6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lahdessa järjestetyssä Classic Motorshow’ssa oli jälleen esillä kymmenen Omistajien helmeä. Classic Motorshow järjestettiin viime viikonloppuna Lahden Urheilu- ja Messukeskuksessa. Noin 400 klassikkoauton tapahtumassa vieraili viikonlopun aikana kaikkiaan 20 284 kävijää.Yhtenä osana näyttelyä mukana oli jälleen Omistajien helmet. Kyseessä yleisöäänestyksellä tapahtumaan mukaan valitut 10 finalistia, joista voittaja selvisi messusunnuntaina 4.5.Tänä vuonna kilpailuun ilmoittautui mukaan 70 ajoneuvoa, jotka voi katsoa läpi Classic Motorshow’n sivuilta. Maaliskuun aikana ajoneuvoilla jaettiin yhteensä 4 400 ääntä, joista finaaliin selvisivät tässä jutussa esiteltävät ajoneuvot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDodge Dart Seneca, 1961Yleisöäänestyksen voittoon nousi helsinkiläisen Julia Lilan Dodge Dart Seneca. Lila kertoo esittelytekstissä haaveilleensa pitkään 1950-luvun tunnelmaa hohtavasta klassikkoautosta ja miettineensä pitkään erilaisia vaihtoehtoja läpi. Vuonna 2024 Lila huomasi juuri myyntiin tulleen auton, josta hänen täytyi soittaa myyjälle välittömästi. Dodge oli ollut vain yhdellä omistajalla Californiassa vuoden 2010 tienoille asti, josta auto oli kulkeutunut Ruotsin kautta hiljattain Suomeen – museorekisteröinnin kautta. Koeajolla auto vastasi täysin odotuksia ja Dodge käteltiin taloon jo samalla reissulla.Finaalissa annetuista 1 875 äänestä Lilan Dodge keräsi 375.Ford Escort Mk1, 1975Toiseksi yleisöäänestyksessä sijoittui Kuusankoskelaisten Esa-Pekka Saarisen ja Jarkko Lapinsalon ensimmäisen sukupolven Escort. Eikä ihan mikä vain Escort, vaan 2000-luvulla rallisprinttiiin rakennettu kilpa-auto, joka on työstetty takaisin valkokilpiseksi.Escort on tullut nykyisille omistajilleen vuonna 2019 osina ja rullaavana korina ilman sähköjä ja silloinen maalipinta oli tehty pensselillä. Satojen työtuntien jälkeen auto on saatu suorastaan säihkyvään kuntoon. Autosta löytyy yhä kilpailukäytön vuoksi siihen asennetut 2,0-litrainen Fordin OHC-moottori, Type 9 -vaihteisto, Volvo 240:n taka-akseli nelilinkeillä ja Panhard-tangolla.Cadillac Model K, 1907Ja taas tavataan. Tämä samainen porvoolaisen Markku Viitasen omistama Cadillac Model K oli Moottori.fi:ssä esillä jo aiemmin tänä keväänä American Car Show’n merkeissä.Yli satavuotias auto kuuluu vuonna 1902 perustetun Cadillacin ensimmäisiin automalleihin ja viimeisiin yksisylinterisiin. Auton esittelytekstin mukaan Model K oli aikanaan omaa luokkaansa myös työstötarkkuudelta, sillä sen osat olivat keskenään vaihtokelpoisia ilman lisätyöstöä, joka ei tuohon aikaan ollut itsestäänselvyys.Tämä Cadillac Model K sijoittui Omistajien helmissä tällä kertaa kolmanneksi. Loppujen autojen sijoitukset eivät ole tiedossa, joten ne tulevat satunnaisessa järjestyksessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCadillac Coupe DeVille, 1957Forssalainen Esa Malmström kertoo haaveilleensa amerikkalaisista autoista aina 18-vuotiaasta asti, mutta useista muista vanhoista autoista huolimatta uuden mantereen tuotteet olivat tähän Cadillaciin saakka jääneet hankkimatta.Kyseinen Coupe DeVille löytyi Ruotsista. Auto ei tarvinnut edes kovin perinpohjaista tarkastamista, Malmström kertoo kokeilleensa magneetilta sieltä täältä ettei kyseessä ole mikään pakkelikasa. Cadillac lähti siis Malmströmin mukaan ja viime kesänä auton mittariin kertyi jo yli 5 000 kilometriä.Citroën 2CV, 1975”Rätti-Citikka” lienee yksi Suomen yleisimmistä vanhoista harrasteautoista. Eikä ihme, onhan kyseessä varsin erikoinen ja sympaattinen ajoneuvo. Hämeenlinnalaisen Markku Honkalan rättäri kantaa lempinimeä Armand. Armand on hankittu muutama vuosi sitten pitkäaikaisen rättäriharrastajan kuolinpesästä Honkalan ensimmäiseksi harrasteautoksi. Omistajan mukaan kiire ei kuulu Armandin sisällä sanavarastoon, kun autolla kierrellään mutkateitä pitkin kesäkahviloihin ja paikallisten yrittäjien putiikkeihin.Fiat 124 Spider CS1, 1975Helsinkiläisen Heikki Saloheimon Fiat on varmaasti näyttelyn ajoneuvoista yksi eniten maailmaa kiertäneitä. Saloheimo kertoo hankkineensa Fiatin talvella 2023 noin 7 700 kilometrin mittaista, Jordaniasta Saudi-Arabian ja Omanin kautta Arabiemiraatteihin kiertävää Badawi Trail -rallia varten. Kilpailussa riitti vastoinkäymisiä, mutta Saloheimon mukaan he pääsivät silti ainoana italialaisella autolla maaliin mukana olleiden Alfa-Romeon ja Lancian hyydyttyä matkalle.Kisasta jäi Saloheimon mukaan sen verran hampaankoloon, että autokunta lähti syyskuussa 2024 Sahara Challenge -ralliin. Reitti kulki Espanjasta Marokkoon ja takaisin, yhteensä 5 500 kilometriä. Saloheimon paranteluiden ansiosta auto kesti tällä kertaa hyvin viimeiseen päivään saakka, jolloin Fiatin ohjauksen apusimpukka jumiutui ja irtosi rungosta ja matka päättyi kakkossijalta siihen paikkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFord Taunus Transit, 1964Tamperelainen Olli Kiuru kertoi nähneensä kyseisen Taunus Transitin ensimmäistä kertaa myynnissä noin viisi vuotta sitten. Kauppojen syntyminen oli lähellä jo puhelimessa, mutta lopulta myyjä ei raaskinutkaan luopua autostaan. Muutamaa viikkoa myöhemmin myyjän vaimo kuitenkin ilmoitti Kiurulle, että kyllä auto kuitenkin myydään. Kiuru kunnosteli auton sisätilat hyvään kuntoon ja on päässyt autolla retkeilemäänkin, vaikka pientä laittoa on riittänyt ja oletettavasti myös tulee riittämään. Esimerkiksi Saimaan ympäriajoihin Kiuru kertoo osallistuneensa muutamaankin kertaan pääsemättä kertaakaan maaliin saakka. Kiintymystä autoon tämä ei kuitenkaan tunnu laskeneen.Mercedes-Benz 420 SEC, 1989Lahtelaisen Kalle Bäckmanin Mercedes-Benz 420 SEC on omistajan kunnianosoitus kuolleelle Jussi-enolleen. Bäckman kertoo enonsa antaneen alkukipinän omalle autoinnostukselleen ja kyseisen Mersun olleen enonsa Ruotsista hakema unelmiensa auto.Vuosina 2019–2023 Bäckman kertoo kunnostaneensa auton lähes kokonaan ja vuonna 2024 työ palkittiin museorekisteröinnillä. Samana kesänä Bäckman kävi Mercedeksellä Stuttgartissa ja vieraili samalla tähtivalmistajan omassa museossa.Pappa-Tunturi, 1968Pappa-Tunturi ei ole yhdenkään Tunturin mopon virallinen mallinimi, mutta samaan aikaan kyseessä on yksi Suomen vakiintuneimmista lempinimistä.Heinolalaisen Anne Ronkaisen alun perin tummanpunaisena 120 eurolla ostettu Pappis on muuttunut viime vuosina pinkiksi ja saanut lisävarusteina timantteja, glitteriä ja tuoksukuusen. Mopo ristittiin HubbaPapaksi, ja se matkustaa omistajansa mukana erilaisissa tapahtumissa ympäri Suomea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Solifer SM, 1977Parhalahdella asuvan Jari Ukonsaaren Solifer SM on omistajan mukaan sama yksilö, joka esiintyy Solifer SM:n alkuperäisissä mainoskuvissa ja huolto-oppaassa. Mallin tyyppikatsastus on tehty jo vuonna 1977.Ukonsaari kertoo Soliferin löytyneen heikossa kunnossa Nakkilasta vuonna 2022, jonka jälkeen mopo on entisöity tarkasti alkuperäiseen kuntoonsa. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen