18.1.2021

Ducati SuperSport 950 – sekä nimi että vakiovarusteiden lista pitenevät

Ducati SuperSport 950

Moottorin Euro 5 -päivitys on hyvä tekosyy nuorentaa samalla ulkonäköä ja uudistaa elektronisten ajoavustimien valikoimaa.

Ducati SuperSport uudistuu neljä vuotta ensiesittelynsä jälkeen, ja nimi muuttuu samalla muotoon SuperSport 950. Moottorin Euro 5 -päivityksen lisäksi pyörä saa monipuolisemman ajoavustinvalikoiman ja myös ulkonäköä muokataan lähemmäs Panigale V4 -malleja. Katusportiksi luokiteltavassa SuperSport 950:ssa on kuitenkin selvästi pystympi ajoasento ja loivempi polvikulma, jolloin se on Panigalea monipuolisempi, ja tietysti myös edullisempi, käyttöpyörä.

Ducati SuperSport 950

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suorituskyky ennallaan

Tuttu 937-kuutioinen Testastretta 11 -moottori säilyttää Euro 5- päivityksessä suorituskykynsä ennallaan. Teholukemaksi pakoputkiston ja moottorinohjauksen muutosten jälkeen kerrotaan 110 hevosvoimaa ja vääntöä V2-moottori tarjoilee 93 newtonmetrin verran. Jo 3 500 kierroksen kohdalla on käytössä 80 prosenttia maksimiväännöstä, ja vielä huipputehon kierroksilla eli 9 000 kierroksen kohdallakin vääntöä on tarjolla 90 prosenttia maksimilukemasta. Venttiileitä ohjataan Ducatille tyypillisesti pakko-ohjatusti eli desmodromisesti.

Ducati SuperSport 950

Elektroniikkapuolella oletaan harppaus eteenpäin, kun kuusiakselisen liiketunnistimen tietoja hyödynnetään reaaliaikaisesti kaarre-ABS-jarrujen, luistoneston ja keulimiseneston toiminnassa. Jarrujärjestelmä pitää sisällään myös takapyörän ylösnousua rajoittavan ominaisuuden. Lisäksi vakiovarustukseen kuuluu molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva quickshifter+ -vaihtoavustin. Tehoasetuksia on kolme, joista Sport tarjoilee 110 hevosvoiman tehon urheilullisimmin, Touring saman teholukeman rauhallisemmin ja Urban-asetuksella teho on rajoitettu 75 hevosvoimaan.

Moottori on osa kantavaa runkorakennetta

Uusittu ristikkorakenteinen teräsputkirunko käyttää moottoria kantavana rakenteena niin, että varsinainen päärunko loppuu moottorin etupuolelle kiinnittyen myös sylinterikanteen. Takarunko puolestaan kiinnittyy taaemman sylinterin kanteen ja moottoriin. Takahaarukka on yksipuoleinen ja alumiinirakenteinen.

Ducati SuperSport 950

Uusien katteiden sivuprofiili muistuttaa Panigale V4:n linjoja, mutta on kuitenkin hieman alapainoisempi ja raskaamman oloinen. Perusmallin jousituksena on edessä Marzocchin 43-millinen USD-teleskooppi ja takana Sachsin monojousitus.

S-version korkeamman hinnan vastineeksi saa Öhlinsin jousituksen molempiin päihin ja katteiden värisen suojan matkustajan satulan päälle.

Ducati SuperSport 950

Moottori: nelitahtinen V2-mootttori, nestejäähdytys, desmodrominen venttiiliohjaus, 937 cc
Teho: 81 kW (110 hv) / 9 000 r/min
Vääntö: 93 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin öljykylvyssä, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1478 mm
Istuinkorkeus: 810 mm
Paino tankattuna: 210 kg

Hinnat:
Supersport 950 19 590 €
Supersport S 21 900 - 22 300 € (väristä riippuen)

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat