14.9.2022 Ajoneuvot Edelleen puhdasverinen Ferrari – Purosangue sai maailmanensi-iltansa 725-heppaisella V12:lla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Purosanguen kohdalla ei puhuta suburban utility vehiclestä. Auto on vain hieman käytännöllisempi näkemys Ferrarin grand tourerista - vapaastihengittävän V12:n kodista. Ferrari Purosanguesta on kuultu kaikenlaista pitkin sen matkaa huhusta todeksi. Eniten on kyseenalaistettu, voiko Ferrari taipua katumaasturiksi. Auton valmistaja on sanonut Purosanguen tiukasti irti katumaasturin käsitteestä, joten Maranellossa ei itsekään ole oltu valmiita yhdistämään käsitteitä toisiinsa. Purosangue onkin voitu kehittää täysin itsenäisesti, puhtaalta pöydältä, venyttäen omaehtoisesti Ferraria ylöspäin - ei isoa katumaasturia johonkin muottiin. Ferrari itse luonnehtii Purosangueta ensisijaisesti "ensimmäiseksi nelioviseksi, nelipaikkaiseksi Ferrariksi".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyV12 sai puheenvuoronMainituissa ennakkohuhuissa Purosanguen keulalle ehdittiin sovitella kaikkea V6-hybridistä eteenpäin. Tänä downsizingin ja sähköistymisen aikakautena Ferrarin voimanlähdevalinta oletettavasti suureen suosioon (arviolta 20 % kaikesta myynnistä) nousevaan uutuuteensa on melkoinen puheenvuoro. 6,5-litrainen vapaastihengittävä V12 kertoo, ettei isojen polttomoottoreiden aika ole missään nimessä ohi. Toisaalta superluokan grand tourer Ferrari 812:sta lainattu voimanpesä pitää Purosanguen turvallisen etäisyyden päässä niistä katumaastureista.Kuten muissakin Ferrarin grand tourereissa, myös Purosanguessa eri korinosat on valjastettu tehokkaasti ja ovelasti aerodynamiikan palvelukseen. Downforce on elintärkeää yli 300 kilometrin tuntinopeudessa.Ferrari Purosanguen suorituskykylukemat ovat vakuuttavaa luettavaa. 6,5-litrainen yksikkö saavuttaa 725 hevosvoiman kokonaistehon ja 716 newtonmetrin huippuväännön. Kone kiertää maksimissaan 8 250 rpm, ja huippulukemat ovat tarjolla 6 250 - 7 750 kierroksen kohdalla, mutta 80 prosenttia maksimivääntömomentista on saatavilla jo paristatuhannesta minuuttikierroksesta alkaen. Näiden turvin Purosangue ottaa satasen lasiin 3,3 sekunnissa, 200 km/h onnistuessa 10,6 sekunnissa. Huippunopeutta autolla riittää 310 km/h verran. Kaikki lukemat ovat "luokan" ehdotonta kärkitasoa.Kaksitonninen "järkäle", joka käyttäytyy kuin superauto, on saatava myös pysähtymään. Purosanguen jarrukalusto koostuu halkaisijaltaan edessä 398- ja takana 380 millimetrin levyistä. Jarrutus sadasta nollaan onnistuu 32,8 metrin matkalla, maanteillä on tämänpituisia rekkojakin. 200:sta nollaan tarvitaan puolestaan 129 metriä.Purosangue on nopea ja varsin linjakas, mutta kaiken tämän alle kätkeytyy oikeasti iso auto. 4,97 metriä pitkässä ja 2,028 metriä leveässä autossa on hieman yli kolmen metrin akseliväli ja omamassa ylittää kahden tonnin rajan. Painojakauma on saatu 49/51 takapainoiseksi.Sisällä harmonia on säilytetty keskittämällä 16-tuumainen tietoviihdenäyttö omaperäisesti etumatkustajan puolelle. Sisätilan materiaaleissa on Ferrarin mukaan kiinnitetty erityistä huomiota vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen - vaikkei mistään ekoautosta varsinaisesti olekaan kyse.Tilaa on, mutta onko kilpailijoita?48 voltin sähköjärjestelmän vaativa aktiivijousitus pitää alustan aina terävänä, ja pystyy muuttamaan auton maavaraa sentin verran.Jos joitain menneiden vuosikymmenten shooting brake -hurjasteluita ei oteta lukuun, voidaan melko turvallisesti sanoa, että Purosangue on kautta aikain tilavin ja käytännöllisin Ferrari. Auto on nelipaikkainen, mikä ei ole ennenkuulumatonta Ferrarissa. Neliovisuus sen sijaan on uutta sarjatuotantoisissa Ferrareissa, ja tässä takaovet ovat vieläpä kaapparimallia ja aukeavat sähköisesti, aivan kuten Rolls-Roycessa. Kerrankin Ferrarin kohdalla kiinnostaa myös tavaratilan koko, joka on 473 litraa. Sitä voi myös kasvattaa kaatamalla takapenkkejä tarpeen mukaan. Jos Ferrari FF on nähty sukset katolla, tämän voi nähdä sukset tavaratilassa. Koska Purosangue ei kerran ole katumaasturi - joskin siinä on kyllä siihen suuntaan viittaavia piirteitä - on sille hankala määritellä kilpailijoita. Tosiasiassa uutuus tulee kuitenkin kilpailemaan samoista asiakkaista, kuin esimerkiksi perivihollisensa Lamborghinin katumaasturi Urus. Yksi merkittävä tekijä erottaa Purosanguen jo lähtökohtaisesti "muista" super-SUV:eista, nimittäin jo kertaalleen mainittu perusrakenne, joka on Ferrarin ikioma. Esimerkiksi Lamborghini käyttää Uruksessaan Volkswagenin isojen maastureiden MLB:tä, joka on huomattavan paljon raskaampi lähtökohta superautoksi miellettävälle ajoneuvolle, jollainen ainakin Purosangue hyvin korkealla puhtausasteella on.Ai niin, hinta jäi vielä mainitsematta: 390 000 euroa Italian verokohtelulla.Lähteet: Ferrari, Quattroruote Kuvat: Ferrari Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”