10.1.2019

DS Store: ranskalaista ylellisyyttä autokauppaan

DS_Store_Petikko_2019

Uusi automerkki DS pyrkii luomaan automaailmaan jotain aivan uutta: ranskalaista luksusta.

Vantaan Petikon teollisuusalueella kohoaa takavuosien tyylirasitteista kärsivien tönöjen keskellä moderni valkomusta rakennus. Jos sen pihaan pysähtyy ja kävelee liukuovista sisään, päätyy maailmaan, joka olisi ehkä enemmän kotonaan Pariisin Champs-Élyséellä – tai ainakin Helsingin Esplanadilla.

Musta väri häivyttää seinät ja katon taustalle. Tunnelmavalaistus ohjaa huomion kohokohtiin, joihin kuuluvat niin seinällä roikkuvat nahkavuodat, vaalean nahan somistamat sohvat kuin itse autotkin. Taustalla soi ranskalainen musiikki.

DS_Store_Petikko_2019

Liike on ensimmäinen DS Store Suomessa, ja lajissaan toiseksi suurin maailmassa. Pelkkien autojen sijaan täällä myydään brändiä ja asiakaskokemusta. DS on Peugeotista, Citroënista ja Opelista tutun PSA-konsernin ranskalainen vastine saksalaisille luksusautoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luksusta ranskalaisittain

Ranskalainen luksus tietysti eroaa merkittävästi saksalaisesta. Leican kameroiden, Rimowan matkalukkujen tai Hugo Bossin pukujen sijaan Ranskassa säästetään muotiin, kosmetiikkaan ja kulinarismiin. Luis Vuittonin kaltaisia luksusbrändejä ranskalaisilla riittää, mutta automaailman vastinetta maa ei ole osannut rakentaa. Bugattinkin jälleenrakennuksesta vastasivat saksalaiset.

Ylellisiä ja erityisesti mukavia autoja ranskalaiset ovat toki osanneet tehdä, erityisesti turhankin vahvasti uuteen DS-brändiin liittyvä Citroën. Tätä ylellisyyttä ei kuitenkaan aiemmin osattu rakentaa brändiksi, DS:n ja CX:n rinnalla valmistettiin aina periyksinkertaista 2CV:tä ja XM ostettiin samasta liikkeestä Saxon kanssa. Auto, mieluusti mahdollisimman mukava sellainen, on pitkään nähty ranskassa vain vaivattomana kulkuvälineenä. Saksassa siitä osattiin tehdä tavoittelun kohde, matkan päätepiste.

DS_Store_Petikko_2019

Pitkä tie muutokseen

Tämän DS yrittää muuttaa: autot myydään omista liikkeistä ja palvelusta halutaan yksilöllistä. Asiakaskokemus alkaa hänelle nimellä varatusta pysäköintiruudusta. Hänelle tarjotaan konsernin muita tuotteita yksilöllisempiä vaihtoehtoja mallistosta, jonka kerrotaan saavan joka vuosi uuden tuotteen. Kaikki tähtää vaivattomuuteen.

– Voimme hakea auton asiakkaalta huoltoon ja palauttaa sen hänelle. Kaikki DS:n palvelut löytyvät yhden numeron takaa, DS:n brand manager Petri Karppinen kertoo esimerkillään.

DS:n taustavoimat myöntävät uuteen merkkiin liittyvät haasteet. DS on monelle vielä tuntematon merkki. Tarina on vasta alussa, ja matkasta yleiseen hyväksyntään tullee pitkä – katsokaa vaikka Lexusta. Toivottavasti tuuli on myötäinen, sillä viime vuosikymmenet pahasti saksalaistunut premium-segmentti kaipaa lisäväriä.

DS_Store_Petikko_2019
DS Storessa paljastettiin uusi DS 3 Crossback.

DS Store Helsingin löytää osoitteesta Kakelikaari 4, Vantaa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Antti Hentinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat