19.10.2022

Deturin asiakas: näin haet matkaasi liittyviä korvauksia

Turkki Alanya

Konkurssiin hakeutuneen Deturin suomalaisille asiakkaille myytyjen matkojen turvaksi on asetettu vakuus Ruotsin vakuuksia valvovalle viranomaiselle. Sitä kautta matkustajat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista.

Matkanjärjestäjä Deturin Finland Oy:n konkurssi voi aiheuttaa suomalaismatkailijoille pettymyksiä ja peruutuksia. Korvauksia palveluista ja matkan osista, jotka eivät ole toteutuneet, kannattaa hakea, mutta korvausten perääminen kanttaa tehdä oikein, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV).

Jos matkanjärjestäjä asetetaan konkurssiin tai todetaan maksukyvyttömäksi ja matka perutaan tästä syystä, kuluttajille korvataan heidän etukäteen maksamansa ja saamatta jääneet matkapalvelut yrityksen asettamasta vakuudesta.

Detur Finland siirsi vakuutensa Ruotsiin kesällä 2021 omistuspohjan muutoksen yhteydessä, mikä on EU-säännösten puitteissa mahdollista.

Deturin suomalaisille asiakkaille myytyjen matkojen turvaksi on asetettu Ruotsin vakuuksia valvovalle viranomaiselle Kammarkollegietille vakuus, josta matkustajat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hakemus vain ruotsiksi tai englanniksi

KKV on valmistellut kuluttajille toimintaohjeet ja korvaushakemuslomakkeen täyttöohjeet. Ne löytyvät täältä. 

Haasteena on, että Kammarkollegiet on laatinut Deturin asiakkaille korvaushakemuslomakkeen, joka on saatavilla vain ruotsiksi ja englanniksi. Kammarkollegietin kanssa voi myös asioida ainoastaan näillä kielillä.

Hakemukseen tulee mukaan matkan varausvahvistus sekä maksukuitti tai tiliote, josta ilmenevät kaikki maksun tiedot.

Kammarkollegietille esitettävä korvausvaatimus on ilmoitettava Ruotsin kruunuissa matkan ostopäivän vaihtokurssin mukaan.

Käsittelyaika jopa puoli vuotta

Tällä hetkellä arvioitu korvausten käsittelyaika on 4−6 kuukautta. Suomalaiset kuluttajaviranomaiset eivät voi vaikuttaa Kammarkollegietin päätöksiin tai jouduttaa niitä.

Korvaushakemukset on toimitettava Kammarkollegietille joko sähköpostitse osoitteella registratur@kammarkollegiet.se tai kirjepostilla osoitteella Kammarkollegiet, Box 2218, SE-103 15 Stockholm.

KKV antoi aiemmin (14.10.) seuraavat ohjeet suomalaismatkailijoille:

  • Jos matkasi kesto lyhentyi tai matkajärjestelyihin tehtiin muita muutoksia, esimerkiksi paluupaikkakunta vaihtui sovitusta, voit vaatia Deturilta virheen merkitystä vastaavaa hinnanalennusta.
  • Jos jouduit matkalla maksamaan uudestaan matkapakettiin sisältyneistä palveluista tai sinulle aiheutui muita ylimääräisiä kustannuksia, voit vaatia Deturilta vahingonkorvausta.
  • Jos matkasi toteutumisessa oli merkittäviä puutteita, voit vaatia korvausta myös lomanautinnon menetyksestä. Kuluttajariitalautakunnan linja tällaisissa korvauksissa on ollut hyvin maltillinen.
  • Jos Detur on jo ilmoittanut sinulle peruuttavansa matkapakettisi, vaadi rahanpalautusta yritykseltä kirjallisesti. Jos matkan peruutus aiheutui Deturin toiminnan keskeytymisestä, voit lisäksi vaatia vahingonkorvausta sinulle mahdollisesti jo aiheutuneista toteen näytettävistä kuluista.
  • Pamukkale

Rahat takaisin turhitta viivytyksittä

KKV:n linjauksen mukaan matkanjärjestäjän on palautettava matkailijalle rahat takaisin ilman aiheetonta viivytystä. KKV muotoilee ohjeet seuraavasti:

  • Rahanpalautus pitää tehdä ilman aiheetonta viivytystä. Jos olet maksanut matkasi luotolla, voit vaatia rahanpalautusta luottoyhtiöltä. Se ei kuitenkaan ole velvollinen maksamaan sinulle enempää kuin on itse vastaanottanut, eli rahanpalautuksen lisäksi luottoyhtiö ei tule maksamaan vahingonkorvauksia.
  • Jos Detur on ilmoittanut peruuttavansa matkasi tai et ole matkalla saanut kaikkia maksamiasi palveluita, ja et ole saanut vaatimuksestasi huolimatta matkan hinnan palautusta Deturilta tai luottoyhtiöltä, vaadi hinnanpalautusta Kammarkollegietilta 3 kuukauden kuluessa siitä, kun sait Deturilta peruutusilmoituksen. Muuten saatat menettää oikeutesi saada palautusta vakuudesta.
  • Kammarkollegietille lähetettävään hakemukseen tulee liittää kopio Deturille mahdollisesti lähetetystä vaatimuksesta.

Detur on vuosittain vienyt noin 30 000 matkailijaa Turkkiin, Rodokselle, Kreetalle, Gran Canarialle, Teneriffalle ja Tunisiaan.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), Detur.fi, wikipedia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat