10.7.2021 Ajoneuvot Ensikosketus Mercedeksen tuoreen sähköauton kanssa – EQS tarjoaa tilaa ja laadukasta tunnelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen sähköautomalliston uusin tulokas tarjoaa tehokasta tilankäyttöä ja nimensä edellyttämää laadukasta tunnelmaa. Mercedes julkaisi uuden sukupolven sähköautotekniikkaan perustuvan EQS:n virallisesti huhtikuun puolivälissä. Kerroimme jo silloin auton olennaisimmat faktat ja ne voit käydä lukemassa aiemmasta artikkelista. Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan tähän erittäin mielenkiintoiseen sähköautoon Sveitsissä. Ajotuntumia emme vielä saa kommentoida embargosta johtuen, mutta voimme aloittaa sisätilojen ensifiiliksillä. EQS on mallinimensä mukaisesti kooltaan S-sarjalaista vastaava auto. Vakiovarusteisen auton ratin taakse hypätessä yhdennäköisyys S-sarjalaiseen onkin selkeä; sekä mittaristo että keskikonsoliin sijoitettu kosketusnäyttö on lainattu suoraan edellämainitusta. Laatuvaikutelma on odotetusti vakuuttava ja ergonomiakin on kunnossa. Kuljettajan paikalta huomio kiinnittyy melko nopeasti viistoihin ja paksuihin A-pilareihin, jotka jättävät taakseen aika isot katvealueet. Takapenkillä on todella reippaasta jalkatilaa. Ensimmäisenä loppuu monien muiden nykyautojen tavoin varvastila. Istuma-asento on varsin ryhdikäs, ja valitettavasti istuinosa tuntuu hieman turhan lyhyeltä. Tämän osalta auto ei tarjoa aivan sisarmallin varoista mukavuutta. EQS on korimalliltaan liftback, eli takalasi nousee takaluukun mukana. Luukun alta paljastuu iso vakiomuodossaan 610 litrainen tavaratila. Käyttöä vaikeuttaa valitettavasti korkea nostokynnys, ja toki ison tilan perällä olevia tavaroita joutuu hieman kurottelemaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hypeä hyperscreenillä Jo ennen koko auton esittelyä Mercedes kertoi innoissaan uudesta MBUX Hyperscreen -näyttökompleksista. Mittaristo, keskinäyttö ja uutena ominaisuutena etumatkustajan edestä löytyvä näyttö on laitettu yhtenäisen lasipinnan alle. Eli koko kojelauta ei ole yhtä isoa näyttöä. Käytännössä kuljettajalla on edessään lasin kulmasta johtuen alkuun hieman oudolta tuntuvassa asennossa tuttu 12,3-tuumainen mittaristo, keskikonsolin 17,7-tuumainen näyttö on käännetty vaakasuuntaiseksi ja apumatkustaja pystyy ohjaamaan multimediajärjestelmä toimintoja oman 12,3-tuumaisen näytön kautta. Käyttöjärjestelmän osalta hyperscreen ei eroa vakionäytöistä, joten ainoa oikea ero on apukuljettajan eteen tuleva kolmas näyttö. Melkoinen hypetys siis yhdestä lisänäytöstä. Toki apumatkustajan oma näyttö helpottaa valikoiden selailua ajon aikana, mutta varmaan yksi merkittävin valintatekijä näiden kahden vaihtoehdon väliltä on ulkonäkö. Hyperscreen on vakiovaruste EQS 580 4Maticissa ja takavetoiseen sen saa lisävarusteena. EQS:n ajotunnelmia on luvassa 24.7. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Lisää aiheesta Mercedes-Benz EQS -sähköauto saa lähes 1,5 metriä leveän näyttöalueen Riittäisikö 770 kilometriä yhdellä latauksella? Tällä sähköautouutuudella se pitäisi onnistua Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 16.7.2024 Esittely Koeistuttu: kaikki mitä olet halunnut tietää uudesta Audi A5 Sedanista ja Avantista – myös hinnat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan