24.6.2025

Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet

Kuva Moottorin arkisto, Petersen Automotive Museum, Pixabay

Itsevalta tarvitsee panssaria, nahkaa ja moottorin jylinää. Historiassa monet diktaattorit ovat rakentaneet valtansa symboleja paitsi palatseilla, ja paraateilla, myös takapenkiltä käsin.

Miltä valta näyttää, kun se liikkuu? Se on musta, kiiltävä ja raskaasti panssaroitu. Se on limusiini joka pysyy käynnissä vaikka ympärillä räjähtäisi. Se on nahkasisustus, paksut luodinkestävät ikkunat ja hiljainen takaistuin. Diktaattorien autot eivät ole koskaan olleet vain kulkuneuvoja, vaan liikkuvia palatseja ja paraateja – ne kertovat vallasta enemmän kuin yksikään poliittinen puhe.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rafael Trujillo – 1957 Chevrolet Bel-Air 

Rafael Trujillo oli Dominikaanisen tasavallan voimahahmo yli kolmen vuosikymmenen ajan. Vaikka hänet valittiin presidentiksi vain kahdesti, hän piti käytännössä langat käsissään silloinkin, kun muodollinen valta oli nimellisillä nukkehallituksilla. Trujillo pyrki tuomaan maahansa vaurautta, vaikkakin kaikki tämä valui suurilta osin hänen taskuihinsa. Yksi hänen intohimoistaan oli autot – hän keräsi Ferraria toisensa perään, mutta ironisesti hänen valtakautensa päättyi vaatimattomamman Chevrolet Bel Airin takapenkillä. Trujillo ammuttiin autoonsa maantiellä vuonna 1961.

Kuvituskuvassa vuoden 1957 Chevrolet Bel Air.

Idi Amin – Mercedes-Benz 600 

 Ugandan hirmuhallitsija Idi Amin tunnettiin koomisista ja pelottavista suuriluuloisuuksistaan: hän nimitti itseään muun muassa Skotlannin kruunaamattomaksi kuninkaaksi ja kaikkien eläinten ja meren kalojen herraksi. Kun takavuosien despootin piti valita auto, valinta oli selvä: Mercedes-Benz 600. 600 oli aikansa kallein sarjatuotantoauto ja diktaattorien lempivalinta. Aminin lisäksi saman auton takapenkillä viihtyivät Mao Zedong, Leonid Brežnev, Nicolae Ceaușescu, Kim Il-sung, Kim Jong-il, Pol Pot, Ferdinand Marcos, Fidel Castro ja Saddam Hussein – lista on käytännössä katalogi 1900-luvun pahamaineisimmista johtajista.

Mercedes-Benz 600 tunnetaan "diktaattorin valintana". Tämä auto ei ole kuitenkaan diktaattorin, sillä sen omistajana on toiminut Kaarle XVI Kustaa.

Saddam Hussein – Porsche 911

Irakin johtaja Saddam Hussein hallitsi rautaisella otteella ja keräsi vihollisia sekä ulkopuolelta, että omien joukkojensa sisältä. Sulkiessaan palatsinsa portit ja avatessaan autotallin ovet, oli niiden takana pelkkää loistoa. Saddam ja hänen poikansa Uday ja Qusay olivat varsinaisia autohulluja: Ferrari Testarossa (kirkkaan pinkkinä), amerikkalaisia klassikoita ja kirsikkana kakun päällä Porsche 911. Husseinin autot symboloivat paitsi valtaa, myös häikäilemätöntä yksityistä loistoa, kun samaan aikaan maa kärsi pakotteista ja sodat polttivat resurssit. Monissa presidentin autotalleista löytyneissä autoissa oli alle 1600 kilometriä mittarissa. On todennäköistä, että nämä lukemat olivat aitoja - vaikka autot olivat ulkoisesti pölyisiä, useimpien autojen kerrottiin olevan sisältä moitteettomia.

Porsche 911 on automaailman klassikko. Siihen on luottanut myös Saddam Hussein.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kim Jong-il – Mercedes-Maybach 

Pohjois-Korean johtajat ovat uskollisia yhdelle merkille: Mercedes. Kim Jong-il rakasti erityisesti Mercedes-Maybachia, mutta ei ollut kovin valikoiva. Kerrotaan, että hän käytti kerran 20 miljoonaa dollaria humanitaarisesta avustuspaketista uusien Mercedes-sedanien ostoon – kiitokseksi onnistuneesta ohjuskokeesta. Vuonna 2010 hän jakoi huhujen mukaan 160 Mercedes-autoa lähipiirilleen. Lopulta Kim Jong-il vaihtoi Maybachinsa panssaroituun S600 Pullman Guard -limusiiniin, ja nykyinen johtaja Kim Jong-un on jatkanut samaa tyyliä – yhä kalliimmin ja entistä suuremmin. 

Pohjois-Korean hallitsijat ovat puolestaan ihastuneet Mercedeksen brändiin.

 Mao Zedong – Hongqi CA770  

Kiinalaisen kommunismin isä Mao Zedong ei piitannut vaatimattomuudesta, kun kyse oli hänen virka-autostaan. Mao liikkui Hongqi CA770 -limusiinilla, joka oli käytännössä kiinalainen versio Chrysler Imperialista. V8-moottori, 215 hevosvoimaa ja rajoitettu valmistusmäärä tekivät siitä Kiinan johdon silmissä statussymbolin. Hongqi pysyy Kiinan virallisen paraatiedustuksen brändinä yhä tänä päivänä.  

Mao liikkui Hongqi CA770 -limusiinilla, joka oli käytännössä kiinalainen versio Chrysler Imperialista.

Vladimir Putin – Aurus Senat 

 Venäjän nykyinen itsevaltias Vladimir Putin on 2000-luvun autoritäärisen vallankäytön perikuva. Hän on ollut vallassa käytännössä katkeamatta jo yli kaksi vuosikymmentä, ja viimeisimmän perustuslain muutoksen ansiosta hän voi pysyä presidenttinä jopa vuoteen 2036 asti — jos terveys ja politiikka sen sallivat. Putinin virallinen auto on venäläisen luksusmerkin Aurus Senat -limusiini, joka on suunniteltu symboloimaan Venäjän teknologista osaamista ja itsenäisyyttä länsimaisista autojätteistä. Autossa on 4,4-litrainen V8-hybridimoottori, joka tuottaa huimat 598 hevosvoimaa. Virallisten tietojen mukaan auto kestää luodit, räjähteet — ja jopa kokonaan veden alle upottamisen. Senat on siis liikkuva linnoitus, joka viestii Putinille uskollista tehoa ja turvaa, samalla kun se näyttäytyy Kremlin voiman symbolina paraateissa ja valtiovierailuissa. 

Kortezh_Aurus Senat
Vladimir Putin on taittanut matkaa Aurus Senatilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jean-Claude "Baby Doc" Duvalier - Ferrari Testarossa

François ”Papa Doc” Duvalier oli julma despootti, joka murhasi 30 000-60 000 haitilaista. Hänen poikansa Jean-Claude Duvalier ei ollut aivan isänsä veroinen hirmuhallitsija. Hän oli pikemminkin itsekäs ja ajattelematon diktaattori. Hän toimi Haitin presidenttinä vuodesta 1971 siihen asti, kunnes hänet syrjäytettiin helmikuussa 1986.

Hän rakasti nopeita autoja, erityisesti Ferrareita, kuten Testarossaa ja 365 GT:tä. Hänellä oli tapana ajella niillä ympäriinsä, kun hänen vaimonsa keskittyi maan sortamiseen rahoittaakseen kaiken tämän. Autoa valmistettiin vuosina 1966-1971, ja se oli uskomattoman nopea aikakauteensa nähden.

Myös Ferrarit ovat olleet hirmuhallitsijoiden mieleen.

Kaikki nämä autot kertovat saman tarinan: itsevalta tarvitsee paksut luodinkestävät lasit ja moottorin, joka murisee ohitse kansan ja vastustajien. Yksi katse näihin autoihin kertoo enemmän kuin puhe vallasta ja propagandasta: loisto ja panssari paljastavat yhtä aikaa suuruudenhalun ja vainoharhan. 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat