6.12.2023

Daimler Truck päästi liikenteeseen täyssähköisiä Coca-Cola -rekkoja

Freightliner eCascadia kuuluu muun muassa Tesla Semin tärkeimpiin kilpailijoihin. Nyt se pääsee näyttämään kykyjään maailmankuulujen Coca-Cola -rekkojen veturina.

Juuri nyt on se aika vuodesta, kun Coca-Cola -joulurekat kiertävät näyttävine valoineen kaupunkeja, myös Suomessa, ja tänä vuonna erityisesti Suomessa. Tämä eräs maailman tunnetuimmista brändeistähän nimittäin aloitti tänä vuonna maailmanlaajan joulukampanjansa Rovaniemeltä, kuten Moottori jo aiemmin kirjoitti.

Suomen osalta kiertue on jo paketissa, ja joulurekka nähtiin kuudella paikkakunnalla, jotka olivat Kemi, Oulu, Seinäjoki, Tampere, Espoo ja Helsinki. Maailmalla joulurekka on vieraillut 26 vuoden aikaa yli 300 kaupungissa.

Auton Zero emission -teema osuu hyvin yksiin Coca-Colan markkinointinimistön kanssa.

Daimler Truck North Americaan kuuluvan Freightlinerin Coca-Cola -sähkörekat eivät ole aivan yhtä sädehtiviä kuin joulurekat, mutta pyrkivät säästämään jopa yli 150 000 litraa dieseliä ajossa vuosittain.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkuvaiheessa 20 autoa liikenteeseen

Freightliner on siis toimittanut yhteensä 20 eCascadia -sähkörekkaveturiaan kahdelle eri Coca-Colan alihankkijayritykselle. Freightliner Cascadia on Pohjois-Amerikan markkinoiden myydyin iso kaukoliikenneveturimalli, ja oli yksi ensimmäisistä, jota alettiin tarjoamaan täyssähköisenä.

Freightliner eCascadiaa tarjotaan useana eri versiona, ja auton toimintamatka vaihtelee 250:stä 370:ään kilometriin. Akun saa ladattua 80 prosentin varaustilaan jopa alle kolmessa tunnissa. Tekniikan puolesta autossa on varmasti konsernin kautta yhtymäkohtia Mercedes-Benz eActrosiin, joka uudistui aiemmin tänä vuonna perin näyttävästi. Itse sähkövoimalinja on kuitenkin amerikkalaista kehitystyötä, Detroit ePowertrainin käsialaa.

Hauska vastakohta Coca-Colan ja Freightlinerin yhteistyölle on PepsiCo:n ja Teslan yhteistyö. Melko lailla tasan vuosi sitten Tesla luovutti näyttävässä seremoniassa ensimmäiset Semi -rekkaveturinsa, ja vastaanottaja oli Pepsi - Coca-Colan pääkilpailija. Freightliner puolestaan on ehkäpä Teslan pääkilpailija juuri tällä saralla.

Lähde ja kuvat: Daimler Truck / Freightliner Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia