselta maksaa 14,8 euroa ja sillä saa matkustaa niin paljon kuin yhden päivän aikana vain ehtii. Se sopii siis hyvin junahyppelyyn kylien välillä.ChillailuaJa maisemukuvien ottamisen välissä ja rantakalliolla sekä mereen tuijottelun ohessa pittoreskeissä kylissä voi rentoutua istumalla jonkin sympaattisen aukion laidalle nauttimaan erinomaisesta jäätelöstä sekä espressosta. Ja ruoka on luonnollisesti pääsääntöisesti hyvää kaikkialla.Jos joku haluaa kuitenkin autenttisemman ja myös edullisemman ruokakokemuksen, silloin kannattaa syödä joko La Speziassa tai ylempänä jossain Cinque Terreä reunustavilla kukkuloilla sijaitsevassa pikkukylässä. Kolmen ruokalajin lounas ja kahvi siihen päälle kustantaa vain hieman reilut 10 euroa.Ja kuten jo mainitsimme, kesäisin aluetta ylikansoittavat turistit. Ja nykyisellä sosiaalisen median aikakaudella myös sen lieveilmiöt käyvät helposti hermostuttamaan. Touko- ja kesäkuu ovat suomalaisesta näkökulmasta aika passeleita ajankohtia visiitille. Ilmasto on mukava, ja kylissä on vielä hieman tilaa hengittää. Vastaavasti esimerkiksi lokakuu on sekin vielä kiva aika lomailla, sillä Cinque Terressä on kuitenkin vielä silloin suomalaisittain katsottuna täysi kesä – ainoastaan illat pimenevät nopeammin.Myös rantaihmisille Cinque Terre tarjoaa oivat mahdollisuudet paistattaa hipiäänsä. Etenkin Montorossossa on yllättävän iso hiekkaranta.No, Suomessa on totuttu myös kallioisempiin maisemiin, joten yksityisyyttä kaipaavat voivat etsiä kallioiden lomasta oman rauhallisen paikkansa.Ja jos joku ottaa sosiaalisen median avaamat mahdollisuudet avoimin sylin vastaan, Cinque Terressä voi luoda melko vaivattomasti sitä ihanaa somelumoa kaikille. Miltä kuulostaisi esimerkiksi Disney-aiheinen uiskentelu Pienen Merenneidon kanssa?Lisätietoa: https://www.visitcinqueterre.eu/en/, https://www.cinqueterre.it/en/ Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola, VisitCinqueTerre ja WikipediaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?