10.8.2024

Defender Rally Series – 2000 kilon keijukainen on epäsovinnainen ralliauto

Kuva Tuomas Rajala & Bowler Motors

Land Rover Defender on maastokelpoinen automalli, joka venyy pienillä muutoksilla yllättävän kyvykkääksi rallipeliksi.

Survaisen kaasun pohjaan, ja konepellin alla lymyilevät 300 hevosvoimaa sysäävät neljä vetävää pyörää liikkeelle. Repäisy ei ole ralliautomaisen tuntuva, sillä renkaiden alla oleva pinta on liukas edellisen yön sateen jäljiltä. Pidon puute ei johdu pelkästään sateesta, sillä kuivallakin kelillä pyörät löisivät joutavaa. Alustana on savipohjainen nummi, joka ei tarjoa koskaan kovin suurta kitkaa.

Seison kaasulla hetken, mutta pian edessä on mutka, jota seuraa jyrkähkö alamäki. Se päättyy ojaan, jonka jälkeen reitti kääntyy tiukasti vasemmalle. Koska auto on painava, neuvoo kartturi ottamaan kunnolla vauhtia pois. Jos mutkaan tulee liian kovaa, lipuu auto mutkan takana odottavaan kiviaitaan. Päätän uskoa vinkkiä.

Allani on ralliauto, mutta ei se kaikkein tavanomaisin. Auto muokattu kilpuriksi nelisylinterisellä bensakoneella varustetusta Land Rover Defenderistä. Kärry on vuosimallia 2022 ja se on yksi ensimmäisistä Bolwer Defender Championship –autoista. Tehoa on 300 hevosvoimaa, mikä ei ole parin tonnin painoon suhteutettuna kovin merkittävä määrä. Tässä lajissa teho ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa, sillä ajaminen on jotain offroadin ja rallin välimaastosta.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Luetuimmat