10.7.2021 Ajoneuvot Ensikosketus Mercedeksen tuoreen sähköauton kanssa – EQS tarjoaa tilaa ja laadukasta tunnelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen sähköautomalliston uusin tulokas tarjoaa tehokasta tilankäyttöä ja nimensä edellyttämää laadukasta tunnelmaa. Mercedes julkaisi uuden sukupolven sähköautotekniikkaan perustuvan EQS:n virallisesti huhtikuun puolivälissä. Kerroimme jo silloin auton olennaisimmat faktat ja ne voit käydä lukemassa aiemmasta artikkelista.Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan tähän erittäin mielenkiintoiseen sähköautoon Sveitsissä. Ajotuntumia emme vielä saa kommentoida embargosta johtuen, mutta voimme aloittaa sisätilojen ensifiiliksillä.EQS on mallinimensä mukaisesti kooltaan S-sarjalaista vastaava auto. Vakiovarusteisen auton ratin taakse hypätessä yhdennäköisyys S-sarjalaiseen onkin selkeä; sekä mittaristo että keskikonsoliin sijoitettu kosketusnäyttö on lainattu suoraan edellämainitusta. Laatuvaikutelma on odotetusti vakuuttava ja ergonomiakin on kunnossa. Kuljettajan paikalta huomio kiinnittyy melko nopeasti viistoihin ja paksuihin A-pilareihin, jotka jättävät taakseen aika isot katvealueet.Takapenkillä on todella reippaasta jalkatilaa. Ensimmäisenä loppuu monien muiden nykyautojen tavoin varvastila. Istuma-asento on varsin ryhdikäs, ja valitettavasti istuinosa tuntuu hieman turhan lyhyeltä. Tämän osalta auto ei tarjoa aivan sisarmallin varoista mukavuutta.EQS on korimalliltaan liftback, eli takalasi nousee takaluukun mukana. Luukun alta paljastuu iso vakiomuodossaan 610 litrainen tavaratila. Käyttöä vaikeuttaa valitettavasti korkea nostokynnys, ja toki ison tilan perällä olevia tavaroita joutuu hieman kurottelemaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHypeä hyperscreenilläJo ennen koko auton esittelyä Mercedes kertoi innoissaan uudesta MBUX Hyperscreen -näyttökompleksista. Mittaristo, keskinäyttö ja uutena ominaisuutena etumatkustajan edestä löytyvä näyttö on laitettu yhtenäisen lasipinnan alle. Eli koko kojelauta ei ole yhtä isoa näyttöä. Käytännössä kuljettajalla on edessään lasin kulmasta johtuen alkuun hieman oudolta tuntuvassa asennossa tuttu 12,3-tuumainen mittaristo, keskikonsolin 17,7-tuumainen näyttö on käännetty vaakasuuntaiseksi ja apumatkustaja pystyy ohjaamaan multimediajärjestelmä toimintoja oman 12,3-tuumaisen näytön kautta.Käyttöjärjestelmän osalta hyperscreen ei eroa vakionäytöistä, joten ainoa oikea ero on apukuljettajan eteen tuleva kolmas näyttö. Melkoinen hypetys siis yhdestä lisänäytöstä. Toki apumatkustajan oma näyttö helpottaa valikoiden selailua ajon aikana, mutta varmaan yksi merkittävin valintatekijä näiden kahden vaihtoehdon väliltä on ulkonäkö. Hyperscreen on vakiovaruste EQS 580 4Maticissa ja takavetoiseen sen saa lisävarusteena.EQS:n ajotunnelmia on luvassa 24.7. Teksti ja kuvat: Mikko AutioLisää aiheestaMercedes-Benz EQS -sähköauto saa lähes 1,5 metriä leveän näyttöalueen Riittäisikö 770 kilometriä yhdellä latauksella? Tällä sähköautouutuudella se pitäisi onnistua Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa