Ajoneuvot Sähköautot Uutinen 3.12.2022

Jouluinen Pepsi-rekka aloitti liikenteessä – siis ensimmäiset Tesla Semit luovutettu asiakkaalle, arvoitusten kera

Se, että ensimmäinen asiakas PepsiCo todella sai autonsa luvatusti joulun alla, oli pienoinen yllätys. Se, että autoon liittyy edelleen paljon ällistystä ja mystiikkaa, oli vähemmän yllätys.

Ei varmasti ole väärin sanoa, että nyt liikenteeseen on laskettu melko ainutlaatuinen ja ennennäkemätön rekkaveturi. Teslan järjestämä juhlallinen luovutustilaisuus päätehtaassaan Kalifornian Fremontissa oli tuotantotaipaleen alun lisäksi päätepiste yli viisi vuotta kestäneelle mysteerien savuverholle. Ainakin melkein. Alun perin jo vuodeksi 2019 kaupalliseen liikenteeseen suunnitellusta sähkörekkaveturista on tihkunut tietoja niukahkosti, minkä lisäksi jo annettuja tietoja on vedetty takaisin. Edelleenkin meiltä puuttuu muutamia hyvin oleellisia detaljeja Semistä.

Hauska ajettava, mutta millä hinnalla?

Teslan toimitusjohtaja Elon Musk laittaa tunnetusti paljon persoonaansa peliin, ja käyttää juuri ostamaansa Twitteriä melkeinpä tärkeämpänä viestintäkanavana Teslalle, kuin mitä merkin pressisivu on. Vähän ennen torstai-iltana järjestettyä luovutustilaisuutta Musk twiittasi muun muassa Semin olevan ”hauska ajettava”, mikä ei ole ainakaan niitä tavallisimpia kuvailuja täysikokoisesta, pohjoisamerikkalaisesta Class 8 -rekkaveturista, joka todennäköisesti painaakin reilusti enemmän kuin vastaavan kokoiset dieselautot.

Tilaisuudessa ei ollut puhetta Autopilotista, mutta Semissä on ainakin järjestelmä, jonka pitäisi estää yhdistelmää menemästä linkkuun.

Toinen Muskin twiittaama tieto koski toimintamatkaa. Semillä nimittäin ajettiin 500 mailin eli 804 kilometrin matka Fremontista San Diegoon lähes täytenä, tarkalleen 36,7-tonnin painoisena. Näin ainakin rangeen liittyvät lupaukset näyttävät täyttyvän. Myös paikaltaankiihdytys täydessä lastissa kuuden prosentin nousua vasten onnistui kuin napista painaen.

Painosta puheen ollen, Semin omamassa kuuluu hämärän peitossa oleviin tietoihin, kyse on siis ennen muuta siitä, mikä on veturin paino suhteessa yhdistelmän kokonaismassaan, joka saa olla tässä tapauksessa 82 000 paunaa eli hieman yli 37 000 kiloa. Myöskään auton hinta ei enää tätä nykyä ole tiedossa, sillä aiempi 180 000 dollarin hintatieto poistettiin Teslan sivuilta. Niin ikään ensiasiakas PepsiCo on ollut kovin vaitonainen näistä yksityiskohdista.

Semissä on muita vastaavan koko luokan pohjoisamerikkalaisia sähkörekkavetureita suurempi akku ja pidempi toimintamatka. Myös painoa on todennäköisesti enemmän.

Vä-ke-vä sähkövoimalinja, mutta millä lukemilla?

Tesla Semi on tunnetusti siitä erikoinen raskasliikenneauto, että siinä hyödynnetään suoraan hypersedan Model S Plaidista lainattua kolmen sähkömoottorin konfiguraatiota. Teslalle tyypillistä, mutta niin ikään rekannupille hurjan epätyypillistä on Semin kiihdytyskapasiteetti. Ilman perävaunua auto nimittäin kiihtyy nollasta sataan 5 (!) sekunnissa, täydessä kuormassakin se vie ainoastaan 20 sekuntia. Teholukemia ei kuitenkaan – edelleenkään – ole paljastettu.

Maantieajoa Semillä voi ajaa yhden moottorin varassa, mutta sitä mukaa kun vääntökapasiteetin tarve kasvaa, voidaan käyttöön ottaa yksi ja kaksi moottoria lisää.

Paljastamattomia tietoja sisältyy niin ikään akuston kapasiteettiin. Muskin Twitter-tililtä voimme kuitenkin vakoilla, että Semin sähkönkulutus on 1,7 kWh mailia kohden, mistä voi puolestaan suurpiirteisesti laskea, että akkukapasiteetin täytyy olla jopa lähemmäs 1 000 kilowattituntia. Se olisi 9 – 10-kertainen 100 kilowattitunnin Model S:ään verrattuna. Muskin mukaan Semissä on 1 000 voltin järjestelmä, joka sallii edelleen jopa tuhannen kilowatin eli yhden megawatin lataustehon. Tällä kerrassaan hurjalla laturilla Semin voisi ladata tyhjästä noin 550 kilometrin matkaa varten puolessa tunnissa. Todennäköisesti yhtä vähän eurooppalaisia koskeva, mutta mainitsemisen arvoinen tieto on, että tämä megawatin lataus tulisi aikanaan sopimaan myös Cybertruckiin.

Ensimmäisistä kaupallisista Tesla Semeistä molemmat kuuluvat PepsiCo:lle. Sininen kuljettaa sihisevää juomaa, keltainen rouskuvia sipsejä. Ja molemmilla on hauska ajaa.

Tesla on julkistanut Semin osalta myös tuotantosuunnitelmiaan, ja nekin ovat kunnianhimoisia. Tavoite on puskea jo vuonna 2024 Nevadan Gigafactorysta ulos 50 000 Semiä vuodessa. Vertailun vuoksi esimerkiksi Scania myi vuonna 2021 koko Euroopassa kaikkiaan 42 900 kuorma-autoa, mukana siis kaikki mallit. Vuonna 2017 PepsiCo teki tilauksen sadasta Semistä. Niistä kaksi oli luovutustilaisuudessa esillä, mutta kolajuomatehtaan odotettujen, sähköisten joululahjarekkojen tämänhetkisestä kokonaismäärästä ei ole tietoa. Teslalta on kuitenkin viestitetty, että vuoden 2022 aikana voitaisiin valmistaa noin 100 ällistyttävää Semiä.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Tesla

Kaikki koeajot

Uusimmat