21.6.2022

Ferrarilla luvassa isoja mullistuksia vuosikymmenen mittaan – Purosangue lanseerataan syyskuussa

Ferrari Purosangue SUV katumaasturi

Maranellosta rullaa ulos jatkossa huomattavasti enemmän sähköistettyjä oria. Myös järisyttävä SUV odottaa kulman takana.

Ferrari on tunnetusti yksi ani harvoista autonvalmistajista, joiden ei tarvitse varsinaisesti yrittää myydä mitään, vaan asiakkaat tulevat innosta pinkeinä rahasäkkeineen sen luokse, Ferrarin valitessa heistä sopivimmat. Tämän vuoksi Ferrarilla on teknologisesti melko vapaat kädet autojensa suunnittelussa.

Ferrari haluaa pitää tuotteensa huipulla niin suorituskyky- kuin arvoasteikoillakin, ja myös historiallisista juurista on pidettävä tiukasti kiinni. Maranellon oriit ovatkin olleet teknisesti verrattain melko konservatiivisia autoja, polttomoottoreiden ollessa edelleenkin vahvasti keskiössä voimanlähdepuolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iso sähköinen mullistus luvassa

Ferrarin toimitusjohtaja Benedetto Vigna puhui hiljattain investoijille merkin seuraavista askelmerkeistä. Tilaisuudesta raportoi muiden muassa Automotive News Europe. 

Tilaisuudessa Vigna linjasi ja ennakoi Ferrarin suuntaa aina vuoteen 2030 asti. Hänen mukaansa Maranellosta putkahtelee jatkossa "aina vain uniikimpia autoja". Teknologisessa mielessä suurimpana uutisena voidaan pitää arviota (tai Ferrarin tapauksessa tietoa), jonka mukaan vuoteen 2030 mennessä 80 prosenttia Ferrarin valmistamista autoista olisi joko hybridi- tai täyssähköautoja.

Ferrarin mukaan sähkömoottorista halutaan ottaa kaikki hyöty irti, ja nimenomaan suorituskykymielessä. Samoilla linjoilla on muuan SF90 Stradale.

Edelliseen viitaten, ensimmäinen täyssähköinen Ferrari nähdään vuonna 2025. Se tulee kuulumaan niiden peräti 15 uutuusmallin joukkoon, jotka lanseerataan vuosina 2023 - 2026. Tällä hetkellä Ferrarin myymistä autoista 20 prosenttia on hybrideitä, mutta vuonna 2025 luvun odotetaan kasvavan 55 prosenttiin. Samana vuonna täyssähköautojen osuus on 5 prosenttia, mutta kasvaa seuraavien viiden vuoden aikana jo 40 prosenttiin. 

Ferrarilla on antaa näinkin tarkkoja lukuja, koska se voi suunnitella jopa kappalemäärien tarkkuudella, mitä valmistaa tulevina tilikausina.

Maranelloon perustetaan tulevia sähköautoja varten oma tuotantolinjansa. Lähinnä tuotekehitykseen Ferrari kohdistaa vuoteen 2026 mennessä 4,4 miljardia euroa.

Puhdasverinen V12 kertoo toista tarinaa

Joitain käsityksiä Ferrarista muuttava SUV - jota ei kuulemma missään nimessä saa sellaiseksi kutsua - tekee jo pidempään odotetun tulonsa syyskuussa. Purosangue (suom. "puhdasverinen") on valmistajansa mukaan "todellinen urheiluauto".

Useissa salakuvissa erilaisten camo-viritysten peittämänä liikenteessäkin nähty Purosangue kantaa Ferrarin kahdesta jatkossa nähtävästä pohjarakenteesta etumoottoristen Grand Tourer -autojen lippua. Toinen linja on luonnollisestikin keskimoottoriset superautot.

Ferrari LaFerrari Aperta

V12 on historiallisesti Ferrarin filosofian ytimessä, ja se koettiin vapaastihengittävänä toimitusjohtaja Vignan mukaan testatuista vaihtoehdoista parhaaksi Purosangueen. Signore Vigna kertoo muuten itse ajaneensa matkoja Purosanguella, ja olevansa siitä täysin vakuuttunut. Yksi merkittävä tekijä erottaa Purosanguen jo lähtökohtaisesti muista super-SUV:eista, nimittäin perusrakenne, joka on Ferrarin ikioma. Esimerkiksi arkkikilpailija Lamborghini käyttää Uruksessaan Volkswagenin isojen maastureiden MLB:tä.

Purosanguesta on pitkin hyvin alkanutta matkaa kuultu erilaisia veikkauksia ja huhuja. Valtaosan virallisista tiedoista Ferrari on onnistunut pitämään salassa, ja pitänee ne sumuverhon takana aina viralliseen debyyttiin asti. Aivan hirvittävän kauaa emme kuitenkaan joudu koko kauneutta enää odottamaan.

Lähteet: Automotive News Europe, Autocar.co.uk Kuvat: Ferrari, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat