6.5.2025

Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia

Kuva Eetu Kokkonen
Classic Motorshow omistaijen helmet

Lahdessa järjestetyssä Classic Motorshow’ssa oli jälleen esillä kymmenen Omistajien helmeä.

Classic Motorshow järjestettiin viime viikonloppuna Lahden Urheilu- ja Messukeskuksessa. Noin 400 klassikkoauton tapahtumassa vieraili viikonlopun aikana kaikkiaan 20 284 kävijää.

Yhtenä osana näyttelyä mukana oli jälleen Omistajien helmet. Kyseessä yleisöäänestyksellä tapahtumaan mukaan valitut 10 finalistia, joista voittaja selvisi messusunnuntaina 4.5.

Tänä vuonna kilpailuun ilmoittautui mukaan 70 ajoneuvoa, jotka voi katsoa läpi Classic Motorshow’n sivuilta. Maaliskuun aikana ajoneuvoilla jaettiin yhteensä 4 400 ääntä, joista finaaliin selvisivät tässä jutussa esiteltävät ajoneuvot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dodge Dart Seneca, 1961

Yleisöäänestyksen voittoon nousi helsinkiläisen Julia Lilan Dodge Dart Seneca. Lila kertoo esittelytekstissä haaveilleensa pitkään 1950-luvun tunnelmaa hohtavasta klassikkoautosta ja miettineensä pitkään erilaisia vaihtoehtoja läpi.

Vuonna 2024 Lila huomasi juuri myyntiin tulleen auton, josta hänen täytyi soittaa myyjälle välittömästi. Dodge oli ollut vain yhdellä omistajalla Californiassa vuoden 2010 tienoille asti, josta auto oli kulkeutunut Ruotsin kautta hiljattain Suomeen – museorekisteröinnin kautta. Koeajolla auto vastasi täysin odotuksia ja Dodge käteltiin taloon jo samalla reissulla.

Finaalissa annetuista 1 875 äänestä Lilan Dodge keräsi 375.

Ford Escort Mk1, 1975

Classic Motorshow omistaijen helmet

Toiseksi yleisöäänestyksessä sijoittui Kuusankoskelaisten Esa-Pekka Saarisen ja Jarkko Lapinsalon ensimmäisen sukupolven Escort. Eikä ihan mikä vain Escort, vaan 2000-luvulla rallisprinttiiin rakennettu kilpa-auto, joka on työstetty takaisin valkokilpiseksi.

Escort on tullut nykyisille omistajilleen vuonna 2019 osina ja rullaavana korina ilman sähköjä ja silloinen maalipinta oli tehty pensselillä. Satojen työtuntien jälkeen auto on saatu suorastaan säihkyvään kuntoon. Autosta löytyy yhä kilpailukäytön vuoksi siihen asennetut 2,0-litrainen Fordin OHC-moottori, Type 9 -vaihteisto, Volvo 240:n taka-akseli nelilinkeillä ja Panhard-tangolla.

Cadillac Model K, 1907

Classic Motorshow omistaijen helmet

Ja taas tavataan. Tämä samainen porvoolaisen Markku Viitasen omistama Cadillac Model K oli Moottori.fi:ssä esillä jo aiemmin tänä keväänä American Car Show’n merkeissä.

Yli satavuotias auto kuuluu vuonna 1902 perustetun Cadillacin ensimmäisiin automalleihin ja viimeisiin yksisylinterisiin. Auton esittelytekstin mukaan Model K oli aikanaan omaa luokkaansa myös työstötarkkuudelta, sillä sen osat olivat keskenään vaihtokelpoisia ilman lisätyöstöä, joka ei tuohon aikaan ollut itsestäänselvyys.

Classic Motorshow omistaijen helmet

Tämä Cadillac Model K sijoittui Omistajien helmissä tällä kertaa kolmanneksi. Loppujen autojen sijoitukset eivät ole tiedossa, joten ne tulevat satunnaisessa järjestyksessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cadillac Coupe DeVille, 1957

Classic Motorshow omistaijen helmet

Forssalainen Esa Malmström kertoo haaveilleensa amerikkalaisista autoista aina 18-vuotiaasta asti, mutta useista muista vanhoista autoista huolimatta uuden mantereen tuotteet olivat tähän Cadillaciin saakka jääneet hankkimatta.

Kyseinen Coupe DeVille löytyi Ruotsista. Auto ei tarvinnut edes kovin perinpohjaista tarkastamista, Malmström kertoo kokeilleensa magneetilta sieltä täältä ettei kyseessä ole mikään pakkelikasa. Cadillac lähti siis Malmströmin mukaan ja viime kesänä auton mittariin kertyi jo yli 5 000 kilometriä.

Citroën 2CV, 1975

”Rätti-Citikka” lienee yksi Suomen yleisimmistä vanhoista harrasteautoista. Eikä ihme, onhan kyseessä varsin erikoinen ja sympaattinen ajoneuvo.

Hämeenlinnalaisen Markku Honkalan rättäri kantaa lempinimeä Armand. Armand on hankittu muutama vuosi sitten pitkäaikaisen rättäriharrastajan kuolinpesästä Honkalan ensimmäiseksi harrasteautoksi. Omistajan mukaan kiire ei kuulu Armandin sisällä sanavarastoon, kun autolla kierrellään mutkateitä pitkin kesäkahviloihin ja paikallisten yrittäjien putiikkeihin.

Fiat 124 Spider CS1, 1975

Helsinkiläisen Heikki Saloheimon Fiat on varmaasti näyttelyn ajoneuvoista yksi eniten maailmaa kiertäneitä. Saloheimo kertoo hankkineensa Fiatin talvella 2023 noin 7 700 kilometrin mittaista, Jordaniasta Saudi-Arabian ja Omanin kautta Arabiemiraatteihin kiertävää Badawi Trail -rallia varten. Kilpailussa riitti vastoinkäymisiä, mutta Saloheimon mukaan he pääsivät silti ainoana italialaisella autolla maaliin mukana olleiden Alfa-Romeon ja Lancian hyydyttyä matkalle.

Classic Motorshow omistaijen helmet

Kisasta jäi Saloheimon mukaan sen verran hampaankoloon, että autokunta lähti syyskuussa 2024 Sahara Challenge -ralliin. Reitti kulki Espanjasta Marokkoon ja takaisin, yhteensä 5 500 kilometriä. Saloheimon paranteluiden ansiosta auto kesti tällä kertaa hyvin viimeiseen päivään saakka, jolloin Fiatin ohjauksen apusimpukka jumiutui ja irtosi rungosta ja matka päättyi kakkossijalta siihen paikkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Taunus Transit, 1964

Tamperelainen Olli Kiuru kertoi nähneensä kyseisen Taunus Transitin ensimmäistä kertaa myynnissä noin viisi vuotta sitten. Kauppojen syntyminen oli lähellä jo puhelimessa, mutta lopulta myyjä ei raaskinutkaan luopua autostaan. Muutamaa viikkoa myöhemmin myyjän vaimo kuitenkin ilmoitti Kiurulle, että kyllä auto kuitenkin myydään.

Kiuru kunnosteli auton sisätilat hyvään kuntoon ja on päässyt autolla retkeilemäänkin, vaikka pientä laittoa on riittänyt ja oletettavasti myös tulee riittämään. Esimerkiksi Saimaan ympäriajoihin Kiuru kertoo osallistuneensa muutamaankin kertaan pääsemättä kertaakaan maaliin saakka. Kiintymystä autoon tämä ei kuitenkaan tunnu laskeneen.

Mercedes-Benz 420 SEC, 1989

Classic Motorshow omistaijen helmet

Lahtelaisen Kalle Bäckmanin Mercedes-Benz 420 SEC on omistajan kunnianosoitus kuolleelle Jussi-enolleen. Bäckman kertoo enonsa antaneen alkukipinän omalle autoinnostukselleen ja kyseisen Mersun olleen enonsa Ruotsista hakema unelmiensa auto.

Vuosina 2019–2023 Bäckman kertoo kunnostaneensa auton lähes kokonaan ja vuonna 2024 työ palkittiin museorekisteröinnillä. Samana kesänä Bäckman kävi Mercedeksellä Stuttgartissa ja vieraili samalla tähtivalmistajan omassa museossa.

Pappa-Tunturi, 1968

Classic Motorshow omistaijen helmet

Pappa-Tunturi ei ole yhdenkään Tunturin mopon virallinen mallinimi, mutta samaan aikaan kyseessä on yksi Suomen vakiintuneimmista lempinimistä.

Classic Motorshow omistaijen helmet

Heinolalaisen Anne Ronkaisen alun perin tummanpunaisena 120 eurolla ostettu Pappis on muuttunut viime vuosina pinkiksi ja saanut lisävarusteina timantteja, glitteriä ja tuoksukuusen. Mopo ristittiin HubbaPapaksi, ja se matkustaa omistajansa mukana erilaisissa tapahtumissa ympäri Suomea.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

 Solifer SM, 1977

Classic Motorshow omistaijen helmet

Parhalahdella asuvan Jari Ukonsaaren Solifer SM on omistajan mukaan sama yksilö, joka esiintyy Solifer SM:n alkuperäisissä mainoskuvissa ja huolto-oppaassa. Mallin tyyppikatsastus on tehty jo vuonna 1977.

Ukonsaari kertoo Soliferin löytyneen heikossa kunnossa Nakkilasta vuonna 2022, jonka jälkeen mopo on entisöity tarkasti alkuperäiseen kuntoonsa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat