24.7.2023

Entisestään kasvanut Škoda Superb esittäytyy – naamiot vaan pitäisi saada ensin pois

VAG esittelee nyt neljännen samaan perheeseen kuuluvan tulevan uutuutensa samanlaisten hämäysteippien alla, joten mullistavia uutisia ei Superbin paljastettavaksi enää kovasti jäänyt. Katsotaan nyt kuitenkin mitä on luvassa marraskuussa, kun Superb virallisesti esitellään.

Tuleva, modernin ajan neljännen sukupolven Škoda Superb on osa tulevien kuukausien aikana tapahtuvaa kierrosta, jonka aikana Škoda ja Volkswagen laittavat D-segmenttinsä kulmakivet uusiksi - ilmeisesti viimeistä kertaa polttomoottoripohjaisesti.

Aivan samalla tavalla kuin Superb nyt näyttäytyy camon alla, on yhtä kattavay ennakkomateriaalit nähty viime aikoina myös Škoda Kodiaqista sekä autojen Volkswagen-vastinpareista Passatista ja katumaasturi Tiguanista. Kaikki neljä autoa ovat hyvin läheistä sukua toisilleen, ja kulkevat päivitetyllä MLB Evo -pohjarakenteella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurempi kuin koskaan

Ensimmäinen modernin ajan Škoda Superb nähtiin vuonna 2001, ja siinä oli kyse ensisijaisesti venytetystä Volkswagen Passatista, jota muuten myytiin Kiinassa nimenomaan venytettynä Volkswagen Passatina. Tämän neljännen sukupolven kohdalla tilanne on hieman toinen, sillä nyt Škodalla on ollut pitkälti ohjat käsissään niin Superbin kuin mainitun tulevan Passatinkin kohdalla. Autoja tullaan valmistamaan rinnakkain Slovakian Bratislavassa.

Toisin kuin Passat, jota valmistetaan Euroopassa jatkossa pelkästään farmarikorisena, Superb tulee vastaisuudessakin käsittämään sekä hatchback- että farmariversion. Molemmat ovat joiltain osin suurempia kuin koskaan Škodan lippulaivamallin historiassa.

Ensinnäkin on mainittava kokonaispituus, jota on kertynyt eniten hatchback-malliin, 4,912 metriä, eli 4,3 senttimetriä edeltäjää enemmän. Senttimetrin verran lyhyempi farmari on kokonaispituudeltaan 4,902-metrinen. Passat B9:ään - sekin mallihistoriansa suurin - verrattuna farmarimallinen Superb on 15 milliä lyhyempi. Tällaista ei olekaan ennen tapahtunut, sillä mallien yhteisen olemassaolon ajan Superb on ollut aina Passatia pidempi.

Tuleva Superb on puolisentoista senttimetriä edeltäjäänsä kapeampi. Lisää on kuitenkin tullut korkeuteen, mikä tarkoittaa parempia pääntiloja molemmissa korimalleissa. Hatchbackissä lisäsenttejä ylöspäin on eniten, 1,2 cm. Takaistuinten pääntila on kasvanut hatchbackissä kuudella- ja farmarissa kahdeksalla millimetrillä. Edessä vastaavat nousut ovat 11 ja 7 millimetriä.

Tavaratila kiinnostaa totta kai Superbin ostajakuntaa erityisen paljon, ja peräosastolla tilat ovat myös kasvaneet. Farmari on edelleen se tilavampi ja entistäkin tilavampi korimalli, sillä 30 litran kasvulla päästään nyt jo 690 litraan. Ilmoitettu tavaratilan tilavuus on tasan sama kuin Passat B9:ssä. Tuloshan on saatu mittaamalla pohjasta ikkunanrajaan eli vahvimmillaan farmari on 645-litraiseen (+ 20 l) hatchbackiin nähden silloin, kun koko kontti on täysi.

Sisäkuvia ei vielä ollut jakelussa, mutta 12,9-tuumainen kosketusnäyttö on perusteellisin uutinen siltä rintamalta. Myös keskikonsolin käytettävyyden kerrotaan parantuneen muun muassa sen ansiosta, että vaihteenvalitsin siirtyy ohjauspylvääseen.

Aina automaatti, lataushybridillä 100 kilometriä sähköllä

Yksi Superbin ulottuvuuksista on aiemmin ollut se, ettei tsekkiläisosapuoli ole saanut olla liiaksi Passatin kilpailija, mikä on täytynyt ottaa huomioon tarjonnassa. Ennakkotietojen perusteella B9-sukupolvet tuntuvat kuitenkin käytännössä samantasoisilta. Varustepuolen esimerkkeihin tästä palataan myöhemmin, mutta jo käytännössä identtiset voimalinjavaihtoehdot kertovat siitä.

Superb tulee tarjolle kuudella eri voimalinjalla. Käsivalintaiset vaihteistot siirtyvät historiaan, sillä kaikki ne tulevat DSG-kaksoiskytkinautomaatin kera. Neliveto on saatavilla kahteen malliversioon.

Bensiinimoottoreita vaihtoehdoista on puolet. 1,5-litrainen TSI kevythybriditekniikalla aloittaa malliston 110-kilowattisena. 2,0-litraisista TSI-moottoreista 150-kilowattinen on etuvetoinen ja 195-kilowattinen eli 265-hevosvoimainen puolestaan nelivetoinen. Dieselit ovat molemmat kaksilitraisia, ja niistä 110-kilowattinen TDI on etuvetoinen, 142-kilowattisen ollessa nelivetoversio.

Lataushybridimalli on myös tuttu niin Passatista, Kodiaqista kuin Superbistakin. 1,5-litraisen TSI:n ja muista poiketen 6-lovisen DSG:n ympärille rakennetun iV-mallin sähköiseksi toimintamatkaksi luvataan jopa 100 kilometriä ja järjestelmän kokonaistehoksi 150 kilowattia.

Lähde ja kuvat: Škoda Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia