24.2.2024 Kotimaanmatkailu Erikoiset unet: Maria – pohjoismaista luksusta keskellä Helsinkiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi ja ketjuhotelleista erottuva The Hotel Maria tarkoittaa peräti 38 sviittiä, joista tilavin on 160 neliön suuruinen. The Hotel Marian sijainti Helsingin Kruununhaassa empirekeskustassa on otollinen. Lähellä ovat niin Senaatintori, presidentinlinna kuin Tuomiokirkkokin. Hotelli levittäytyy neljään rakennukseen. Vuosina 1885–1930 valmistuneet rakennukset on alun perin suunnitellut arkkitehti Evert E. Lagerspetz.Hotellin nimeä on siivittänyt katuosoite, jolla on historiansa. Useat Helsingin Nikolai-alkuiset nimet muuttuivat vuoden 1917 jälkeen suomalaisiksi, mutta hyvänä hallitsijana mainetta saaneen Venäjän keisari Aleksanteri I:n äidin keisarinna Maria Feodorovnan kunniaksi nimetty katu on säilyttänyt nimensä näihin päiviin. Ulkomaalaisille vieraille voi tosin olla näinä rauhattomina aikoina työlästä selittää parhain päin Suomen ja Venäjän yhteistä historiallista erityissuhdetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittava rakennusponnistusJoulukuussa avautuneessa hotellissa työskentelee noin 120 ihmistä eli kaksinverroin perushotelleihin verrattuna tyydyttämään asiakkaiden toiveita kylpylähoidoista ruokailuihin ja huoneiden siivouksesta iltarientojen lippuvarauksiin.Taustalla on yli neljän vuoden ponnistus Museoviraston suojelemissa rakennuksissa. Mittavasta investoinnista on vastannut Samla Capitalin hallinnoima Samla Hotels -rahasto, jota johtaa Samppa Lajunen eli liikemieheksi siirtynyt huippu-urheilija, jolla on yhdistetystä hiihdosta kolme olympiakultaa – kultamitalit ovat näytillä lasivitriinissä hotellin alakerran käytävällä.Ylellistä pohjoismaisella tvistillä”Pohjoismaista ylellisyyttä” tavoitteleva ja taatusti ketjuhotelleista erottuva majapaikka tarkoittaa 117 huonetta, joista peräti 38 on erikokoisia sviittejä. Pienin sviiteistä on 35,5-neliöinen.Kaikkialla hohkaa lähes silmiä kivistävästi. Vaaleat murretut värisävyt, kullanhohto sekä peilikirkas valkoinen hallitsevat. Esillä on taiteilija Hanna Heinon teoksia. Kattokruunut eivät ole klassisia kristallikruunuja vaan moderneja valaisimia. Niiden alla käyskennellessä voi kuvitella olevansa pohjoismaisen suurlähetystön juhlatiloissa.Suomalaista ilmettä luodaan sillä, että kansalliskukka kielo on esillä niin hotellin logossa kuin sisustuksen yksityiskohdissa juomalaseista lattiakoristeisiin. Tuoreita kukkia on moniaalla, mutta toimitusvaikeuksien vuoksi asetelmissa ei tähän vuodenaikaan näy ulkomailta tuotettavia kieloja.Sokkeloinen, tyylikäs ja keskenHotelli on varsin sokkeloinen ja lukuisat opasteet seinillä ovat tarpeen. Löydän kellariin rakennetulle kylpyläosastolle. Perillä on kuuden hengen höyrysaunan lisäksi valittavana Harvian kiukaaseen turvaava Finnish Sauna, jossa löylyvettä voi annostella automaattisuihkauksina tai löylykauhalla ja hyvä niin, sillä suihkaus jättää kolmasosan kiuskivistä kuiviksi.Löylyttelyjen välillä voi istuskella divaaneilla suihkulähteen ympärillä. Veden solina muistuttaa nesteytystarpeesta. Pieni pullo suomalaista lähdevettä on hinnoissaan eli 9,20 euroa – mutta kuten elämässä muutoinkin: jos täytyy ennen ostopäätöstä kysyä hintaa, ei siihen välttämättä ole varaa.Kylpylä on tyylikäs mutta pieni: jo kahdeksan hotellivierasta täyttää rentoutumisalueen divaanit.Päärakennus on suorakaiteen muotoinen, eikä kovin syvä, joten harmi kyllä ei ole ollut tilaa rakentaa avaraa aulaa, jossa olisi lysti katsella saapuvia ja lähteviä hotellivieraita. Eikä kaikki ole vielä valmistakaan: Fitness Club -kuntosali ja Wellness Studio -monitoimitila avautuvat vasta toukokuun lopulla.Hotellin neljään eri rakennukseen pääsee sisätiloissa joko maanalaisia käytäviä pitkin tai ylhäällä kulkevien lasisiltojen kautta. Se, mitä ei ole ollut mahdollista rakentaa, on ollut maanalainen pysäköintihalli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmenlaisia asiakkaitaKaupallinen johtaja Heli Mende kertoo, että viiden tähden tason saavuttaminen tarkoittaa fyysisiä puitteita 30 prosentin osuudella ja kasvokkaista palvelua 70 prosentin osuudella.– Meillä tulee olla riittävästi henkilökuntaa. Palkkaamisessa haasteena on ollut löytää riittävästi työntekijöitä, joilla on jo entuudestaan kokemusta viiden tähden hotellien palvelutasosta, ja siksikin meille on rekrytoitu ihmisiä myös ulkomailta, Mende kertoo.Ei siis ole yllätys, että esimerkiksi tarjoilijat eivät välttämättä puhu lainkaan suomea. Asiat toki hoituvat englanniksikin, eikä teellä täytetty santsikuppi kahvia johtunut kielimuurista.Mende jakaa Marian asiakkaat kolmeen. Ultraluksukseen tottuneet, käytännössä aina ulkomailta omin suihkujetein saapuvat asiakkaat valitsevat kookkaimmat sviitit ja ostavat ne palvelut, joita haluavat olipa se helikopterilennätys kaupungin yllä tai huvijahdin vuokraus Helsingin edustalle.Luksukseen tottuneet saapuvat Suomeen kenties reittilennoin bisnesluokassa, mutta ovat laatutietoisia ja kokeneita matkailijoita, jotka eivät tyydy muuhun kuin viiden tähden tasoon.Kolmas ryhmä ovat Menden sanoin ”tavoitteellisen luksuksen” etsijät.– He ovat ihan tavallisia työssäkäyviä kansalaisia, pariskuntia ja perheitä, jotka ovat valmiita kerran tai pari kertaa vuodessa tai kerran elämässä esimerkiksi merkkipäivän kunniaksi satsaamaan ainutkertaiseen elämykseen ja hemmotteluun.Menden mukaan Maria on suunniteltu palvelemaan kaikkia näitä kolmea asiakasryhmää.Palvelualttius on myös Teppo Viiperin työn ydin.– Ei ole jäänyt toteuttamatta, ei kertaakaan, toteaa Viiperi, kun utelen, onko asiakkailta tullut liian vaikeita concierge-toiveita.– Joskus esimerkiksi ruokailutoiveet ovat haastavia toteuttaa, jos asiakas tulee deskin luo ja ehdottaa, että ”voisimme nelistään illastaa vaikka tunnin päästä Palacessa”, mutta näistäkin selvitään, Viiperi vakuuttaa.Hänellä on 43 vuoden kokemus matkailualasta ja erityisesti oppaan työn kautta Helsingistä, jonka kiinnostavat käyntikohteet hän osaa neuvoa kullekin asiakkaalle räätälöidysti. Lounaasta aamiaiseenHotellista ei tarvitse poistua vatsan kurninnan vuoksi, ruokaa saa liki kaikkina vuorokauden aikoina ja myös huonepalvelusta.Lounastan terassiravintolassa, jossa alkuruokana on hummeri-Skagen. Annos on pieni mutta maut ovat tasapainossa. Pääruuaksi valitsen suosituimmaksi nousseen annoksen. Burger Marian hiiligrillillä valmistettu pihvi savustetun raclettejuuston alla on jätetty mediumina mehukkaaksi ja ranskalaiset ovat sopivan rapeita. Jälkiruuan ja kuplaveden kera lounaalle kertyy hintaa liki sata euroa.Kesäisin laajat ikkunaseinät saa auki ja ravintola laajenee sisäpihalle, myös muiden kuin hotellivieraiden ravintolaksi.Illallisella Lilja-ravintolassa valitsen pääruuaksi poroa Moision tilalta Sodankylästä. Liha on mureaa, mutta veripaltun jätän väliin.Lisukkeina on yhdistelmä juuriselleriä, tryffeliä, mustaherukkaa ja hasselpähkinää punaviinikastikkeen kera. Annoksen maut ovat selkeitä ja asettelu lautasella pelkistetyn kaunis. Poro on osa 135 euron menuta, mutta annoksen saa pyytämällä myös erikseen pääruokana (55 €).Viinilista on mittava. Yksistään samppanjalistalla on 26 eri nimikettä Ruinartista Krugiin ja 169 eurosta 3 499 euroon pullolta.Aamiainen Liljassa on monipuolinen ja seisovan pöydän antia voi täydentää tilaamalla lämpimiä erillisannoksia.Elämyksiä perustarpeiden jälkeenAbraham Maslowin vuonna 1943 julkaisema psykologinen teoria ihmisen tarpeista tulee pakottamatta mieleen köllötellessä erinomaisen aterian jäljiltä ja kylpylän raukaisemana muhkeassa king size -vuoteessa.Tarvehierarkian mukaisesti perustarpeiden kuten nälän selättämisen jälkeen ihminen alkaa haluta enemmän. ”Kuluttajat alkavat kaipaamaan syvempiä psykologisia kokemuksia silloin, kun elämiseen vaadittavat fyysiset perustarpeet on täytetty”, kiteyttää Emma Rönnqvist uutta luksusta käsittelevässä opinnäytetyössään.Uuden ajan luksukseen kietoutuu vahvasti elämystalous. Luksuksen ydin ei enää määrity arvotavaroiden varaan, vaan keskiössä ovat ”mieleenpainuvat elämykset ja niiden kautta kehittyvä parempi elämänlaatu.”Elämysten metsästys ja peräti paremman elämänlaadun tavoittelu käy Maria-hotellin avulla mutta se käy myös kukkarolle. Edullisinkin yöpyminen 25–31 neliön huoneessa maksaa alkaen 353 euroa vuorokaudelta – yöpymisen ajankohdasta riippuen. Esimerkiksi Junior Spa Suiten yöpymishinta on alkaen 666 euroa. Signature-sviiteissä yöpymisen hinta alkaa 1 359 eurosta.Huoneiden valaistus ja ilmastointi tottelee ipadmaista ohjainta. Ennen minibaariin kajoamista kannattaa tarkistaa juomahinnat.Hulppea Imperial-sviitti on 160 neliön suuruinen. Kahden makuuhuoneen, kahden kylpyhuoneen ja kahden olohuoneen sviitti on jakautunut yksityispuoleen ja edustuspuoleen. Käytössä on kaksi ammeellista kylpyhuonetta sekä höyrysauna – ja yksityinen hovimestaripalvelu. Sviitissä eivät tyhjätaskut yövy, sillä kuvetta on kaivettava 6 000 euron verran.Tästä tiedosta tulee mieleen irlantilaissyntyisen näytelmäkirjailija Oscar Wilden kiteytys: kyynikko on ihminen, joka tietää kaiken hinnan, mutta ei minkään arvoa. Toisaalta on se niinkin, että se ei ole kallista mikä on hintansa väärti.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLähde: Emma Rönnqvist: Sosiaalinen vastuullisuus uuden luksuksen liiketoimintamallissa / Haaga-Helia ammattikorkeakoulu / Matkailun liikkeenjohto Amk opinnäytetyö 2022Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaErikoiset unet: The Barö – hiillostettua puupintaa ja luonnonläheistä luksusta Erikoiset Unet: maailman kallein hotelli The 13 Erikoiset Unet: Wigwam Motel Erikoiset unet: Amsterdamin kasahotelli Erikoiset unet: Casa Ellul eli yö viinikauppiaan kodissa Erikoiset unet: Kittilän Snow Village loistaa Game of Thrones -teemaa Erikoiset unet: Yö Tokiossa tyylikkäässä kapselissa Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous