10.8.2024 Moottoriurheilu Defender Rally Series – 2000 kilon keijukainen on epäsovinnainen ralliauto Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala & Bowler Motors Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Defender on maastokelpoinen automalli, joka venyy pienillä muutoksilla yllättävän kyvykkääksi rallipeliksi. Survaisen kaasun pohjaan, ja konepellin alla lymyilevät 300 hevosvoimaa sysäävät neljä vetävää pyörää liikkeelle. Repäisy ei ole ralliautomaisen tuntuva, sillä renkaiden alla oleva pinta on liukas edellisen yön sateen jäljiltä. Pidon puute ei johdu pelkästään sateesta, sillä kuivallakin kelillä pyörät löisivät joutavaa. Alustana on savipohjainen nummi, joka ei tarjoa koskaan kovin suurta kitkaa.Seison kaasulla hetken, mutta pian edessä on mutka, jota seuraa jyrkähkö alamäki. Se päättyy ojaan, jonka jälkeen reitti kääntyy tiukasti vasemmalle. Koska auto on painava, neuvoo kartturi ottamaan kunnolla vauhtia pois. Jos mutkaan tulee liian kovaa, lipuu auto mutkan takana odottavaan kiviaitaan. Päätän uskoa vinkkiä.Allani on ralliauto, mutta ei se kaikkein tavanomaisin. Auto muokattu kilpuriksi nelisylinterisellä bensakoneella varustetusta Land Rover Defenderistä. Kärry on vuosimallia 2022 ja se on yksi ensimmäisistä Bolwer Defender Championship –autoista. Tehoa on 300 hevosvoimaa, mikä ei ole parin tonnin painoon suhteutettuna kovin merkittävä määrä. Tässä lajissa teho ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa, sillä ajaminen on jotain offroadin ja rallin välimaastosta. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle