27.1.2022 Liikenne Dronet aiheuttavat läheltä piti -tilanteita – ilmailuvuosi 2021 sujui varsin turvallisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupallisissa ilmakuljetuksissa ei Suomessa tapahtunut viime vuonna onnettomuuksia, selviää Traficomin vuosikatsauksesta. Kaupallisissa ilmakuljetuksissa ei viime vuonna tapahtunut onnettomuuksia. Vuosi 2021 oli suomalaisessa ilmailussa kokonaisuutena turvallinen, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ilmailun turvallisuuden vuosikatsauksesta.Vakavia vaaratilanteita tapahtui suunnilleen saman verran kuin edellisinä vuosina, ja pääosan niistä aiheuttivat läheltä piti -tilanteet dronejen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuusi varatilannettaVuonna 2021 suomalaisessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa tapahtui yhteensä kuusi vaaratilannetta, eli likimain saman verran kuin vuosina 2013–2020 keskimäärin. Suomessa tapahtui neljä dronen aiheuttamaa läheltä piti -tilannetta. Vaikka droneihin liittyvä turvallisuustilanne on kehittynyt Suomessa hyvään suuntaan, ulkomailla kehitys ei ole ollut yhtä hyvää.– Tilannetta meillä ovat todennäköisesti parantaneet uuden EU-sääntelyn myötä vuoden 2021 alusta voimaantulleet koulutusvaatimukset dronelennättäjille sekä esimerkiksi Aviamaps-karttasovellus, josta on helposti tarkastettavissa ilmatilarajoitukset lennätyspaikalla, erityisasiantuntija Tapani Maukonen kertoo.Ulkomailla tilanne ei ole niin hyvä, sillä dronen ja suomalaisen ilma-aluksen välisiä läheltä piti -tilanteita sattui 11, mikä on lähes kolminkertainen edellisvuoteen ja kaksinkertainen vuosien 2013–2020 keskiarvoon verrattuna.Vuonna 2021 koronapandemia piti edelleen liikennemäärät selvästi aiempia vuosia matalammalla tasolla. Vuodesta 2019 laskua on tullut noin 63 prosenttia. Yleis- ja harrasteilmailussa yksi kuolemantapaus Vuonna 2021 yleis- ja harrasteilmailussa onnettomuuksia sattui kuusi, joissa menehtyi yksi henkilö. Kyseessä oli ensimmäinen ilmailun kuolemantapaus sitten kesän 2019. Yleis- ja harrastelentämisen onnettomuuksien määrä oli keskiarvoa alhaisempi, kun taas vakavia vaaratilanteita sattui 18 kappaletta, hieman keskiarvoa enemmän. Viimeisen 10 vuoden aikana yleis- ja harrasteilmailun turvallisuus on kuitenkin kokonaisuutena kehittynyt hyvään suuntaan onnettomuusmäärien ja vaaratilanteiden määrän laskiessa. Koronapandemia ei merkittävästi vaikuttanut yleis- ja harrasteilmailun lentotoiminnan määrään vuonna 2020, ja alustavan arvion perusteella myös vuonna 2021 määrät pysyivät edellisvuoden tasolla. Laserhäirintä lisääntyiLaserhäirintöjen määrä kasvoi selvästi Suomessa vuoteen 2020 verrattuna, joskin määrä pysyi vuosien 2013–2020 keskiarvon alapuolella.– Pääosa Suomessa viime vuonna tapahtuneista laserhäirinnöistä raportoitiin Helsinki-Vantaan läheisyydessä, kun reitti- tai lähestymisvaiheessa ollutta helikopteria tai matkustajakonetta osoitettiin laserilla. Tapauksista selvittiin ilman vakavampia seurauksia, mutta häirintään laserilla pitää suhtautua vakavana uhkatekijänä lentoliikenteessä, Maukonen kertoo.Positiivinen havainto turvallisuustilanteessa viime vuodelta on lentoasemilla ajoneuvojen aiheuttamien kiitotiepoikkeamien väheneminen. Myös operaatioiden vähentyneeseen määrään suhteutettuna tilanne kehittyi viime vuonna hyvään suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKyberturvallisuutta vahvistettiinVuonna 2021 koronapandemia vaikutti merkittävästi Suomen ilmailun turvallisuudenhallinnan painopisteisiin sekä valvonnassa että turvallisuuden edistämisessä. Traficom osallistui aktiivisesti turvallisuustyöhön, muun muassa Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) ja Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) koordinoimilla yhteistyöfoorumeilla, ja varmisti, että ilmailun toimijoilla oli tiedossa ja saatavilla turvallisuudenhallinnan ja organisaatioiden toiminnan kannalta merkitykselliset ohjeet. Vuoden aikana painopiste alkoi siirtyä sen varmistamiseen, että liikenne saadaan turvallisesti uudelleenkäynnistettyä.Traficom panosti ilmailun kyberturvallisuuteen vuonna 2021 vahvasti. Virasto arvioi merkittävimpien ilmailutoimijoiden kyberturvallisuuden hallinnan suorituskykyä hyödyntäen Kyberturvallisuuskeskuksen kehittämää Kybermittaria. Ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila Turvallisuuden vuoksi täytyy ponnistella jatkuvasti. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä – joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellisen paine voi aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa. Turvallisuuteen vaikuttavat monet tekijät. Esimerkiksi lentoyhtiön johdon asenne lentoturvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitoon, lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu ja niiden valvonta (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Traficom Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?