12.7.2016 Ajoneuvot Citroën aikoo palata automaailman outolinnuksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus ja tuleva C3 ovat näyttäneet tietä ranskalaisvalmistajan paluulle outoon eikä turhaan: PSA tarvitsee kekseliästä erilaisuutta Peugeotin ja DS:n rinnalle. Citroënille 1900-luvun alkupuoli oli loistavaa aikaa. Ranskalaisvalmistaja keksi ja kehitti tahdilla, joka jätti usein jopa kuluttajat hölmistyneeksi. Reseptinä oli leppoisan luksuksen ja outojen keksintöjen yhdistäminen eikä lopputuloksia voi kuin ihailla: Traction Avant, 2CV ja DS sekä n iiden lukuisat versiot jättivät pysyvän jäljen koko alaan. Taiteidentutkimuksen vakiofilosofi Roland Barthes kuvaili DS:ää, jumalatarta, "humaaniksi taiteeksi".Vuonna 1976 sitruuna oli kuitenkin jo liian hapan ja talousvaikeuksissa seikkaillut valmistaja joutui Peugeotin kynsiin. Alkuvuosien jälkeen merkeillä on ollut yhä vaikeampaa erottautua, sillä usein Peugeot ja Citroën ovat valmistaneet samoja autoja. Ei tarvitsekaan katsoa Saabia kauemmas nähdäkseen, mikä odottaa konsernin syövereissä identiteettinsä kadottavaa automerkkiä. Merkin orastava luksusmallisto DS:kin sorvattiin omaksi automerkikseen.Mutta nyt PSA tarvitsee taas outoa keksijää. Analyytikot ovat arvelleet, että vuoteen 2019 mennessä PSA menettää 5 prosenttia myynnistään, pitkälti johtuen Peugeotin ja Citroënin epäselvästä asemoinnista keskenään. Vertailun vuoksi jopa päästöskandaalissa rypevälle Volkswagenille ennustetaan 6 prosentin kasvua ja kolmannelle ranskalaiselle, Renaultille, peräti 34 prosentin rynnistystä.PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares on kuitenkin luvannut, että konserni kasvattaa liikevaihtoaan peräti 25 prosenttia vuoteen 2021 mennessä, vastineeksi Ranskan hallituksen ja Dongfeng Motorin pelastuspaketeista kaksi vuotta sitten. Tässä roolituksessa Citroënille ei riitä pelkästään halvempien Peugeotien myyminen.Entinen teknologiajohtaja on myös kärsinyt PSA-ryhmän aikana kuivasta kaudesta, sillä Peugeot ja Citroën eivät ole vuosikymmeniin esitelleet alalle suuria uutuuksia kultavuosien tapaan.Kaksi vuotta sitten esitelty C4 Cactus kuitenkin palautti kipinän ranskalaisista oudoimpaan. Citroënin pääjohtaja Linda Jackson on nyt kuvaillut merkin tulevaisuuden olevan suunnittelussa, joka on "erilaisen ja oudon välimaastossa". Cactuksen inspiroimia malleja nähdään nykyisellä mallikartalla vuoteen 2023 saakka. Vuoteen 2021 mennessä PSA aikoo esitellä 26 uutta mallia Peugeotin, Citroënin ja DS:n nimissä.– Se mitä me kuitenkin haluamme on, että kun näet liikenteessä jonon autoja, tiedät välittömästi mikä niistä on Citroën, Jackson linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRanskalainen luksus on rentouttavaaCitroënin muotoiluvastaava, Frédéric Duvernier, kertoi brittiläisen Car-lehden haastattelussa tiiminsä näkemyksistä:– Uskomme, että autoista on tulossa turhan monimutkaisia ja ylisuunniteltuja. Esimerkiksi Cactus M -konseptissa on kyse yksinkertaisuuden hengestä. Parhaissa vanhoissa Citroëneissä on romanttinen fiilis: 2CV, Méhari, DS. Sitä me tässä tavoittelemme. – Autoista on tulossa monimutkaisempia, mutta kaikki eivät halua lisää vimpaimia. Nuoret suunnittelijani kaksissakymmenissä ostavat vapaallaan nuoria klassikkoautoja, 80- ja 90-luvun autoja kuten Porsche 944. He arvostavat yksinkertaisia nautintoja. Jos lisäämme teknologiaa, kuten turvavarusteita, niiden tulisi toimia saumattomasti taustalla. – Airbump-puskuri on esimerkki suunnittelijöiden ja insinöörien yhteistyöstä. Alunperin muotoilutiimi keksi ajatuksen eikä heillä ollut mitään ideaa miten se toimisi tuotannossa. Puskuri olisi voinut olla täyttyvä tai erikoismateriaalia, mutta insinöörit hoitivat homman. Ihmiset joko vihaavat tai rakastavat Airbumpia. Kehitämme tekniikkaa edelleen, mutta kaikkiin tuleviin Citroëneihin se ei tule. Se jakaa liikaa mielipiteitä. – Pidämme äärimmilleen suunnittelusta, mutta meidän täytyy muistaa taloudelliset rajoitteet. Ajovalot ovat yksi tällainen seikka: voimme tehdä LEDeillä uskomattomia juttuja, mutta yksi LED maksaa enemmän kuin kuusi perinteistä lamppua. Ei ole mitään järkeä suunnitella jotain, joka lisää auton hintaan 500 euroa, jos se tekee autosta liian kalliin sen aiotuille asiakkaille. – Citroënissa on kyse innovaatiosta. DS tunnetusti siirsi rajoja ja samoin teki Traction Avant, jossa oli ensimmäisten joukossa itsekantava kori. Sen ansiosta se oli 200-300 kilogrammaa kilpailijoitaan kevyempi. Se on todellista innovaatiota. – Citroën voi edelleen tehdä luksusautoja, mutta se on erilainen näkemys. Se voi olla rentouttavaa, kuten purjehtiminen. Se on luksuksen ranskalainen määritelmä, se on hyvin erilainen kuin saksalaisen premiumin käsitys aiheesta. – Projektista riippuen pyydämme Citroënin perinneosastolta jonkin vanhan mallimme esiin. Emme aja niitä, mutta ne viettävät aikaa studiossamme. Parempaa inspiraatiota ei ole.Lähteet: Automotive News, Car Kuvat: Citroën, Lauri AhtiainenKatso myös:Raikas Citroën C3 tavoittelee nuorempia ostajia Täysin uusi Citroën C3 – enemmän kuin ripaus kaktusta Suomen tyylikkäin autoletka – Citroën DS Suomessa 60 vuotta! Citroënilta sähköistä avohoitoa rantakuumeeseen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa