23.6.2014 Matkailu Elämys korkealla puissa Sopivasti harvennetussa mäntymetsikössä pääsee niin ylös, että hirvittää. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aluetta voisi kutsua ongelmanratkaisukentäksi. Etenijän on pähkittävä kuinka suoriutua levyistä, verkoista, tunneleista, tynnyreistä, liaanihypyistä, autonrenkaista ja pitkospuista. Liikunnanohjaaja Tatu Peltonen nykäisee kokeeksi 11-vuotiaan pojan valjaita. Kireällä ovat.Kolmannella käskytyksellä parikymmenpäinen poikakatras lopettaa turhan touhun ja tohinan ja hiljentyy kuuntelemaan loputkin turvaohjeet. Niistä tärkein kuuluu: älä lähde liikkeelle, ilman, että turvavaijerit ovat kiinni.Kiipeilyvarmeet ja -valjaat ovat jämäkkää tekoa ja toimivat fiksusti. Turvavaijerin toinen pää irtoaa vasta kun toisen vaijeripään haka on lukittunut. Tällä varmistetaan, etteivät kiipeilyintoiset lapset tai aikuiset hölmöile korkeuksissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmia ratkaisemassaPoikajoukko seikkailee mäntymetsikössä Vierumäen urheiluopiston maisemissa. Alue on Suomen monipuolisimpia vapaa-ajankeskuksia, jonka uusin vetonaula on toukokuussa avautunut flowpark-alue.Kuvaavampi nimitys olisi kutsua aluetta ongelmanratkaisukentäksi. Etenijän on pähkittävä kuinka suoriutua levyistä, verkoista, tunneleista, tynnyreistä, liaanihypyistä, autonrenkaista ja pitkospuista – jotka ovat ylhäällä puiden välissä ja heiluvaista sorttia.Jokainen osio vaatii ripauksen rohkeutta ja hoksaamista: mistä ottaa käsillä kiinni, minne asettaa jalka, mihin kurottaa seuraavaksi? Vai pitäisikö jättää leikki sikseen? Vai kerätä rohkeutensa ja ylittää itsensä?Henkilökunta auttaa alasTatu Peltonen kertoo, ettei ole laisinkaan harvinaista, että kiipeilijä on haettava henkilökunnan avustuksella alas.Reipas Onni Palonen, 7, Kotkasta on ehtinyt jo suoriutua useista haasteista korkeuksissa, mutta sitten poika päättää, että tämä oli tässä. Laskuköysi viritellään, ja pian kevyt Onni-poika on jalat tukevasti maan kamaralla.Tiimihenkeä rakentavien aikuisryhmien jäsenten hakeminen on moninverron työläämpää.”Tää on paha”Osuuksien haastavuus kasvaa radan edetessä, mutta se mikä on toiselle helppoa, on toiselle kauhistus.– Tää on paha, arvioi yksi pojista kolmatta osuutta.Pidemmälle edenneiltä joukkuekavereilta tulee heti tyly kuitti.– No eikä ole, seuraava on pahempi, se heilui ihan sikana.Mäntymetsikkö raikaa kiljahduksista, jossa sekoittuvat innostus ja jännitys.Joukkuehenkikin kasvaa. – Anna mennä Henkka, kyllä sä hoidat.Pisin vaijeriliuku on satametrinen. Ohjaaja päästää pisimpään liukuun vain ne, jotka hän arvioi selviytyvän siitä kunnialla.– Hyvä Saku, makee liuku. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alaikäiset huoltajan luvalla Kiipeilyrata sopii seikkailuhenkisille. Alle 18-vuotiailta vaaditaan huoltajan lupa. Alaikäraja on 7 vuotta. Alle 13-vuotiailla tulee turvallisuussyistä olla aikuinen ohjaaja mukana. Yksi aikuinen voi vastata neljästä lapsesta radalta tai maasta käsin. 13-vuotiaasta alkaen radalla voi seikkailla itsenäisesti. Skidi-radalla alle 7-vuotiaat ja alle 120 senttimetrin pituiset lapset pääsevät tunnelmaan. Rata on avoinna joka päivä lokakuun loppuun saakka. Päivälippu 22 euroa, perhelippu 74 euroa. Koululaiset, opiskelijat, eläkeläiset 18 euroa. Skidi-rata 12 euroa. Hanskat 3 euroa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”