30.11.2023 Liikenne Dieselit vähenevät, mutta silti yhä yli 700 000 autoa ajossa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselien suosion laskun taustalla ovat dieselpolttonesteen ja bensiinin kuluttajahintaerojen tasoittuminen, kilpailevien käyttövoimien runsastunut mallivalikoima sekä tiukentuneet päästörajat – ja käyttövoimaverokin vaikuttaa. Keskivertodieselautoilla ajetaan hieman yli 20 000 kilometriä vuodessa, kun keskivertobensiiniauton ajokilometrit ovat noin 11 000 kilometriä. Heitä on joukossamme yhä runsaasti! Vuoden 2022 lopussa Suomen teillä oli ajossa eli liikennekäytössä 719 927 dieselhenkilöautoa.Dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä on vähitellen vähentynyt 2010-luvulla vuoden 2008 huippuvuodesta, jolloin lähes puolet ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä, selviää Autoalan Tiedotuskeskuksen keräämistä tiedoista.Dieselien suosion laskun syy on ilmiselvä: dieselpolttonesteen ja bensiinin kuluttajahintaerojen tasoittuminen. Myös lataushybridien kysynnän kasvu ja mallivalikoiman monipuolistuminen ovat vähentäneet dieselien kysyntää.Monia autoilijoita kismittää, että dieselautoilijat joutuvat maksamaan käyttövoimaveroa näinä kalliina dieselin litrahintojen aikoina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästörajat tiukentuneetOsansa kehityksessä eli dieselien suosion muutoksissa on ollut myös päästörajojen tiukentumisella, joissa on ollut monta aiempia käytäntöjä tiukentavia vaiheita.Päästöjen määrää säätelevät aiempaa kireämmät Euro 6 -säädökset tulivat voimaan vuonna 2014, ja niihin on tullut vuosien varrella paljon erilaisia alaluokkia koskevia säädöksiä. Esimerkiksi syksyllä 2018 käyttöön tulleet Euro6d-pakokaasusäädökset kavensivat tarjolla olevien dieselkäyttöisten henkilöautomallien valikoimaa.Tällä hetkellä vallitseva vaatimus on Euro 6d-ISC-FCM ja ensi vuonna astuu voimaan vaatimus Euro 6e.Osatekijä dieselautojen houkuttelevuuden rapautumisessa on myös Euroopan eri kaupungeissa määrätyillä ympäristövyöhykkeillä, joiden sisälle ei välttämättä ole – ainakaan vanhemman sukupolven – dieselhenkilöautoilla asiaa. Kaupunkien ilmansaasteiden taltuttaminen ajokieltoalueiden avulla on noussut keskusteluun myös Suomessa.Keski-ikä rapiat 11 vuottaDieselautoja kuitenkin riittää, sillä romutusikäisistä autoista vain pieni osa on dieselkäyttöisiä. Syynä tähän on, että dieselautojen osuus autokannasta lähti kasvuun vasta vuosina 2007–2008.Dieselautojen osuutta kasvattaa myös käytettyjen autojen maahantuonti – moni ulkomailta Suomeen tuotu käytetty auto on dieselkäyttöinen.Vuoden 2022 lopussa liikennekäytössä olevien dieselautojen keski-ikä oli noin 11,3 vuotta, bensiiniautojen keski-ikä noin 14,4 vuotta.Ladattavien hybridien keski-ikä oli vuoden 2022 lopussa noin 3,3 vuotta, täyssähköautojen keski-ikä noin 1,9 vuotta ja kaasuautojen keski-ikä noin 6,9 vuotta.Vuosien 2011–2017 suuret ikäluokatLiikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta taustoittaa, että dieselautojen ”suuret ikäluokat” sijoittuvat erityisesti vuosille 2011–2017, jonka jälkeen dieselin osuus ensirekisteröinneissä lähti laskuun.Taustana kehitykselle ovat dieselautojen kannalta Euro 6:n 1. sukupolven vaatimusten voimaantulo vuonna 2014, WLTP-mittausta edellyttänyt Euro 6c vuonna 2018 ja RDE-mittausta edellyttänyt Euro 6d-TEMP vuonna 2019.– Euro 6d-muutokset nostivat selvästi dieselautojen valmistuskustannuksia, sillä RDE-mittauksen raja-arvojen alittaminen edellyttää käytännössä autoilta SCR-katalysaattoria ja/tai laihaseoskatalysaattoria, Kalenoja toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljonko taivaalle tupruaa?Nokivasara-nimellä on jonkin verran perusteita, sillä dieselautojen haitalliset päästöt ovat tilastofakta.Dieselautojen hiukkas- ja typen oksidi -päästöt ovat aiemmin olleet huomattavasti bensiiniautoja suurempia, mutta Euro 6-säädökset ovat alentaneet huomattavasti näiden päästöjen määrää. Uusimpien dieselautojen lähipäästöt ovat lähes samat kuin uusien bensiiniautojen.Dieselautojen energiatehokkuus sen sijaan on tavanomaisia bensiiniautoja parempi, sillä dieselmoottorin hyötysuhde on bensiinimoottoria parempi. Dieselauton hiilidioksidipäästöt ovat 10–15 prosenttia samankokoista bensiiniautoa alemmat.Kalenojan mukaan dieselautojen osuus henkilöautojen hiilidioksidipäästöistä Suomessa on noin 35 prosenttia.– Päästöjen osuus on suurempi kuin dieselautojen osuus autokannasta, sillä dieselautot ovat keskimäärin uudempia kuin bensiiniautot, joten niiden ajokilometrit ovat vielä verrattain suuria. Lisäksi dieselautojen suoritetta kasvattaa se, että ne ovat tyypillisesti isompia ja käyttötalouden takia (käyttövoimavero) niitä suositaan erityisesti silloin, kun ajokilometrien määrä on suuri, Kalenoja kertoo.Dieselin seassa voidaan käyttää enemmän uusiutuvia komponentteja kuin bensiinissä, mikä laskee dieselautojen hiilidioksidipäästöjä selvästi. Esimerkiksi viime vuonna uusiutuvien polttoaineiden osuus myydystä dieselistä oli noin 18 prosenttia.– Mutta koska dieselautoilla ajetaan selvästi bensiiniautoja enemmän, suhteellinen osuus päästöistä kasvaa suuremmaksi kuin autojen osuus kannasta, Kalenoja valistaa.Keskivertodieselautoilla ajetaan hieman yli 20 000 kilometriä vuodessa, kun keskivertobensiiniauton ajokilometrit ovat noin 11 000 kilometriä.Dieselien osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä vuosittain on ollut seuraava (vuosi/osuus):2015 35,68 %2016 33,16 %2017 30,41 %2018 24,01 %2019 19,14 %2020 14,66 %2021 10,80 %2022 8,62 %1–10/2023 5,83 %Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus / Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri, Tilastokeskus Yhä pihimpiä uusia henkilöautoja Tuoreimpien tietojen eli kuluvan vuoden 9 ensimmäisen kuukauden aikana ensirekisteröityjen dieselhenkilöautojen hiilidioksidipäästöt (WLTP) olivat keskimäärin 147,5 g/km. Nykydieselit ovat yhä vähäpäästöisempiä, sillä vuonna 2019 dieselautojen keskipäästöt olivat 162,3 g/km. Ensirekisteröityjen henkilöautojen päästöt tänä vuonna (1–9/2023) olivat keskimäärin 65,8 g/km. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus / Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri, Tilastokeskusa:4:{i:0;s:6:"147740";i:1;s:6:"145037";i:2;s:6:"150290";i:3;s:6:"133374";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija