22.10.2019 Liikenne Ehdotus: jokainen myyty polttoainelitra vaatii kohta luvan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos taloustieteilijöiden ehdotus toteutuu, polttoaineen jakelijoiden olisi jatkossa ostettava valtiolta jokaista myytävää polttoainelitraa varten myyntilupa. Taloustieteilijöiden mukaan se on tehokkain tapa saavuttaa liikenteen päästötavoitteet. Suomi on sitoutunut isoihin hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteisiin liikenteessä vuoteen 2030 mennessä. Liikenne- ja viestintäministeriö tilasi Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmältä selvityksen siitä, miten tavoitteeseen voidaan päästä. Vuosi 2030 on lähellä. Se merkitsee sitä, että toimenpiteillä on kiire, jos tavoitteisiin aiotaan päästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuluttaja saa valita, eurot ratkaisevatTyöryhmän mielestä on vain kaksi tapaa ohjata: hallitus voi määrätä eli esimerkiksi kieltää polttomoottorit tai voidaan antaa kuluttajalle valta valita sopeutumiskeinot.Jälkimmäinen eli kuluttajan päätettävissä olevat valinnat on se lähestymistapa, mitä taloustieteen työryhmä ehdottaa. Valinta toki tarkoittaa tässä sitä, että kuluttaja valitsee sen mukaan, mihin hänellä on varaa.Työryhmän ehdotus lähtee siitä, että valtio määrittelee määrän, paljonko hiilidioksidia saa liikenteestä vapautua. Tästä voidaan laskea, paljonko polttoainetta voidaan enintään myydä. Valtio voi valvoa myyntimääriä, kun polttoaineen myynnistä tehdään luvanvaraista. Jakelijoiden olisi siis ostettava jokaista myymäänsä litraa kohti myyntilupa, joita on tarjolla vain rajallinen määrä.Syntymässä myyntilupien markkinatTyöryhmän ehdotuksen mukaan valtio myy myyntilupia polttoaineen jakelijoille säännöllisesti järjestämissään huutokaupoissa. Luvat ovat voimassa määräajan ja niillä voidaan myös käydä jälkikauppaa. Pelkoa hintojen noususta voidaan hillitä hintakaton avulla. Ohjauskeinon luonteeseen kuuluu, että huutokaupattavien myyntilupien määrä vähenee vähitellen ja puolittuu vuoteen 2030 mennessä.Kuluttajalle järjestelyn vaikutus voi lopulta olla sama kuin jos polttoaineiden verotusta kiristettäisiin. Jakelijahan ei luonnollisesti jätä myyntilupien hintaa omaksi kustannuksekseen vaan siirtää sen myytyjen polttoainelitrojen hintaan, jolloin lasku tulee kuluttajalle.Työryhmää vetäneen professori Matti Liskin mukaan lupajärjestelmällä olisi muihin keinoihin verrattuna kaksi tärkeää etua: varmuus tavoitteeseen pääsemisestä sekä kustannustehokkuus.– Ehdotus jättäisi kuluttajien ja yritysten päätettäväksi, mikä on niille tehokkain tapa sopeutua muutokseen. Tämä voi myös muuttua ajan myötä eri teknologioiden kehittyessä, Liski sanoo.Keskustelu jalostaa ehdotustaJo työryhmän raporttia luovutettaessa nostettiin esiin monia näkökulmia, jotka vaatisivat vielä selvitystä ennen kuin myyntilupajärjestelmää kannattaa ottaa käyttöön.Raportin vastaanottanut liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen totesi, että se on tarkoituskin.– Raportti vastaa hyvin toimeksiantoon. Se kertoo tavan toteuttaa hintaohjaus päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Samalla se osoittaa, että taloustieteellä on paljon annettavaa ilmastopolitiikalle, Pursiainen kiittelee.– Nyt haluamme seurata tästä raportista syntyvää keskustelua. Keskustelu tullee jalostamaan ehdotusta ja antamaan vastauksia siihen kysymykseen, mitä lisäselvityksiä tarvitaan. Hallitusohjelmassa luvattu fossiilisten polttoaineiden tiekartta valmistuu ensi kesään mennessä ja tämä raportti on mukana tiekartan valmistelussa, mutta malli varmasti paranee keskustelun kuluessa.Linkki raporttiin täällä.Teksti: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti