23.6.2014 Matkailu Elämys korkealla puissa Sopivasti harvennetussa mäntymetsikössä pääsee niin ylös, että hirvittää. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aluetta voisi kutsua ongelmanratkaisukentäksi. Etenijän on pähkittävä kuinka suoriutua levyistä, verkoista, tunneleista, tynnyreistä, liaanihypyistä, autonrenkaista ja pitkospuista. Liikunnanohjaaja Tatu Peltonen nykäisee kokeeksi 11-vuotiaan pojan valjaita. Kireällä ovat.Kolmannella käskytyksellä parikymmenpäinen poikakatras lopettaa turhan touhun ja tohinan ja hiljentyy kuuntelemaan loputkin turvaohjeet. Niistä tärkein kuuluu: älä lähde liikkeelle, ilman, että turvavaijerit ovat kiinni.Kiipeilyvarmeet ja -valjaat ovat jämäkkää tekoa ja toimivat fiksusti. Turvavaijerin toinen pää irtoaa vasta kun toisen vaijeripään haka on lukittunut. Tällä varmistetaan, etteivät kiipeilyintoiset lapset tai aikuiset hölmöile korkeuksissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmia ratkaisemassaPoikajoukko seikkailee mäntymetsikössä Vierumäen urheiluopiston maisemissa. Alue on Suomen monipuolisimpia vapaa-ajankeskuksia, jonka uusin vetonaula on toukokuussa avautunut flowpark-alue.Kuvaavampi nimitys olisi kutsua aluetta ongelmanratkaisukentäksi. Etenijän on pähkittävä kuinka suoriutua levyistä, verkoista, tunneleista, tynnyreistä, liaanihypyistä, autonrenkaista ja pitkospuista – jotka ovat ylhäällä puiden välissä ja heiluvaista sorttia.Jokainen osio vaatii ripauksen rohkeutta ja hoksaamista: mistä ottaa käsillä kiinni, minne asettaa jalka, mihin kurottaa seuraavaksi? Vai pitäisikö jättää leikki sikseen? Vai kerätä rohkeutensa ja ylittää itsensä?Henkilökunta auttaa alasTatu Peltonen kertoo, ettei ole laisinkaan harvinaista, että kiipeilijä on haettava henkilökunnan avustuksella alas.Reipas Onni Palonen, 7, Kotkasta on ehtinyt jo suoriutua useista haasteista korkeuksissa, mutta sitten poika päättää, että tämä oli tässä. Laskuköysi viritellään, ja pian kevyt Onni-poika on jalat tukevasti maan kamaralla.Tiimihenkeä rakentavien aikuisryhmien jäsenten hakeminen on moninverron työläämpää.”Tää on paha”Osuuksien haastavuus kasvaa radan edetessä, mutta se mikä on toiselle helppoa, on toiselle kauhistus.– Tää on paha, arvioi yksi pojista kolmatta osuutta.Pidemmälle edenneiltä joukkuekavereilta tulee heti tyly kuitti.– No eikä ole, seuraava on pahempi, se heilui ihan sikana.Mäntymetsikkö raikaa kiljahduksista, jossa sekoittuvat innostus ja jännitys.Joukkuehenkikin kasvaa. – Anna mennä Henkka, kyllä sä hoidat.Pisin vaijeriliuku on satametrinen. Ohjaaja päästää pisimpään liukuun vain ne, jotka hän arvioi selviytyvän siitä kunnialla.– Hyvä Saku, makee liuku. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alaikäiset huoltajan luvalla Kiipeilyrata sopii seikkailuhenkisille. Alle 18-vuotiailta vaaditaan huoltajan lupa. Alaikäraja on 7 vuotta. Alle 13-vuotiailla tulee turvallisuussyistä olla aikuinen ohjaaja mukana. Yksi aikuinen voi vastata neljästä lapsesta radalta tai maasta käsin. 13-vuotiaasta alkaen radalla voi seikkailla itsenäisesti. Skidi-radalla alle 7-vuotiaat ja alle 120 senttimetrin pituiset lapset pääsevät tunnelmaan. Rata on avoinna joka päivä lokakuun loppuun saakka. Päivälippu 22 euroa, perhelippu 74 euroa. Koululaiset, opiskelijat, eläkeläiset 18 euroa. Skidi-rata 12 euroa. Hanskat 3 euroa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?